Hästarna äter gratis
Hej. jag skulle vilja ha lite synpunkter på en sak.
Min fam har ett hus utanför stan och grannen har byggt ett fint stall för 10 år sedan, fast han har inga egna hästar.
Han hyr ut boxplatser för 900kr per månad per häst.
När jag var ut till huset så hade han 3 hästar på vår mark, som går och äter gratis hela sommaren, och 2 hästar på sin egen mark.
Hur det har blivit så här är inte riktigt klart. Han har haft hästarna på vår mark i 10år utan att betala en krona. Jag antar att då hans dotter ägde en häst för 10 år sedan frågade han ifall den hästen fick va på vår mark, och nu då det utvecklat sig till ett företag så har han bara fortsatt att utnyttja vår mark eftersom hans egen mark är så liten. Dottern bor ej längre på gården.
Vår mark där hästarna går är lika stor som en fotbollsplan. Jag antar att hästarna under sommaren går ute och äter både natt och dag.
Eftersom jag tycker det är konstigt att grannen tar in så mycket pengar på hästarna som äter vårt gräs, gick jag över för att prata med honom om det. Han tyckte att det inte alls var konstigt att de går och äter vårt gräs, eftersom vi ändå inte använder gräsmattan till något. Han tycker det är lika bra att få "gräset klippt" så att säga.
Är det inte konstigt att man som hästägare betalar 900 kr i boxplats och sedan går hästen och betar gratis på grannens gård?
Finns det någon som får betalt av att ha hästar på "sommarbete" eller ska det gå till så här? Skulle jag kunna få lite pengar av grannen, och i sådana fall hur mycket skulle man kunna få?