• ruthen

Hästarna äter gratis

Hej. jag skulle vilja ha lite synpunkter på en sak.

Min fam har ett hus utanför stan och grannen har byggt ett fint stall för 10 år sedan, fast han har inga egna hästar.
    Han hyr ut boxplatser för 900kr per månad per häst.

När jag var ut till huset  så hade han 3 hästar på vår mark,  som går och äter gratis hela sommaren, och 2 hästar på sin egen mark. 

Hur det har blivit så här är inte riktigt klart. Han har haft hästarna på vår mark i 10år utan att betala en krona. Jag antar att då hans dotter ägde en häst för 10 år sedan frågade han ifall den hästen fick va på vår mark, och nu då det utvecklat sig till ett företag så har han bara fortsatt att utnyttja vår mark eftersom hans egen mark är så liten. Dottern bor ej längre på gården.

Vår mark där hästarna går är lika stor som en fotbollsplan. Jag antar att hästarna under sommaren går ute och äter både natt och dag.

Eftersom jag tycker det är konstigt att grannen tar in så mycket pengar på hästarna som äter vårt gräs, gick jag över för att prata med honom om det. Han tyckte att det inte alls var konstigt att de går och äter vårt gräs, eftersom vi ändå inte använder gräsmattan till något.  Han tycker det är lika bra att få "gräset klippt" så att säga.

Är det inte konstigt att man som hästägare betalar 900 kr i boxplats och sedan går hästen och betar gratis på grannens gård? 

Finns det någon som får betalt av att ha hästar på "sommarbete" eller ska det gå till så här?  Skulle jag kunna få lite pengar av grannen, och i sådana fall hur mycket skulle man kunna få?

• Svar på tråden Hästarna äter gratis
  • trettioplus

Det kan vara värt att kolla upp om du kan få eu-bidrag för att marken betas.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • slutatsnusa

det är klart att du kan ta ut en arrende-peng samt kolla om du kan få EU-bidrag och skaffa dig flera timmars pappersarbete alt ta hjälp av LRF och betala dem för att få hjälp med ansökningshandlingar.
    frågan är då om du ska stå för stängsel med stolp och el-tråd samt el-aggregat?
    om hästarna inte gick och betade er mark skulle ni då behöva röja av det själva eller gör det inget om det växer igen med sly osv?
    jag har i mina trakter hört summan 300 kr/häst i månaden för sommarbete och då ingår det stängsel, vatten samt daglig tillsyn.

• ruthen

Ok. tack för svaren.
    Jag har kollat jordbruksverkets hemsida gällande bidrag och det verkar väldigt komplicerat för mig som aldrig har haft bidrag. Jag förstår inte ens orden, som gårdsstöd, stödrätter osv.. men ser att man får olika stort bidrag beroende på vilken mark man har.

Gräsmattan där hästarna går är väl helt ok. Resten av marken runt huset slås av någon bonde som tar gräset och inte heller betalar något. Jag antar han söker EU bidrag och får betalt för att slå vår mark. Han kan ju slå marken där hästarna går också lika gärna, vilket han gjorde innan hästarna tog över. Om ingen slår, så växer det ingen. Totalt är det 6 hektar mark att slå runt huset.
    Stängsel och stolpar har ju grannen satt upp själv på min mark så han kan ha hästarna där. Jag har inga sådana grejor. Så ifall jag ska hyra ut sommarbete till andra hästar så måste jag köpa in sånt och det blir nog dyrt.

Tror inte det är så smart att söka EU bidrag för bete heller när det inte är mina hästar. Tänk om jag får bidrag och sen bestämmer sig grannen (vid nästa bråk) att han inte vill ha hästarna där längre. Då måste jag betala tillbaka pengarna till jordbruksverket plus säkert straffavgifter och ränta. Om jag får Eu bidrag menar jag, kunde han ju få ha hästarna där gratis. Just nu tycker jag inte det är nån vits att vara snäll mot honom, när han inte är snäll mot mig. (gäller saker som jag inte tagit upp här).

• Tant Herta

Man kan inte söka bidrag för annans mark, stödrätter är något du har på din mark, de delades ut stödrätter till markägare när detta började! Du måste dock ha utnyttjat dina stödrätter inom ett visst antal år annars försvinner dom.

Kräv att få betalt för den mark dina grannar utnyttjar!

Stallhyran är hos mig ialla fall lika mycket året runt då jag har delat upp kostnaderna på tolv månader!

• Gaytjej

Jösses en sån lyx för dina grannar att utnyttja dina 6 ha gratis! Och så for han/de det att låta som att de gör dig en tjänst!

Jag har bekanta som betalar 12 000 kronor om året för 2 hektar bete! Men visst, då är detta beläget på Sveriges kanske bästa jordbruksmark (och att ha hästar gående på den anses vara synd och skam..). Min minst en symbolisk summa eller ett mindre arrende borde du allt få/ta tycker jag! Kolla vad folk tar i arrende i dessa trakter. Alternativt, kolla vad du skulle kunna få i EU-bidrag för att ha marken i träda. Då får ingen beta eller slå gräset.

Men det är ju svårt att ändra en deal som bara har hängt med... :/

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Hästarna äter gratis