• WochE

Köpa bältesstol

Funderar och funderar. Sonen blir 3 nu i noveber. Han är väl lite större än genomsnittet på barn i hans ålder. Han är 100 cm lång och väger ca 17 kilo. Funderar på att köpa ny/begangna bilbarnsstol till honom och så får hans lillasyster ta hans. Funderar på om han är stor nog för en bältes stol. Läser överallt att barn upp till 4 år bakåtvända . Men samtidigt står det i rekomendatiionerna på bältes storl att de ska vara minst 4 år eller väga minst 15 kilo.

Han har nu en acta graco flex och så har vi en fuoflex ( tror de heter så nåväl två acta graccostolar) Har en i varje bil  förut när jag jobba lämna alltid jag och pappan hämta. Han har nu en lillasyster som börjar växa ur sitt babyskydd. Då funderar vi på om vi kan köpa en bältes stol till sonen och dottern tar hans stol.

Han är 100 cm lång och väger 17 kilo inte så liten utan lite längre än genomsnittet. Han är till och med större än vissa 4 åringar på dagis.

Någon annan som bytt till bältes stol trots barnet inte fyllt 4.

• Svar på tråden Köpa bältesstol
  • Moniqe1979

vi var inne på samma spår som du även vår kille är längre än de flesta 4:a åringar i vår närhet,  men så åkte vi till barnens hus och tittade på stolar och satte man honom i en sådan så kändes dem faktiskt aldeles för stora de vi hade kunnat tänka oss ut säkerhets aspekt.

Har dock vänt honom nu så han sitter framåtvänt i en acta graco duologic stol trots att jag VET att han borde åka bakåt men ja så är det iallalfall. (han är 3,5)

• WochE

Har tittat på de stolarna med som du säger och blir lite sådär innombords jag "vet" ju att de säger att de ska sitta båkåtvända och i en sådan stol.

Vi har en sådan situation att när sonen kom köpte vi en ny stol och sen köpte min mamma en för vi hjälps åt att hämta. Lillasystern skulle kunna ta den stolen eller sonen har den och hon tar hans som vi köpte men då får vi släpa på bilbarnsstolar. Jag får lämna dem på dagis och den som ska hämta ta med dem och barn känns en smula jobigt. Nu kommer ju detta inte vara aktuellt före april månad då är sonen 3 år och 5 månader och har säkert växt lite till . Men jag ska göra som du ta med honom så han får prov sitta. Eller leta begangnat.

• cicci85

Själv skulle jag aldrig vända ett så litet barn! Så länge man inte krockar sitter de såklart jättebra men händer det en olycka skulle jag aldrig förlåta mig själv.
    Mina ungar sitter bakåtvända tills de väger 25 kg. Äldsta var 118 cm då. Han va 3 år och 8¨mån när lillebror fick ta över hans ombonade britax secura. Istället för att köpa bältesstol och vända honom då så fick han åka bakåtvänd i en Britax Twoway som är den rymligaste bakåtvända stolen som funkar längst tid

Att barnet är större än medel spelar ju ingen roll, han sitter lika osäkert som alla 3-åringar som sitter framåtvända.

rekommendationerna säger bakåtvänt så länge som möjligt, helst till 25 kg men minst till 4-5 år.     

• Cecci78

Men att vända storasyskonet för att lilla behöver en stol...Förvånad

Min pojk är drygt 125 cm o han får utan problem plats bakåt i en Britax Two Way så din son borde kunna sitta i en sådan i flera år till, han är ju bra mycket kortare än så, stolen är godkänd till 25 kg bakåt.

Jag hade själv inte vågar köra mina barn framåt så små, de åker bakåt till 25 kg eller när öronen är över kanten på Two Way som är den största bakåtvända.

Åldern går alltid först, helst bakåt till 5 år o sen kollar man vikten, väger de inte 15 kg så kan de inte sitta framåt då heller.

Svar på tråden Köpa bältesstol