• Mamma1012

Britax hi- way eller multi tech??

E är 9 månader och väger nästan 9 kg så det är snart dags för oss att köpa vår första barnbilstol och har fastnat för britax. I början var jag helt inne på hi way men på barnens hus kändes det som att de mer rekommenderade multi tech så nu är vi osäkra.

Vi vill ha en barnbilstol som är säker, bekväm och där E kan sitta länge.
    Huvudet får inte falla fram när han somnar
    Gott om benutrymme
    Tar liten plats då vi planerar fler barn
    som är lätt att flytta mellan bilar (detta är dock inte högsta prio)

Vi har en skoda octavia och en volvo v.40 som stolen kommer flyttas mellan.

Erfarenheter av dessa stolar, positivt och negativ???

Vi tänkte även köpa till keep cool cover då E blir så varm och svettig, någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för all hjäp vi kan få!!

• Svar på tråden Britax hi- way eller multi tech??
  • cicci85

Jag valde multi-techen eftersom den är rymligare, men den ger sämre benplats och de har ungefär lika lång användningstid, fast hiwayen är mycket trängre för axlarna.
    Jag är jättenöjd med MT:n, ungen sitter bra och sover bra, den har bra sido- och huvudskydd och känns säker. Mycket lätt att montera men tar ganksa stor plats. Den är dessutom bred, får inte plats med en stol i mitten när vi har en bältesstol på ena sidan och MT:n på andra sidan i baksätet.

• Cecci78

ska ni flytta den mycket? I så fall hade jag köpt två stolar, ingen stol är så smidig att flytta att man vill göra det så där jätteofta;)

• Natasha76

Vi har haft en Skoda Fabia, och där satt Multi-techen jättebra i baksätet förutsatt att vi satte en hoprullad filt under den så att den kom en bit upp från det skålade sätet. Problemet med MT är att den har bältesklämmorna lågt nere och många bilar har sina bilbälteslås för högt uppe så att det inte går att dra åt bältet ordentligt när man monterar bilbarnstolen.

Sen hade vi en annan stol framme, krockdynan avstängbar med nyckel.

Jag är själv inte så jätteförtjust i MT just pga det där problemet med bältesklämmorna. Det är många ställen där jag inte kunnat montera den. Om den går att montera är den en jättebra stol, men testa i båda bilarna.

Hi-way är jag däremot mera förtjust i. Det enda felet med den är att vi inte såg sidospegeln då den var i framsätet. Och så är den kanske litet kortare i ryggen än MT. Vår flicka har nu bältena i MT i högsta läget och kan också sitta i Hi-way ännu. (105+ cm lång). Men nog är väl MT ändå längre i ryggen.

Jag håller med om att det är jobbigt att flytta bilbarnstolar. Jag flyttar bilbarnstolar varje vecka. Inte för att jag inte skulle ha tillräckligt många...  Jag har tio stycken. Men vi skjutsar ofta vännernas barn också och vi har två bilar och jag flyttar dom av och an och ikring. Vi har underförankringsremmar på alla platser i bilarna, så är det lättare att flytta. Hi-way monterar jag nog på någon minut, och Multi-tech också. Under fem minuter. Men det beror på vilket säte. Ibland är det ändå en massa justerande för att få dom bra.

Jag har själv också Axkids nya stolar. Dom är tunga att flytta kring, men lätta att montera sen man fått dom in i bilen. Och är långa i ryggen.  Jag har skrivit mera om det här: bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilbarnstolar/axkid-kidzofix/

• ysteresther

jag har hi-way till min dotter (nu 2,5ar) och den rekommenderar jag varmt. har inte egen bil just nu sa jag har monterat den i valdigt manga olika bilar och taxibilar och den funkar alltid (dock viktigt med kilen sa stodbenet kommer ratt)

den ar lattare att bara runt pa ocksa, om man som jag maste gora det,. ska ni anda skaffa fler barn sa far den ju langre anvandningstid hur som helst. dottern anvander fortfarande mittenpositionen pa baltet sa hon kan sitta nagra ar till utan problem!

• Mamma1012

Vi köpte en hi way och är super nöjda. Ser inte höger backspegel så bra men E sitter högt upp och kan äntligen se ut genom fönstret, jag tror att han kommer kunna ha denna stol länge och han tycker mycket om den så vi är nöjda :)

Tack alla ni som svarat!

Svar på tråden Britax hi- way eller multi tech??