• lillstrumpaan

Fått nog av fördomar!

Nu är jag trött på fördomar om oss unga föräldrar!
    Varför ska inte vi klara barn som vilken annan förälder som helst?!
    Trött på höra kommentarerna bakom ryggen och speciellt nu när vi väntar nummer 2 och inte har "ordentlig" ekonomi. Är väl våran ensak och ingen annans, bry er om dom som mishandlar sina barn istället för fan!
    Vad säger ni, hur gamla är ni och era barn och har ni råkat ut för detta?   

• Svar på tråden Fått nog av fördomar!
  • Litet My

Jag fick barn ung och har många vänner som också fick det...ingen av oss har samma erfarenheter att folk skulle tycka det var så negativt, tror snarare det handlar om hur man beter sig.

Att planera andra barnet utan en ordentlig ekonomi tror jag ganska få skulle tycka låter speciellt genomtänkt oavsett ålder.

• Alexi

så länge en ung förälder inte belastar samhällets ekonomi med tex socialbidrag och liknande utan bara får fp/barnbidrag som alla andra föräldrar så har ju ingen annan med vilken ekonomi ni har.

• cicci85

Jag tycker det är onödigt att skaffa fler barn om man har dålig ekonomi oavsett ålder. Jag blev gravid när jag va 19 och har inte stött på några direkt fördomar.

• lillstrumpaan

Nej inga soc bidrag har vi behövt leva på, så jag är glad vi klarar oss bra som vi har det faktiskt! :D
    Och sålänge jag känner mig redo själv att ha 2 barn så vet jag jag klarar av det och det är en merit till mig själv tycker jag :) 

• Alexi
    lillstrumpaan skrev 2011-09-28 14:47:50 följande:
    Nej inga soc bidrag har vi behövt leva på, så jag är glad vi klarar oss bra som vi har det faktiskt! :D
    Och sålänge jag känner mig redo själv att ha 2 barn så vet jag jag klarar av det och det är en merit till mig själv tycker jag :) 
    Men vad menar folk med att ni inte har ordentlig ekonomi då? Och vad vet de om er ekonomi?
  • lillstrumpaan

Det undrar jag också du! Antagligen menar dom med att vi inte har några fasta jobb. Men min sambo är på god väg till fast anställning, eller iaf 8 månaders jobb (säsongare) på kyrkogården där han arbetar. Just nu pluggar jag och har studielån och är färdigutbildad om 1 år lite drygt. Jag har lagt upp allt precis hur jag ska göra, men folk hänger bara upp sig på "fast jobb". utan det är du värdelös förälder verkar det som.

• Ampellilja

jag är ung mamma med men har inte fått sådana fördomar men misstänker att det är för att min sambo är 16 år äldre än vad jag är och har tvillingar sedan innan men jag har fått folk som kollat snett istället bara för jag har tattoos.. jag är ju inte sämre än någon som inte har de eller?! tycker de ser värre ut med en mamma som går med barnvagnen o en cigg i munnen om jag ska vara ärlig!

• lillstrumpaan

Ja det håller jag med dig om! Folk som inte kan sluta röka trots dom väntar/har små barn. Det är hemskt! :(

• Ampellilja

jag va själv rökare när jag blev med min dotter men slutade för hennes skull.. varför ska hon få i sig min skit för. men jag har inte varit dum nog o börjat igen trots att jag varit frestad många ggr

• lillstrumpaan

Men det är ju jätte bra det att du kunde sluta, inte många som kan bara sådär :)

Svar på tråden Fått nog av fördomar!