• hönamor

Sängväteri

Tänkte höra lite hur ofta är det normalt att kissa i sängen egentligen innan man ska klassa det som ett problem. Har en dotter som slutade med nattblöja för ett år sen ungefär då hon var 3,5 år. Gick jättebra i början men nu känns det som att det har spårat ur. Hon är nu 4,5 år och vaknar inte ens när hon ligger helt blöt från topp till tå. 
    Hon dricker men inte jättemycket efter kl18, vi har försökt tänka på det så klart, hon kissar godnatt o vi tar upp henne runt 23 (hon somnar runt 20.30) men ofta är det försent. Tar vi upp henne tidigare kissar hon på morgontimmarna istället. Ibland är det försent redan före kl 22. Och vad gör man? Läst nånstans att man kan få engångsunderlägg gratis eller måste man ha haft läkarkontakt o sånt då 

• Svar på tråden Sängväteri
  • Pyrola

Att barn kissar på sig på natten ses som normalt frma till 5-års åldern enligt vårdguiden.

• Pyrola
    hönamor skrev 2011-09-28 11:15:58 följande:
    Varje natt?
    Jo så tolkar jag vårdguidens hemsida. Men är man orolig kan man alltid ringa till bvc eller vårdcentralen och prata med en sköterska\läkare.
  • hönamor

ok Tack, dom gör ju säkert inget heller då kanske förrän efter 5 års ålder om dte nu anses som normalt. Är mest frustrerad över att det gick så bra i ett halvår o nu verkar det spåra ur helt. Tvättar som en galning varje dag, o det är både kuddar o madrasskydd o täcken  o gosedjur =(

• jana69

Mina 4-åringar kissar båda i sängen, dock ej varje natt. På BVC sa de att  de väntar till 6 års ålder innan  man  försöker göra något åt det. Blir en del tvätt. Men jag och mina syskon kissade också i sängen som barn.

• 1969

Tror att det är ca 10 procent som nattkissar upp till 7 års ålder.

• trollis 81

vi går hos läkare med dottern pga denna problematiken, nu är hon 6 år. för oss hjälpte d jätte mycket att få ett kisse schema på dagen, hon kissade nästan aldrig så när vi fick schemat som gjorde att hon fick kissat regelbundet så blev d stor skillnad. + att vi fick lactulos till hennes mage som alltid varit lite hård, tydligen kan förstpooning göra att dem kissar i sängen.

Svar på tråden Sängväteri