• frökenmumin

Vad är detta för buske/bär? Giftig?

Min son på 1,5 år åt just ett sånt här bär från en sådan här buske. Någon som vet vad det är? Jag har googlat lite och kollat på giftinformationes hemsida och tycker att den liknar en aronia. Har jag rätt?
  • Svar på tråden Vad är detta för buske/bär? Giftig?
  • mamma till tre busungar

Jag tycker att du ska ringa giftinformation och diskutera med dem

Tycker också att det är likt aronia men inte så duktig på växter

• frökenmumin

Ringde nyss och fick till svar att det inte var farligt när det bara handlade om ett bär. Jag sa då att jag inte visste vad det var för bär. Hon sa då till mig att det inte spelade någon roll eftersom  han bara ätit ett bär...puh...känner mig lite lugnare nu

• hittpånåt

Urusel på växter egentligen men tycker det ser ut som häggmispel som ofta växer som häckar

frökenmumin skrev 2011-09-27 16:40:22 följande:
    Ringde nyss och fick till svar att det inte var farligt när det bara handlade om ett bär. Jag sa då att jag inte visste vad det var för bär. Hon sa då till mig att det inte spelade någon roll eftersom  han bara ätit ett bär...puh...känner mig lite lugnare nu
    Så bra

Jag har haft anledning att prata med giftinformation två gånger och då var de väldigt gulliga båda gångerna. 
  • Moniqe1979

Hängmispel är det INTE (men ganska lik) ser ut som en växt som brukar vara runt var och varannan lekpark där jag bor vet ej vad den heter men vet att man kan äta många bär utan reagens även om de ej är goda (om det är samma) men ser verkligen så ut.

Märkligt att de sa att man inte kan bli sjuk av ETT bär oavsett vad. VET att en kompis blev sjuk/kräkningar efter ett enda liljekonvalj bär men kanske var ett samanträffande ( vi var 5-6 år)

• frökenmumin

Såhär står det giftinformationens hemsida

"GIC får många samtal från oroliga föräldrar vars barn ätit okända bär. Vi vill dock betona att bär (även giftiga!) så gott som aldrig ger någon allvarlig förgiftning när småbarn smakat på dem. I de flesta fall så får de inga, eller bara lindriga symtom, till exempel magont eller enstaka kräkning. Endast i undantagsfall behöver sjukhus uppsökas."

och eftersom det bara handlade om ett bär så sa hon till mig att vara lugn.

• Anna i Hult

Det ser peecis ut som aronia, vilket är en nyttig växt, gör gärna sylt eller marmelad. Bären är mycket godare kokta... Bären växer då i klasar, snygga höstfärger och som högst blir busken 1,5 m. Häggmispel blir mycket högre.

• Rocktroll
    frökenmumin skrev 2011-09-27 17:05:36 följande:
    Tackar så mycket för bekräftelsen att det var en Aronia . Då slipper jag bli lika panikslagen nästa gång någon av barnen tar sig en tugga
    Så det är inte farligt? Vi har en sån buske utanför våran port och när dottern råkade äta ett sånt bär blev grannen tokig och sa att det är supergiftigt Förvånad jag märkte ingen skillnad på henne men trodde att det bara berodde på ett bär.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • PIO

Japp ser precis ut som en aronia. O som någon redan har skrivit så är det inte farligt att äta som bären.

• Moniqe1979
    Rocktroll skrev 2011-09-27 21:42:14 följande:
    Så det är inte farligt? Vi har en sån buske utanför våran port och när dottern råkade äta ett sånt bär blev grannen tokig och sa att det är supergiftigt Förvånad jag märkte ingen skillnad på henne men trodde att det bara berodde på ett bär.
    den brukar planteras runt lekparker etc just för att den är tålig (dvs mår inte allt för dåligt av barn som leker I dem) och just för att bären inte är giftiga men inte särskillt goda så sällan barnen VILL äta dem...
  • Humlan03

Svårt att se på bilden, men jag säger oxbär. Även de med ofarliga bär! Arionians bär sitter som sagt i klasar, och bladen är betydligt större än oxbärsbladen.

• Pilu

Ser ut exakt som häcken mina föräldrar har runt sin tomt och det är häckoxbär, men jag kan ha fel. På giftinfomation.se står det att bären är ofarliga.

• gunnarhm

Jag ser att tråden är gammal, men vill ändå bidra. Jag satt just och försökte lära mig skillnaden på Aronia och Svartoxbär och Häckoxbär. På bilderna hos giftinfiormationen har Aronia små sågtänder utefter kanten på bladen, medan alla oxbärsorter ser ut att ha helt släta kanter. På din bild har bladen släta kanter, så det borde nog vara Svartoxbär eller Häckoxbär. Själva bären ser väldigt lika ut med fem små veck framtill.

Alla tre är ofarliga enligt giftinformationen, men Aronia är mycket nyttiga, rätt använda.

Svar på tråden Vad är detta för buske/bär? Giftig?