• Lotten 66

Vad ska man betala för sköthäst...

Min dotter har hittils ridit en häst gratis när hon har haft lust men nu vill ägaren att vi ska börja att betala pga att skattemyndigheterna är på henne...kan det verkligen stämma? Dom vet väl inte vem som rider hennes häst? Får man inte låta andra rida utan att ta betalt?

Har i alla fall själv dålig koll på sånt här så jag behöver er hjälp.
    Ska man betala per månad eller per gång o i så fall vad är rimligt? 
    Om man betalar per månad så hur blir det då på vintern om man inte kan rida alls (finns ingen tillgång till ridhus)  
    Min dotter kommer nog att rida 2-3ggr i veckan men hon vill kunna rida mer om vädret tillåter. På vintern kan det ju som sagt bli väldigt lite ridning.  
    Hon ställer även upp om ägaren åker bort o tar hand om hästarna ( 2st ) o tar in o ut o utfodrar, mockar mm. 

Vad tycker ni vore rimligt att betala?    

• Svar på tråden Vad ska man betala för sköthäst...
  • lillaknas

Alltså det där med skatteverket är bara rent skitsnack, dom bryr sig väl inte det minsta om att någon får rida hennes häst.

Hjälper din dotter till så ska hon ta lön för det, eller så ska det stå med i kontraktet och anpassas där efter.

Allt beror på vart hästen står.
    I sthlm, outbildad vanligt hobby ridhäst 2-3 dagar i veckan brukar kosta över 1000 kr, tror jag tog 1300 för två dagar i veckan men då behövdes det inte mockas, fodras och det fanns ridhus.

Tar man en mindre stad så kanske 200-300 kr? Det var vad jag betalade i västerås när jag var medryttare på en häst där det inte fanns ridhus.

Så beror på, vart hästen står, vilken utbildning den har och vad man får göra på hästen.
    Får man tävla och träna mm så får man betala mera anser jag

• NochA

Skatteverket? Låter mycket konstigt...
    Min tjej rider oxå gratis hos en privatperson o jag har oxå gjort det hos flera olika.

Antar att hon hjälper till med skötsel, mockning o sånt när hon rider? I så fall så är det ju gratis arbetskraft för ägaren. Så ska ni betala så tycker jag inte att det ska vara nån större summa.

• Pallas

Ursäkta? Hon vill att ni ska börja betala för att Skatteverket är på henne? LOL Nej, det är givetvis skitsnack.

• roffe

Men dom kanske tror att hon hyr ut sin häst svart? Någon kanske ringt och tipsat för att jävlas eller vad som helst :/

Tyvärr vet jag inte vad sånt brukar kosta. 

• Lotten 66

Känner också att skatteverket är något hon bara säger för en chans att få in pengar. Varför skulle dom bry sig om sånt här. 
    Hästen är säkert duktig men min dotter motionsrider bara i paddock för skojs skull. Inga tävlingar är aktuellt.
    Står i ägarens stall ute på landet o långt från storstan. Självklart hjälper hon till med skötsel o mockning vid behov när hon rider (ibland har ägaren redan gjort det klart).

• ModestyB

Jag var medryttare som ung. Hästen stod i ägarens stall. Jag betalade för skoning, det blev 700 kr/månad. Jag fick då ha hästen helt som min egen på mina dagar, jag red honom på mina ridlektioner. Detta var ett ovanligt välridet varmblod. Kan tänka mig att en häst med högre utbildning, dyr utrustning och väldigt dyr stallplats blir dyrare, men som princip så tycker jag att medryttarens arbetsinsats också är värd en hel del och man ska inte behöva betala mer än max 1500/mån oavsett de faktiska kostnaderna. Mycket mindre än så om det inte finns särskilt höga kostnader från början.

• honduvet

Jag har haft flera olika medryttare, varit medryttare och alla i mitt stall hade medryttare och inte fan har något om skatteverkat någonsin tagits upp! Det är ren bullshit!
    För det första tycker jag inte att ni ska fortsätta hos denna människan om hon börjar kräva detta av er för det kommer bara leda till mer problem (van stalltjej som talar).

Angående er hjälp, så ska man ju egentligen inte behöva betala någonting eftersom det är NI som hjälper henne. Däremot kan jag känna att om man får faktiskt får ha en häst som sin egen flera dagar i veckan kan man ju ge en liten peng, precis som man gör på en ridskola för att man får lära sig. Men det är mer symboliskt, om man nu inte delar på hästen helt - då delar man också på alla kostnader SAMT har ett påskrivet kontrakt.
    Jag tog 500kr av min medryttare och hon var i stallet 3 dagar i veckan -valfritt. Det vet jag också är en ganska rimlig och normal summa för att vara medryttare.

Mitt råd är att ni hittar en annan ponny eller häst för er dotter att rida på! :)

• Lotten 66

Tack snälla för era svar. Dom har varit till god hjälp.
    Har sökt på hästnet, blocket o andra hästsidor o 500 är en väldigt vanlig summa. De flesta ligger mellan 300 och 800 kronor o en del är gratis o andra lite dyrare.
    Får väl erbjuda henne 500 o se vad hon säger.Dottern älskar verkligen den här hästen o vill vara kvar där men inte till vilket pris som helst känner jag. 

• En till mamma

Hej, jag tycker att ni ska prata med ägaren och erbjuda henne en summa samt hur mycket din dotter tycker är normalt att hjälpa till med i stallet. sedan hur mycket ni ska dra av på summan när din dotter hjälper till extra.

jag har häst, hästen står i stort stall med ridhus och allt ingår. min medryttare behöver bara mocka och rida de dagar hon har hästen. Hon hjälper mig så hon betalar inget.´Skulle aldrig kunna ta betalt om någon hjälpte mig med in och utsläpp samt ta hand om hästarna då jag inte är hemma. men det är  så jag skulle göra. 

• UnderbaraMix

Vad tycker du att det är värt? Du får erbjuda ägaren en summa och så får du se om hon accepterar. Det låter inte som att din dotter är till någon större hjälp då hästen är bättre än ryttaren och då får man nog räkna med att betala en liten summa. Sen om vintern är svårriden kan man nog inte göra avdrag för, hästen kostar ju samma ändå. Om du tycker att det känns olustigt kan du be att få stå för skoningen eller dylikt. Kommer nog att hamna på ungefär samma. Kul att din dotter har hittat en häst hon får rida på och trivs med!

• Lotten 66

Det var hon som ville ha hjälp från början o då hade hästen inte blivit riden något direkt på drygt ett år om jag inte minns fel o hästen är över 20 år så det är motion hon behöver o därför inte något större krav från den som rider annat än att man ska passa ihop o trivas tillsammans med  hästen, vilket min dotter verkligen gör.
    Skulle därför vara väldigt tråkigt om hon inte kan fortsätta på det stället men jag hoppas o tror att vi ska komma fram till en lösning tillsammans. 

• Madick

Eftersom det där med skattemyndigheten är rent nys kan ni väl ta en diskussion varför hon plötsligt vill ha betalt. Det kan ju vara så att hon är i pengaknipa men tycker det är pinsamt att säga. Tycker ni om hästen och vill ha möjlighet att ha den så erbjud det som ni känner är ok med er, det är trots allt billigt att ha "egen häst" 2-3 dagar i veckan för en femhundring i månaden.

Sen som glennlee sa så går det ju att komma runt ren pengatransaktion genom att ni står för skoningen t.ex. om ingen rider behöver den kanske inte skos utan bara verkas (mindre kostnad för ägaren). Tänk bara på att en skoning kan kosta allt från 400 kr-1500 kr/6e vecka, så det kan bli dyrare än ni tänkt er att göra den dealen.

• undine
    Lotten 66 skrev 2011-09-27 16:23:46 följande:
    Min dotter har hittils ridit en häst gratis när hon har haft lust men nu vill ägaren att vi ska börja att betala pga att skattemyndigheterna är på henne...kan det verkligen stämma? Dom vet väl inte vem som rider hennes häst? Får man inte låta andra rida utan att ta betalt?

Har i alla fall själv dålig koll på sånt här så jag behöver er hjälp.
    Ska man betala per månad eller per gång o i så fall vad är rimligt? 
    Om man betalar per månad så hur blir det då på vintern om man inte kan rida alls (finns ingen tillgång till ridhus)  
    Min dotter kommer nog att rida 2-3ggr i veckan men hon vill kunna rida mer om vädret tillåter. På vintern kan det ju som sagt bli väldigt lite ridning.  
    Hon ställer även upp om ägaren åker bort o tar hand om hästarna ( 2st ) o tar in o ut o utfodrar, mockar mm. 

Vad tycker ni vore rimligt att betala?    
    Vad har skattemyndigheterna med det att göra? Tror det är hästägarens påhitt för att få pengar.

Well det beror lite på vad för ridning hon ska göra, om hon får tillgång till tränare och hur mkt fria händer hon har. Jag själv har först nu efter 6 års letande hittat dels en häst som passar men också en ägare som inte är girig och vill ha massa betalt. Jag betalar 200 kr var sjätte vecka för att byta skor på ena hästen jag rider. Det tycker jag är helt ok.

Vill jag sedan ha tränare får jag ju betala själv för den, såklart.
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Svar på tråden Vad ska man betala för sköthäst...