Ständig barnvakt?
26 årig tjej som är sambo med en fransman sedan 2 år, med en liten bonus på 5.5 år, som bor hos oss på heltid. Eftersom jag studerar tar jag hand om henne på eftermiddagarna tills pappa kommer hem. Hämtar efter skolan/dagis, leker utomhus, tar henne till aktiviteter, kompisar, lagar middag osv. Vi bor i Paris, och här verkar föräldraskapet vara lite annorlunda än hemma, vilket betyder att många (läs: oftast männen) jobbar sent. Min sambo brukar komma hem allt ifrån 19 till 21.30. Iaf, jag tar alltså redan visst ansvar för bonus, som är en trevlig liten tjej, men dessvärre enda barnet hitills i denna familjeskara, dvs EXTREMT bortskämd, var hon än befinner sig är hon alltid i centrum. Trots detta tycker jag att vi har börjat få en god balans hemma, hon beter sig jättebra när vi är ensamma hon och jag,(curlingmetoden fungerar inte med tant Linda:)) och sen får jag stå ut med att bli ignorerad ibland när älskade pappa kommer innanför dörren. Men det är väl smällar man får ta.
Funderar lite över min nuvarande situation, eftersom jag studerar kan jag lägga upp min tid som jag vill, men det är ändå 8 timmars arbetsdag vi pratar om, oavsett vilka timmar på dygnet jag väljer att jobba på. Jag är alltså inte ledig och slappar runt hela dagarna. Att hjälpa till med bonus på eftermiddagarna är inget problem, men ibland går det lite överstyr med barnvaktandet, tex idag är det strejk på hennes skola, och vem får stanna hemma och försöka studera med en vilding som springer runt i lägenheten med överskottsenergi?
"Du kan ju plugga ikväll, det finns ju ingen annan som kan passa bonus idag"