-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här!
-
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Åh vad bra, hade själv tänkt starta en sådan tråd!
-
Bra initiativ! *lägger in i favoriter*
-
Jag kan börja med att presentera mig. Jag och min man har varit lakto-ovo-veg i fyra år. Vi har en dotter som är fem månader och precis har börjat smaka mat. Vi har bestämt att hon äter vegetariskt hemma men om mor- och farföräldrar och liknande vill bjuda henne på kött är det ok. Jag började laga egen mat till henne men vi har ingen mixer och jag fick aldrig till ett bra mos. Testade en burk en gång och nu är vi fast och ger bara burkar.
Nu börjar det bli dags att ge henne lite mer än bara rotfruktsmos och jag känner att jag vill börja laga egen mat. Utbudet av vegoburkar i vanliga affärer är inte jättestort. Har läst den här boken fram och tillbaka några gånger men känner ändå ett behov av få diskutera med andra föräldrar med vegobarn.
-
Vi äter visserligen teoretiskt sett fisk, men det är mycket sällan vi har fisk hemma. Bor mitt i det preussiska inlandet och jag tycker det är så dyrt och svårt att veta vilken som är ok (utfiskning, miljöfarliga odlingar etc etc).
Så vi äter vegetariskt till 95%. Sonen är drygt ett år och uppfödd vegetariskt, men går nu på dagis där de äter kött typ någon gång i veckan.
Vi lagade maten själva men inte enligt några mer avancerade recept direkt. Han åt någon mosad grönsak med matolja, plus oftast potatis, någon gång kompletterat med mosade bönor eller fisk. Det var säkert inte 100% enligt alla dietisters dröm men han har alltid utecklats fint så jag tror inte det är så farligt.
Runt ca 10 månader började han mosvägra, så sen dess har ha ätit plockmat. Tortellini är en favorit, liksom ostkuber. Efter hand har hans mat anpassats vår i sammansättning och rytm, så att han numera äter det vi äter. Det har underlättat att han har rätt mkt tänder.
Jag har försökt tänka tallriksmodellen, ngt kolhydratigt, ngt grönsakigt, något proteinigt, vid varje måltid. Sen äts det mer av det ena en dag och det andra nästa. Men jag har aldrig oroat mig särskilt mycket utan förutsatt att så länge han visar att han mår bra och växer så är vår mat ok.
Lite torrare äggröra, kikärter och stora bönor, majskorn, fattiga riddare (utan socker etc förstås) är exempel på vegomat som är rolig att plocka med och äta själv.
-
Hej på er! Kul med en sån här tråd. Jag har varit lakto-ovo-veg i 14 år, maken i 7 år och dottern är snart ett och äter vegetariskt (bortsett från en och annan bit kattmat som hon stoppat i sig, haha).
Vi gör barnmat av vår mat när det lämpar sig och skippar då salt och buljong. De har faktiskt varit toppen, maten smakar mer salt när man inte har massa salt i den. Känns skönt att komma ur salt-träsket lite.
Har också läst "grön barnmat", föredrog definitivt den framför alla miljoner papper som BVC kom dragandes med. -
Jag har inte riktigt vågat berätta att vi äter vegetariskt ännu på BVC. Får för mig att jag ska få höra en massa negativt och tjat.
-
Har du testat något recept från boken? Hur blev det i sådana fall?guinevere skrev 2011-09-26 12:12:39 följande:Har också läst "grön barnmat", föredrog definitivt den framför alla miljoner papper som BVC kom dragandes med.
-
Bvc sa ingenting speciellt om det när jag berättade, frågade bara om hon äter bra osv.Amariea skrev 2011-09-26 16:40:43 följande:Jag har inte riktigt vågat berätta att vi äter vegetariskt ännu på BVC. Får för mig att jag ska få höra en massa negativt och tjat.
-
Här hemma äter vi vegetariskt men min gubbe äter kött vid vissa tillfällen när vi är ute eller bortbjudna. Våra barn äter bara vegetariskt och gör så även på dagis, dom får göra ett val när dom kommer upp i 10-12 års åldern om dom vill äta kött men det blir fortfarande vegetariskt hemma.
-
Hej allihop!
Jag är vegetarian förutom att jag äter fisk ibland, min sambo äter mestadels vegetariskt men ävan kött ibland & vår lilla dotter som är 15 månader äter som mig, hon har dock smakat köttfärs en gång. Vi har resonerat som så att hon får äta det vi andra äter. Eftersom jag är den som är föräldraledig så är det oftast jag som lagar maten. Jag gör även regelbundna storkok & fryser in portioner till henne.
Jag nämnde för BVC att vår dotter inte äter kött, reaktionen blev "Vad bra att du ger henne fisk i allafall. Men kan inte pappan ge henne blodpudding emellanåt?" :-/ När hon förstod att jag var ordentligt påläst kring vegokost & näringsämnen så sa hon dock inte mer om det. Okunskapen kring vegokost till barn kan vara stor även hos BVC.
"Grön barnmat" är jättebra, även ett gult häfte vi fått fr BVC "Barnmat -råd och recept" har jag använt mig mkt av. I det häftet finns ett kapitel m info & recept på laktoveg barnmat. Annars har jag hittat en del bra recept när jag sökt på google, finns bla några bloggar om vegetarisk barnmat.