• emmiiz

när berättar man för sin arbetsgivare?

i vilken vecka berättar man för sin arbetsgivare att man är gravid?

har varit hemma från jobbet i 2 veckor då jag mått otroligt dåligt, och började jobba i fredags och har jobbat nu i 3 dagar. dagarna har känns/varit fördjävliga.. jag har spytt till och från jobbet, på jobbet.. och då jag får i mig vääääldigt lite mat och knappt behåller nått i magen så orkar jag inte så mycket. då i fredags när jag jobba så kändes det som om jag skulle svimma flera gånger under dagen/kvällen. men eftersom jag varit sjuk 2 veckor så behöver jag juh ett nytt läkarintyg, och då jag jobbade kväll så finns juh inga läkare tillgängliga som kan sjukskriva, och på akuten sjukskriver dom inte :( så jag har plågat mig igenom fredan samt helgen..

imorrn ska jag ringa HC igen och se om jag kan få hjälp.. men borde jag berätta för min arbetsgivare? jag vill inte att ALLA ska veta om det än.. och jag litar inte på att min arbetsgivare kan hålla tyst..

• Svar på tråden när berättar man för sin arbetsgivare?
  • Mirella85

Om en sjukskrivning kan du nog inte ljuga om du blir det för du är så illamående vid graviditet.

du har inget krav att berätta för din chef förrens 2månader innan du ska ta ut föräldrarledighet

men det kan vara bra o berätta för din chef men då säga till honom / henne att du inte vill att dina arbetskollegor ska veta om det än. I med du mår så dåligt så kanske dom kan omplacer och göra jobbet lite lättare för dig.

det är ett val du måste själv ta och det ska kännas rätt att berätta tycker jag.

själv berätta jag inget förrens jag var i v18 för min chef i med var osäker på hur han skulle ta det. Men det gick bra.

många väntar tills dom är i v12 i alla fall men det är så olika..           

BF den 27 okt <3
  • miikaelas

Jag berättade för mina närmaste chef förra veckan, då var jag i vecka 10. Jag berättade just eftersom jag mått väldigt illa, spytt och varit allmänt trött. Vi är visserligen en ganska liten arbetsplats, så man känner varandra väl.
    Hon tog det jätte bra och blev bara glad!
    Tror det är fler som börjat ana nu så jag kommer nog berätta ganska snart, inom dom närmaste veckorna i alla fall!

Jag tycker att dom borde hålla tyst, speciellt om du ber om det. Man måste väl kunna säga saker till sin chef i förtroende? Tala om att det är viktigt för dig att han/hon inte berättar det för någon.
    Hoppas det går bra för dig! Glad

• m4rr386

Hej!
    Jag berättade för min chef redan i vecka 7 eftersom jag redan då kände att jag var trött och mådde dåligt, sen ska jag till mvc också vilket innebar att jag skulle komma sent till jobbet. skulle något hända och man får missfall lär man ju behöva stanna hemma ändå och då tycker jag man lika bra kan berätta så att åtminstone chefen kan ha förståelse för hur man mår och varför.

• eviz08

Med nr 2 berättade jag tidigt, V 6 eller så, men bara för chefen. Jag hade fått MA innan så jag ville att hon skulle veta om det skulle hända något, så man slipper förklara sig om man redan mår dåligt.
    Sen blev jag ändå sjukskriven från V 12 och då fick ju de flesta veta, svårt att hålla det hemligt då...

Svar på tråden när berättar man för sin arbetsgivare?