• karolinagrön

Uppföljning av mycket för tidigt födda barn

Det är några hundra barn i som deltar i studien uppföljning av mycket fördidigt födda barn. Födda v 27 eller tidigare. Nu har 6,5 års kontrollerna varit.

Hur har det gått för er och hur kändes det att komma tillbaka till sjukhusen efter alla år?

Själv har jag haft en lugn inställning till utvecklingen och låtit tiden komma ikapp min dotter, men jag fick ett uppvaknande. Börjar bli lite orolig efter start i förskoleklass. Plötsligt blev allt så annorlunda och mer uppenbart att hon inte är i nivå med övriga barn motoriskt.
    Dessutom visade det sig hade hon dåligt synminne och hon klara ju faktiskt inte ens av att spela memory. Vi har inte fått svar på alla undersökningar än men det blev en del oj då efter 4 lugna år.
    Vi fick även höra att dett är väldigt vanligt bland extremprematurerna. Så om det är vanligt måste fler ha prematurbarn med slingriga blodkärl, dålig mototrik, låg vikt, dåligt synminne, läckande klaffar, intolerant för stökiga miljöer och allt det nu var.

• Svar på tråden Uppföljning av mycket för tidigt födda barn
  • IrisBlå

Nu blev jag lite nyfiken... Dum fråga kanske men är det så att prematurer brukar vara känsliga för stökiga miljöer?  I så fall hade det förklarat en del... Någon med erfarenhet får gärna berätta! Glad

• knäppisen

De kan ha svårt att sortera synintrycken och då kan de bli känsliga för stökiga miljöer.

Googla om PVL-skada (eller periventrikulär leukomalaci som det heter) så hittar du mycket intressant läsning om synskador hos prematurfödda barn.

Svar på tråden Uppföljning av mycket för tidigt födda barn