• Bäcka

Dags att byta ut babyskyddet :S

Ja, som sagt..
    Nu är det dags att byta ut babyskyddet åt våran lilla tös men vad ska man välja?
    Jag har kollat runt & hittade en som heter Brio Zento, den verkar bra, men hittade inga direkta omdömen som gick att läsa?
    Är det nån här som har erfarenhet av en sån eller vet nån annan som är bra?
    Det finns ju hur många som helst

Jag hoppas verkligen på MASSOR med svar:D

• Svar på tråden Dags att byta ut babyskyddet :S
  • Mam2ma

Vi valde stol efter bil.. Inte alla stolar som passar i alla bilar, vi fick ta en akta graco till våran v70

• LivetSomSofia

Jag tycker att barns inte alls sitter bra i zenton! Jag tycker den är alldeles för rak i ryggen liksom!

Jag valde maxi-cosi mobi till min son och han sitter som en kung och sover jätte bra i den :)

• färnik

Fördelen med zenton är väl att den är rätt rymlig, och därmed räcker länge. Nackdelen är väl att den är ganska upprät. Det är säkrare med en upprät position, MEN inte så praktiskt medan barnet är litet...

Stolt och lycklig mamma till Alma f-2006 och Tilde f-2011
  • Bäcka

Åååh, vill ju inte ha en för upprätt stol :S
    Hon ska ju fortfarande kunna sova om hon vill..

Maxi-cosi mobi?
    Det har jag nog aldrig hört förut, vad har ni den i för bil?

• färnik

Visst kan hon sova i zenton, men huvudet kanske hänger. Den är dock inte så upprät som tex volvos stolar. Hur upprät stolen blir, beroer även på sätets utformning, om det är platt eller lutar bakåt. Lutar det bakåt blir positionen mera upprät sas.

Hur gammalt är barnet?

• färnik

Ser nu att zenton fr.o.m. 2010 års modell har uppdaterat med huvudskydd så man slipper hängade huvudet. Skrattande

Maxi cosi mobi är trevliga stolar med bra sovläge men barnet kommer högt upp, kan bli trångt i en bil med låg takhöjd. Dessutom känns stolen trång tidigt...

• emelyl

Vi har en acta graco cosmic comfort s. Går o justera så den inte blir för upprätt. Nöjd med den, har haft den i ett halvår nu.. Den funkade nämligen från 5mån, o vår son hatade babyskyddet.. :)

• Bäcka

hon blir 6månader i oktober:)
    & babyskyddet vi fick av sambons morbror står de 0-6 månader på så börjar känna att de måste fixas nu :S

• Loreena

Jag gillar Britax Hi-way. Det är dessutom plustestad. Liten smidig och går att använda från 0 år tills runt 4 år. :)

• livetärgött

Vi har en maxi cosi som vi varit väldigt nöjda med, haft den monterad i volvo 740 och 940.

Vi har även en Britax TwoWay som känns bra, siter i en polo-99, har även haft den i en golf2:a-88.

Båda stolarna har vi haft placerade i framsätet och det har varit gott om utrymme, men det gäller ju att man inte har airbag där då eller att den är satt ur funktion.

Britaxen känns som att den kommer passa sonen längre, men maxi cosin kändes mysigare och passade bra med sitt liggläge när sonen var mindre. Bytte till maxi cosin när sonen var 5mån, idag är han 3,5år och den börjar kännas lite trång.

Hoppas det hjälper dig något i djungeln av bilbarnstolar! 

• Cecci78
    färnik skrev 2011-09-25 09:49:48 följande:
    Visst kan hon sova i zenton, men huvudet kanske hänger. Den är dock inte så upprät som tex volvos stolar. Hur upprät stolen blir, beroer även på sätets utformning, om det är platt eller lutar bakåt. Lutar det bakåt blir positionen mera upprät sas.

Hur gammalt är barnet?
    ja det m¨åste det nog bero på, vi har den stolen o den är betydligt mer lutad än vår britax two way, har en v70
  • Cecci78

syns ju inte så jättebra här men detta är en ford focus o zenton är längst till vänster

• Momalicious

Vi har köpt en maxi Cosi Mobi till sonen. Den har inte kommit än, då de är slut i princip överallt i Sverige för tillfället men den kändes bäst för oss. Vi har testat den i butik och den är skitbra! Vi har en Saab 9-5.

• Sally09

Vi har zento till stora tjejen och har nu börjat kolla runt efter stol till lillen som kommer byta inom ett par månader. Vi har inte varit direkt missnöjda med zenton men det blir inte den igen. Dels är den för rak i ryggen även om vi skjutit fram passagerarsätet ordentligt för att kunna luta barnstolen som står bakom lite extra så har huvudet hängt när hon somnat. nu har jag sytt en extra kudde att lägga intill men hon är ju ändå ganska rak i själva ryggen så jag hade gärna sett att den lutade mer ändå. En annan nackdel är att den är ganska lite stoppad i själva sitsen. nu kan jag inte riktigt fråga tjejen hur rumpan känns efter en långfärd men kan tänka mig att mer stoppning vore bekvämare.

vi lutar år britax hi way eller multitech i nuläget. men har än så länge bara kollat på nätet så blir inte bestämt förrän vi fått känna och klämma lite i verkligheten ocksåGlad

♥Sally 090611 - Herman 110801♥
Svar på tråden Dags att byta ut babyskyddet :S