Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?
Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.
Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.
Jag antar att du menar moralisk rätt och inte juridisk? Den juridiska rätten till fri abort är en självklarhet för mig, något som jag verkligen värnar. Men den juridiska rätten får inte i något avseende i praktiken innebära moralisk plikt att göra abort.
Jag hade själv aldrig behållit ett barn som pappan inte ville ha. Men en man kommer aldrig få rätt att bestämma över en kvinnas kropp.
Får tillägga att jag inte röstar då alternativen inte passar mig, men skriver min åsikt i alla fall.
Jag antar att du menar moralisk rätt och inte juridisk? Den juridiska rätten till fri abort är en självklarhet för mig, något som jag verkligen värnar. Men den juridiska rätten får inte i något avseende i praktiken innebära moralisk plikt att göra abort.
Jag tycker alltid att det är kvinnans val om hon vill behålla ett barn eller inte. Men gör man det mot mannens vilja och man vet sen innan att han inte vill ha barn så tycker jag inte man har rätt att kräva underhållsskydd
Juridisk abort tycker jag är helt galet för då finns det inget som hindrar en man från att planera ett barn med en tjej och sedan får kalla fötter och drar när hon väl är gravid.
Ja, det är helt och hållet upp till henne. Ingen ska känna sig tvingad att göra abort mot sin vilja.