Vad tycker du är rättvist?
Berätta!
Jag menar alltså inte rättvisa, utan när man ska dela och fördela.
Rättvist.
Berätta!
Jag menar alltså inte rättvisa, utan när man ska dela och fördela.
Rättvist.
Den ene delar den andre väljer =)
Men om det är hela hushållet?
Så långt har jag inte tänkt, våra barn är bara tio månader och två år. Men hypotetiskt fördelar väl vi föräldrar till barnen så millimeterrättvist det bara går och så får de väl turas om att välja. Tror jag =) Tänker bara på hur sjukt förtörnad man blev som liten om det inte var rättvist! :D
båda blir ungeför lika nöjda?
Livet är inte rättvist.
Ibland får någon annan mer.
Deal with it.
När alla är överrens inte bara med ord utan i känslorna också.
Och om det finns personer inblandade som inte förmår att ha dessa känslor -millimeterrättvisa för just dessa och känslor för resten.
båda blir ungeför lika nöjda?
Rent generellt en mix av till var och en efter behov och till var och en efter förtjänst. Jag vill inte leva i ett samhälle där människor svälter om de inte förmår tjäna in till sitt dagsbehov, men jag tycker det är rättvist att man kan kämpa sig till bättre villkor.
Hemma går till var och en efter behov betydligt före förtjänsten. Vi vuxna delar våra inkomster så att i första hand familjens behov täcks och överskottet fördelar vi lika mellan oss trots att den ene tjänar mer. Om jag sedan bränner "mina" pengar på choklad och maken sparar sina till kapitalvaror så är det ingen orättvisa i att han sedan sitter med roligare laptop. Vad gäller våra barn så är det sex år emellan och lillebror är väldigt ny, så vi får väl se hur väl vi lyckas med delandet... förhoppningsvis kan vi få en förståelse för att en sjuåring och en ettåring har väldigt olika önskemål och behov - jag tror inte att min stora son kommer att bli lycklig över en stor duplolåda när han är åtta bara för att tvååringen vill ha det. Kommer att bli många intressanta diskussioner!! Jag är ingen anhängare av millimeterrättvisa, men om det blir viktigt för att barnen ska känna sig rättvist behandlade får vi väl mäta tårtbitar en period.