• Anonym (Ont i foten)

Blodpropp i foten, symptom?

Igår började jag få ont i foten, från början kändes det inet så mycket men det stegrade under dagen. Kändes när det var hyfast lindrigt som om jag hade stukat eller sträckt den, att den skulel behöva "knakas " till för att det skulle kännas bra. Men jag har inte gjort något för att få ont i foten, rört mig som vanligt och inte känt att jag stukat eller sträckt den (det brukar man ju märka i samma ögonblick som det händer.)

Under kvällen blev det värre och nu haltar jag ordentligt, det strålar även upp i höften.

På detta är jag gravid och MYCKET överviktig (en bra bit över tresiffrigt) och plötsligt slog det mig, tänk om det är en propp? Foten är INTE röd, blå eller lila, utan ser ut som vanlgit förutom att den är lite svullen, men det gör ont och den känns svullen och jag kan inte gå normalt.

Jag VET att man ska kontakta sjukvården, men jag var på akuten för senast en vecka sen och var tvungen att vara borta från jobbet då, vill inte ställa till det igen i onödan... känns som om jag nojjar och överdriver och ni som åkt in och ut ofta vet säkert hur det är, man känner sig som en hypokondriker.

Kan man ha blodpropp utan att bli röd om foten? Hur diagnosticerar man blodpropp i foten? Mår man allmänt dåligt också?

• Svar på tråden Blodpropp i foten, symptom?
  • Anonym (Ont i foten)

Upptäckte nu att jag är blå på hälen/vaden. Vad är det som händer...

• Veritas18

Kan vara en blodpropp. Va inne för ett par veckor sen för samma grej men det var inget. Åk till akuten. Är verkligen jobbet viktigare än hälsan?

• Anonym

När min svägerska fick sin blodpropp i ljumsken så fick hon hög feber och jätte ont i jumsken och det strålade ner i benet. Hon åkte in och fick ligga inne i flera veckor. Jätte ung tjej och inte alls överviktig. Åk in för det kan vandra upp till lungorna och då blir allvarligt.

• Anonym (Ont i foten)

Vad hade du?

Nej, jobbet är egentligen inte viktigare, och jag vet att de löser det, men jag hatar att ses som sjåpig då det har varit väldigt mycket sjukdomsslängar hit och dit (som inte varit något allvarligt...). känner mig som sagt som världens hypokondriker....

• Veritas18
    Anonym (Ont i foten) skrev 2011-09-22 07:38:14 följande:
    Vad hade du?

Nej, jobbet är egentligen inte viktigare, och jag vet att de löser det, men jag hatar att ses som sjåpig då det har varit väldigt mycket sjukdomsslängar hit och dit (som inte varit något allvarligt...). känner mig som sagt som världens hypokondriker....
    Jag bröt benet i i början av året och det var en ganska svår skada som jag fortfarande går i rehabilitering för. Eftersom jag opererades och förlorade massa muskler i samband med att jag hade en skena så påverkas blodcirkulationen. det gick ganska snabbt i akuten eftersom det är farligt med propp. Där tog de ett test och det visade negativt. Så, gå till akuten, skit i jobbet.
  • Fia 28

Jag hade blodpropp i lungorna för 2 år sen som de menade startat i benen och vandrat. Jag kände dock inget i benen. Åk till akuten och kolla upp, de tar blodprov och ser ganska snabbt om det är propp eller inte!

• Anonym (Ont i foten)

Kollade upp det på vc men tog inget prov. Vaderna var lika tjocka så de uteslöt propp som tur var.

Det strålar liksom upp mot höften, lite som ichias också, knepigt är det...

• Fia 28
    Anonym (Ont i foten) skrev 2011-09-22 18:51:31 följande:

Kollade upp det på vc men tog inget prov. Vaderna var lika tjocka så de uteslöt propp som tur var.

Det strålar liksom upp mot höften, lite som ichias också, knepigt är det...

Ichias borde ju stråla från ryggen och ner i benet, inte uppåt. Annars kan du kolla upp hos en fysioterapeut om du kanske belastar foten fel? Det gjorde jag och fick sjukt upp på insidan av låret när jag gick längre sträckor. Jag använde inlägg i skorna ett år ungefär och besväras inte längre av det.
  • Anonym

Mät runt fotled, mitt på vaden och mitt på låret och jämför måtten mellan dina ben. Var noga med att mäta på precis samma nivå

• Anonym
    Fia 28 skrev 2011-09-22 10:59:10 följande:
    Jag hade blodpropp i lungorna för 2 år sen som de menade startat i benen och vandrat. Jag kände dock inget i benen. Åk till akuten och kolla upp, de tar blodprov och ser ganska snabbt om det är propp eller inte!
    Det kan faktiskt vara knepigt att upptäcka proppar ibland, Det finns inget blodprov som kan ge ett säkert svar utan man måste ultraljuda, göra en datortomografi alternativt göra flebografi (kontraströntgen av venerna).
  • Fia 28
    Anonym skrev 2011-09-23 12:09:54 följande:
    Det kan faktiskt vara knepigt att upptäcka proppar ibland, Det finns inget blodprov som kan ge ett säkert svar utan man måste ultraljuda, göra en datortomografi alternativt göra flebografi (kontraströntgen av venerna).
    Det borde finnas något blodprov som kan tyda på blodpropp nånstans i kroppen (minns inte namn). Det gjorde det iaf för mej och jag blev skickad på skiktröntgen med kontrast för se om de var i lungorna, vilket de var. Mina symptom var väldigt tvetydiga, så jo jag vet att propp är svårt att upptäcka.
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2011-09-23 12:58:08 följande:
    Det borde finnas något blodprov som kan tyda på blodpropp nånstans i kroppen (minns inte namn). Det gjorde det iaf för mej och jag blev skickad på skiktröntgen med kontrast för se om de var i lungorna, vilket de var. Mina symptom var väldigt tvetydiga, så jo jag vet att propp är svårt att upptäcka.
    Jo, det gör det eller som snarare talar väldigt starkt mot blodpropp om det är lågt. Det kallas D-Dimer. Problemet är bara att D-Dimeren kan vara förhöjd vid en massa andra tillstånd (graviditet, infektion etc) också.

Alltså:
    D-dimer låg = Propp nästintill uteslutet
    D-dimer förhöjd = Kan vara propp men kan vara något annat också.
  • Anonym

Såg nu att du är gravid, TS. Då tycker jag absolut att du ska åka in! Du har ju flera riskfaktorer för djup ventrombos (propp) då du både är har rejäl övervikt och är gravid.

• HelenFr

Jag fick en blodpropp i benet efter en fraktur och då gjorde det så sjukt ont i foten, det började som en stegring, men när det väl var färdigt så gick det inte ens att sova för att det gjorde så ont... Du kan försöka känna din puls i foten vilket man ska kunna göra om det inte är någon propp men det kan ju vara svårt... Om det fortsätter så gå till vc igen...

• Anonym
    HelenFr skrev 2011-09-23 14:08:06 följande:
    Jag fick en blodpropp i benet efter en fraktur och då gjorde det så sjukt ont i foten, det började som en stegring, men när det väl var färdigt så gick det inte ens att sova för att det gjorde så ont... Du kan försöka känna din puls i foten vilket man ska kunna göra om det inte är någon propp men det kan ju vara svårt... Om det fortsätter så gå till vc igen...
    Vid en djup ventrombos kan du absolut hitta fotpulsarna ändå! Det är vid arteriella tromboser/arteriell insufficiens man inte gör det.
  • HelenFr
    Anonym skrev 2011-09-23 14:12:48 följande:
    Vid en djup ventrombos kan du absolut hitta fotpulsarna ändå! Det är vid arteriella tromboser/arteriell insufficiens man inte gör det.

Ok, läkarna sa det till mig då, visserligen var det 1998 så det var ett tag sedan, kanske har blivit bättre vetenskap på det sedan dess...
Svar på tråden Blodpropp i foten, symptom?