• Duniche

tidigt vattenavgång i v26 fortfarande gravid v29

Hej,
    Jag fick tidigt vattenavgång under vecka 26 och nu 3 veckor senare sedan den dagen är jag sängliggande på sjukhuset. Jag har väldigt lite fostervatten men än så länge allt annat med barnet är bra.. jag vill komma i kontakt med personer i samma situation. Läkarna har sagt om allting går bra de ska förlösa barnet under vecka 34. Hur mådde era barn efter födelsen? klarade sig barnen bra utan fostervatten? Jag är hur orolig som helst! Jag blir tacksam om ni ger mig lite information!  

• Svar på tråden tidigt vattenavgång i v26 fortfarande gravid v29
  • Marmacita

nu8 föddes mina v 29 men de klarar det då det bildas nytt hela tiden bara man håller koll på infketioner. Mitt vatten gick v27 o de föddes v 29+3 

Om man bortser från hjärtfelen de hade/har så klarade mina sig jättebra   de är i vecka 34 nu o är hur pigga som helst

• Duniche
    Marmacita skrev 2011-09-22 06:57:16 följande:
    nu8 föddes mina v 29 men de klarar det då det bildas nytt hela tiden bara man håller koll på infketioner. Mitt vatten gick v27 o de föddes v 29+3 

Om man bortser från hjärtfelen de hade/har så klarade mina sig jättebra   de är i vecka 34 nu o är hur pigga som helst
    Hej,  De tar blodprov varje dag så än så länge har jag  inga infektioner. Jag har väldigt lite foster vatten inte mer än 2 cm. Det är bara väldigt oroligt! Jag är glad för din skull och dina söta bebisar! 
  • IrisBlå

Hej! Mitt vatten gick i v.28 och jag blev sängliggandes. Bebisen mådde bra men efter en vecka fick jag en infektion och förlossningen kom igång. Det gick efter omständigheterna bra och min lille kille fyllde 1 år för några veckor sedan. Glad

• Duniche
    IrisBlå skrev 2011-09-22 11:12:54 följande:
    Hej! Mitt vatten gick i v.28 och jag blev sängliggandes. Bebisen mådde bra men efter en vecka fick jag en infektion och förlossningen kom igång. Det gick efter omständigheterna bra och min lille kille fyllde 1 år för några veckor sedan. Glad
    Skönt att höra! Föddes han vecka 29 eller? De har hittat spår av infektion idag, och åter får jag antib. ...du vet man får ta en dag i taget! 
  • Duniche
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-09-22 18:02:04 följande:
    Ush. Hoppas du blir frisk från infektionen och att de kan hålla kvar bebisen lite till.
    vilken vecka  är du i nu?
    Kram
    Tack! Vecka 29+3 
  • MolleMalin

Hej!
    Här kommer en med erfarenhet!
    Vattnet gick v 21+1 under min fjärde graviditet. Blev inlgad på östra v 23+1 då man endast såg pölar kring bebis. Så fortsatte det. Man mätte mellan 15 o 35 vad det nu är för mått fostervatten vilket är liiiite. Inte tomt men så gott som. Bebis mådde bra hela tiden o föddes inte förrän nästan tio veckor senare, v 30+5!!! 1745 g o 43 cm lång vilket var precis medel på kurvan.

Jag fick ingen infektion o förlossningen startade spontant o gick i raketfart. Tror inte jag ska dra hela historien för dig då han var sjuk o det skapar onödig oro - huvudsaken är att han är hemma hos oss idag. 3 mån korr o har knappt några mediciner längre. Låg på neo tills han var fullgången. Lungorna kan ju inte utvecklas när vattnet går så tidigt men enl allt jag läst o hört så är det ingen större fara då vattnet går e v 23. Har du kommit så långt som du gjort tror jag det kommer gå hur bra som helst. Mellan v 17-23 utvecklas lungblåsorna som mest o det händer massor m just lungorna men e det är vattnet inte längre lika viktigt. O så länge där finns några droppar är det toppen!

Fråga gärna om du vill veta mer. Känns som att jag kan det här e fyra långa månader på sjukhus

Har även en blogg där jag skrev hela grav o även då han var född du kan få läsa men den är stängd så det får vi ta en annan väg isf då jag inte lämnar ut lösen.

Stort lycka till!!!

• Marmacita
    MolleMalin skrev 2011-09-29 11:03:57 följande:
    Hej!
    Här kommer en med erfarenhet!
    Vattnet gick v 21+1 under min fjärde graviditet. Blev inlgad på östra v 23+1 då man endast såg pölar kring bebis. Så fortsatte det. Man mätte mellan 15 o 35 vad det nu är för mått fostervatten vilket är liiiite. Inte tomt men så gott som. Bebis mådde bra hela tiden o föddes inte förrän nästan tio veckor senare, v 30+5!!! 1745 g o 43 cm lång vilket var precis medel på kurvan.

Jag fick ingen infektion o förlossningen startade spontant o gick i raketfart. Tror inte jag ska dra hela historien för dig då han var sjuk o det skapar onödig oro - huvudsaken är att han är hemma hos oss idag. 3 mån korr o har knappt några mediciner längre. Låg på neo tills han var fullgången. Lungorna kan ju inte utvecklas när vattnet går så tidigt men enl allt jag läst o hört så är det ingen större fara då vattnet går e v 23. Har du kommit så långt som du gjort tror jag det kommer gå hur bra som helst. Mellan v 17-23 utvecklas lungblåsorna som mest o det händer massor m just lungorna men e det är vattnet inte längre lika viktigt. O så länge där finns några droppar är det toppen!

Fråga gärna om du vill veta mer. Känns som att jag kan det här e fyra långa månader på sjukhus

Har även en blogg där jag skrev hela grav o även då han var född du kan få läsa men den är stängd så det får vi ta en annan väg isf då jag inte lämnar ut lösen.

Stort lycka till!!!
    jaha det därför mina har litye svårt med andning o sena med urträning alltså...visste inte det o läkaren har ju inte sagt nåt heller...:-P
  • Duniche

Hej igen,
    Min flicka föddes i vecka 33, hon vägde 2000g och 45 cm .  Hon ligger på neo just nu och mår bra. 

• Ã?sa 548

Vecka 26 gick vattnet och jag hade fulla värkar, men det fick stopp på värkarna och sonen låg kvar i magen tills vecka 34. När vattnet går och förlossningen är nära så får man ju sprutor för att snabbutveckla barnets lungor, jag fick 1 i varje lårben och sen efter 8 timmar 1 till i varje. Så han hade kunnat klara sig om han kom ut så tidigt. Men han valde att stanna, han kom ut v 34+1, vägde 2365 och var 44 cm lång. Barnet får oftast stanna på neo till de väger 2500 gram.  Sondmatatdes 1 månad för han hade ingen ork att få i sig allt från mig.

Idag är han 14 månader och 80 cm lång med en vikt på 8 kg. Han är i kapp sina jämngamla.

• IrisBlå
    Duniche skrev 2011-10-27 23:03:47 följande:
    Hej igen,
    Min flicka föddes i vecka 33, hon vägde 2000g och 45 cm .  Hon ligger på neo just nu och mår bra. 
    Grattis till flickan! Jag såg inte att du frågat innan... Ja, han föddes v.29 och hade också en infektion när han föddes men den fick dom bukt med fort. Han har varit frisk och stark sen dess... Glad
  • Sandrah23

min son föddes i v30+3 o det gick jätte bra. man var orolig o rädd först men sköterskorna sa att det finns ingen alls chans att det inte skall gå bra.

jag kom in öppen 6cm i vecka 29. en vecka senare föddes han (jag låg då på förlossningen hela den tiden) nästan 5v blev vi kvar på neontalavdelningen men han kunde andas själv direkt han kom ut o behövde ingen hjälp med den biten, däremot sondmatades han o dom höll koll på syremätningen samt pulsen. o han fick antibiotika också o låg dom två första veckorna i kyvös, första veckan i en "sluten kuvös" då man första dagarna inte fick ta ut honom alls, sen fick vi hålla i honom men han var kvar i den där, sen byttes den ut efter en vecka till en "öppen" - en värme madrass bara i en öppen säng o då kunde man pyssla om honom bäst man ville o man skötte honom helt på egen hand, jag mins hur glad man var över att få se sin bebis så "öppet" o hålla på hur mkt man ville med honom! ett steg närmre hemgång liksom, o han var stark redan från början så efter en vecka i värmesäng (därav två veckor sen han föddes) så fick vi in honom på vårt rum o där skötte vi honom helt på egen hand dygnet runt, dom hade övervakning på honom inne på avdelningen ifall ngt skulle bli tok, annars var han helt våran.. efter nästan fem veckor på neontalavdelningen fick vi åka hem. då var våran son i v34 + nånting på något som kallas tidig hemgång o det har gått galant... igår har vi varit hemma i tre veckor o han mår tipptopp! :) väger 3kilo nu o är 49,5cm lång :)

så va inte orolig... oftast - i dem flesta fall går det riktigt bra! :) o hjälpen man får på neontalavdelningen är guldvärd! dom är underbara där...

här har du en bild på min 10v förtidiga prins :)

• Duniche
    Sandrah23 skrev 2012-03-20 08:20:57 följande:

Tack Sandra! Din prins är super söt! Min lilla dotter föddes  i vecka 32 hon är lite över 5 månader nu och väger nästan 6 kilo. Hon mår utmärk, en aktiv och glad tjej :) lycka till! 
Svar på tråden tidigt vattenavgång i v26 fortfarande gravid v29