• Sashimi

PoP storlek 80? Storlek 86?

Funderar på att köpa ett två-delat set av ytterkläder till min tjej i vinter (via deras webbshop) men blir inte klok på vilken storlek jag ska välja? Hon blir 1 1/2 år i december och har alltid legat i övre delen av viktkurvan men följt längdkurvan normalt. Ska jag köpa termobyxor i 80 eller 86? Ska jag köpa skaljacka + fleecejacka i 80 eller 86? Vad skulle ni ha gjort? Jag vill ju att hon ska kunna ha dem hela vintern, kanske t.o.m. början av nästa vinter (om det är möjligt)..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-21 21:29
    Det är ju så lustigt, polarn och pyrets kläder sägs ju vara stora i storlekarna men min tjej har deras t-shirtar i storlek 86 sen hon var 12 månader.. Storlek 92 funkar också även om de blir lite mer som tunika..

• Svar på tråden PoP storlek 80? Storlek 86?
  • Kodjuret

Oj min tjej är 10 månader (långt upp på viktkurvan men medel på längdkurvan) och drar 86 i bodys och byxor så jag hade tänkt köpa overall i 86 men då kanske det blir stort?

• k girl

Jag kan hålla med om t-shirtarna, men överlag upplever jag deras ytterkläder som rätt stora i storleken. Vi köpte en overall i storlek 80 åt sonen förra hösten, han skulle då fylla ett i november, och den höll vintern ut. Han har nu storlek 92 på de flesta av sina kläder men PoP-vindfleecen är fortfarande väldigt stor på honom, och jag har köpt en overall i storlek 92 åt honom nu i vinter när han blir två, enligt deras storleksangivelse är den storleken från 1,5 till 2 år.

Fast jag tycker att 80 låter lite litet för en normalstor 1,5-åring.

• Sashimi
    Kodjuret skrev 2011-09-21 21:30:50 följande:
    Oj min tjej är 10 månader (långt upp på viktkurvan men medel på längdkurvan) och drar 86 i bodys och byxor så jag hade tänkt köpa overall i 86 men då kanske det blir stort?
    Ja, i bodys har hon haft 86 länge, i leggings också för den delen, men så har jag en skaloverall i strl 86 och den är fööör stor. Det är så olika mellan deras plagg, beroende på vilket plagg det är, hur storlekarna är. I våras hade hon en skaloverall i strl 74 men nu är den ju för liten såklart.
  • sahara sahara

Vi har tvådelat från POP i storlek 80, och det passar vår tjej som snart blir två, och ligger mitt på normalkurvan i både längd och vikt. Jackan är så pass liten att vi inte är säkra på om hon kommer att kunna ha den hela vintern, dock.

I vanliga kläder har hon mest 92, men 86 kan funka och vi har kvar några få tröjor (från POP).

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

Sorry, sista biten föll bort. Det ska stå "i 80" sist.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Sashimi
    k girl skrev 2011-09-21 21:35:01 följande:

Jag kan hålla med om t-shirtarna, men överlag upplever jag deras ytterkläder som rätt stora i storleken. Vi köpte en overall i storlek 80 åt sonen förra hösten, han skulle då fylla ett i november, och den höll vintern ut. Han har nu storlek 92 på de flesta av sina kläder men PoP-vindfleecen är fortfarande väldigt stor på honom, och jag har köpt en overall i storlek 92 åt honom nu i vinter när han blir två, enligt deras storleksangivelse är den storleken från 1,5 till 2 år.

Fast jag tycker att 80 låter lite litet för en normalstor 1,5-åring.

Ja, jag tycker också att strl 80 borde snabbt bli för litet på tjejen. Hon får väl stå ut med lite för långa ärmar och ben på ytterkläderna till att börja med? Eller ska jag välja jackan i strl 86 och termobyxorna i strl 80 kanske?
  • juli81

Har storlek 80 nu på en po.p skaloverll åt sonen (född juni 2010), han kommer i vinter att ärva storebrors po.p. kläder. Jackan 86 och byxorna 80. Äldre sonen som jag köpt denna dräkt åt är född i september och var alltså mindre den vintern han hade kläderna. Nu är det ju smaksak ändå hur man vill kläderna skall sitta, men tror helt klart att din dotter klarar 86.

Har haft rätt stora pojkar, eller strax över medelkurvan (11,2 kg och 80 cm vid 1 år), ifall det nu är till ngn hjälp.

• Ennalu

Nu kanske du redan har beställ men...
    Min flicka blir strax 21 månader är 84 cm och väger ca 12 kg.
    Hon har pops skalkläder, byxa och jacka, och de sitter perfekt nu. Hon kommer kunna ha dem hösten ut, och byxorna kanske tidigt i vår hoppas jag. Jackan är jag tveksam till, den är rätt kort vid magen redan nu även om det finns lite växtmån kvar i ärmarna.
    Överlag tycker jag att polarns ytterkläder och fleecetröjor är långa i ärmarna.
    Jag hade helt klart köpt 86 i både jacka och byxor.

• Sashimi

Tusen TACK för era svar! De hjälper mig verkligen inför mitt inköp! Jag har inte köpt ännu utan grubblade lite in i det sista, men nu har jag bestämt mig!
    Jag köper PoP´s skaljacka, fleecejacka och skalbyxor - allt i storlek 86. Först var jag inne på att t.o.m. köpa 92 men insåg att jag hade fått storhetsvansinne!  

• Sashimi
    Viktorsmamma skrev 2011-09-23 08:03:08 följande:
    men hur lång är hon?
    Jag vet inte!
    Senast hon var på BVC var hon 76 cm och vägde 11,5 kg (11 månader gammal). Nu är hon 14 månader och det syns och märks att hon har växt och blivit liiite tyngre, men hur mycket vet jag inte. Visst, hon är väl inte superlång, men hon har alltid varit lite rund och fyllt upp kläderna på bredden så jag har köpt storleken större än mina kompisar som har jämngamla med smalare barn. 
  • Viktorsmamma

okej, ja men då blir 86 bra skulle ja gissa!

Vi hade 86 förra vintern och då va han 82lång då han blev 2år.

han ha bara vuxit 8cm sen dess och kan forf. ha byxorna i 86 och didriksonjackan i 90.  han är smal vägde 11½kg då han hade 86 och väger nu 12½kg och kan fortf. ha de (90cm lång). (han kan också ha 98 i de vi köpt inför denna vinter stora men går)

hänglena går att dra åt i början bra så de inte är förlångt 

• Sashimi
    Viktorsmamma skrev 2011-09-23 08:41:41 följande:

okej, ja men då blir 86 bra skulle ja gissa!

Vi hade 86 förra vintern och då va han 82lång då han blev 2år.

han ha bara vuxit 8cm sen dess och kan forf. ha byxorna i 86 och didriksonjackan i 90.  han är smal vägde 11½kg då han hade 86 och väger nu 12½kg och kan fortf. ha de (90cm lång). (han kan också ha 98 i de vi köpt inför denna vinter stora men går)

hänglena går att dra åt i början bra så de inte är förlångt 

Tack! Jag kör på det!
Svar på tråden PoP storlek 80? Storlek 86?