• thenalle

När ska man lägga sin 1,5 åring?

Jag har ett jobb som gör att jag jobbar 08-17 varje dag. Detta gör att man ofta hämtar vid 17,15-17,30 och så ska man hem och äta kvällsmat, sen in och duscha. Men då är han så trött redan att man inte kan ha honom uppe än till max 18,30-19,00. Får ju knappt träffa honom. Men frågan är ska man hålla honom vaken av själviska skäl för att man vill umgås eller ska man lägga sitt barn när det är trött. Vilken tid brukar din 1,5 åring sova?

• Svar på tråden När ska man lägga sin 1,5 åring?
  • evil eye

Min 1 - åring lägger sig för natten 19:00 och min 4 - åring lägger sig 19:30. Det funkar bra för oss!

• Kya

19 låter vettigt, vi lägger vår dotra vid 19-19:30, beroende på hur trött hon är. men då går hon kortare dagar på dagis, och blir kanske inte lika slut.
    jo, jag tycker faktiskt det låter lite själviskt att ha ditt barn uppe längre. de måste ju vara pigg och orka dagen efter också. 

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Frontline

Barnen har alltid kommit isäng runt 19 tiden, den ena är 9 månader och den andra 4 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Trident5678

Första barnet somnade vid 18.30-19.00, när han var 1,5 år.

Andra barnet, som är lite drygt 1,5 år, somnar vid 19-tiden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flisan79

Våra barn 2 och 4 går och lägger sig kl 20 (har gjort det typ hela tiden) och somnar mellan 20-21. MEN, de sover tills de vaknar vilket brukar vara mellan 7-9.
    Så läggningen måste vara anpassad till när man går upp. Är barnet trött så bör det få sova.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Joje

Sömn är viktigt för små barn! Jag tror inte att det är bra att hålla barn vakna för länge på kvällarna, speciellt inte efter en hel dag på förskolan med mycket intryck!! Se till att umgås mycket när ni är lediga istället.

Mina barn är 3 resp 4 år och de lägger sig vid 19-tiden.

Liam 070417 & Linn 080712
  • La Lola

När Hedda var 1½ år gick hon förvisso inte på förskola men hon la sig vid 21-tiden.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • k girl

Han går inte på förskola, men lägger sig vid 20. Det är nytt, när han började sova en gång per dag lade han sig oftast vid 18.30-19, men nu har han alltså vant sig. Vi väcker honom kl 7. Behöver barnet sova så behöver ju barnet sova...

• Mary Jo

Jag lägger min mellan 19-19.30.
    Håller med övriga i tråden,är han trött så är han ju. Oftast blir det ju inte roligt för barnet när man försöker hålla dom vakna. :/ 

• thenalle

Tack för era svar, då vet jag lite hur andra har det. Jag har gärna min son uppe till sju om han orkar.

• mi07va

Mina barn som 4 år och 1,5 år somnar alltid själva mellan 21-22, funkar bra för oss. Jag jobbar natt, mannen jobbar hemifrån, stora flickan går på dagis från kl 9 och pojken är hemma med oss.

Freya 070402 Maddox 100216
Svar på tråden När ska man lägga sin 1,5 åring?