• Juliette F

Ni som plussat med IVF - kommer plusset senare på graviditetstest, jämfört med vanlig graviditet?

Har en fråga som gäller hur tidigt man kan få plus efter IVF!

Har precis gjort vårt andra IVF, och har smygtestat i dag pga att jag börjat få lite spottings.. testdag är egentligen på söndag, men om embryot lever så är det idag 15 dagar gammalt. Så i en normal lutealfas på 14 dagar så är jag på BIM +1. Testet (clearblue normal) idag visade negativt. Borde inte en graviditet ha synts vid detta laget?

Mailade kliniken och fick till svar att "embryorna efter ett IVF behöver längre tid i kroppen, innan de producerar tillräckligt med HCG för att det ska synas på ett graviditetstest".
    Stämmer detta verkligen, och i så fall varför är det så? IVF-embryot ska ju fästa i livmodern ungefär på samma dag som ett "vanligt" embryo, så jag har svårt att få ihop det där. Men jag vet inte allt iofs!

Är jättenyfiken på era erfarenheter kring detta! Kommer plusset senare vid IVF enligt era erfarenheter?                         

• Svar på tråden Ni som plussat med IVF - kommer plusset senare på graviditetstest, jämfört med vanlig graviditet?
  • Hjärtefröjd

Nja, jag tycker de flesta som gör IVF här på FL brukar plussa kring ruvardag 10 (vid korttidsodling).

• Juliette F
    Hjärtefröjd skrev 2011-09-21 14:49:50 följande:
    Nja, jag tycker de flesta som gör IVF här på FL brukar plussa kring ruvardag 10 (vid korttidsodling).
    Har googlat lite, och läst att rätt många får plus på 12:e dagen vid tvådagarsodling, dvs att embryot är 14 dagar.  Ungefär som vid en vanlig graviditet då, att 99% får plus med Clearblue på BIM-dagen - vilket ofta brukar vara på dag 14 efter ägglossning. Mitt embryo (om det lever) är 15 dagar.. 

Den jag fick svar av på kliniken (en sköterska) hävdar bestämt att det tar LÄNGRE tid för ett IVF-embryo att börja producera hCG. Jag har svarat tillbaka och undrat vad är den vetenskapliga förklaringen till att det är så, i så fall? Ska bli intressant att få läsa det svaret. För hon skriver att HON fortfarande tror jag kan vara gravid. Men jag tycker det är lite taskigt att ge falska förhoppningar, om det nu inte stämmer att det skulle ta längre tid för plus vid IVF...fast jag förstår att de har sina rutiner och vissa KAN ju vara låghormonare. Men det är en annan sak än att hävda att det tar längre TID för IVF-embryor att producera hCG
  • Diamondsareforever

Intressant fråga Juliette F!

• Zinfandel

Juliette: intressant! Jodå, jag har hört samma, att eftersom processen är fejkad med ibland syntetiska hormoner så kan det ta längre tid för kroppen att producera HCG, därför har en del kliniker sena TD. RD 10 är dock för tidigt men på RD 14/15 håller jag med om att det borde ge utslag. Jag följer fortsättningen här och väntar på svaret från din klinik!

• Juliette F
    Zinfandel skrev 2011-09-21 16:10:48 följande:
    Juliette: intressant! Jodå, jag har hört samma, att eftersom processen är fejkad med ibland syntetiska hormoner så kan det ta längre tid för kroppen att producera HCG, därför har en del kliniker sena TD. RD 10 är dock för tidigt men på RD 14/15 håller jag med om att det borde ge utslag. Jag följer fortsättningen här och väntar på svaret från din klinik!
    Tack för intressant svar Zinfandel! Kollade nyss i min mailbox, men inget svar från kliniken än.. Låter intressant det du säger om hormoner - har själv tänkt tanken att det kan spela in. Men RD 14/15 borde alltså ge utslag. Kan vara intressant om du menar att man ruvar på tvådagars-embryor och kan testa på RD 14/15? I det fallet ska alltså embryorna vara 16-17 dagar för säkert plus. Mitt embryo är i dag (om det lever) 15 dagar, så jag bör kanske hålla humöret uppe två dagar till åtminstone?
  • Zinfandel

Tja, Juliette, hoppet är väl det sista som lämnar en... Samtidigt så vill man vara realist och som du säger, inga falska förhoppningar. Det finns många som plussat ännu senare än så och många kliniker har TD på RD17 och tom RD 21. Jag tror att vi alla nojjar likadant varje gång vi ruvar Flört It aint over til the fat lady sings....... Solig

• Juliette F
    Zinfandel skrev 2011-09-21 16:54:09 följande:
    Tja, Juliette, hoppet är väl det sista som lämnar en... Samtidigt så vill man vara realist och som du säger, inga falska förhoppningar. Det finns många som plussat ännu senare än så och många kliniker har TD på RD17 och tom RD 21. Jag tror att vi alla nojjar likadant varje gång vi ruvar Flört It aint over til the fat lady sings....... Solig
    Så är det ju, when the fat Red Lady sings, då får man väl kasta in handduken igen Skrattande.

Mailade kliniken kl 14, men ännu inget svar kl 17. Men lovar att återkomma!
  • Juliette F

Nähä, kom inget svar på email i dag och nu har kliniken stängt. Får väl se om dom hör av sig i morgon då för att reda ut begreppen..Flört

• Juliette F
    Zinfandel skrev 2011-09-21 16:10:48 följande:
    Zinfandel, har fått svar från kliniken i dag på min fråga vad dom menar med att IVF-embryor behöver mer tid på sig än "vanliga", innan de kan producera mätbara mängder hCG som syns på graviditestester. Svaret jag fick är ganska luddigt, för jag frågade efter en vetenskaplig förklaring:

"Ibland behöver embryot mer tid (det finns ingen specifik förklaring till varför) och börjar producera hCG senare än i en vanlig graviditet."  

Tja vad ska man tro?

Har gjort nytt Clearblue-test idag, och det finns ingen antydan till plus längre, bortsett från en liten prick högst upp. Och då är min officiella TD på söndag, dvs om 3 dar. Hon på kliniken tror absolut jag kan vara gravid fortfarande. Jag tror tyvärr hon har fel...Obestämd    
  • Zinfandel

Ibland svarar de vad man vill höra, känns det som Flört Men, men... bara att hålla ut! Det finns ju många som plussar sent så avvakta lite.... (har också TD på söndag... men hittills bara minus Flört)

Svar på tråden Ni som plussat med IVF - kommer plusset senare på graviditetstest, jämfört med vanlig graviditet?