• Principessa

    Engelska som hemspråk/modersmål?

    Engelska undervisas i skolan för alla elever. Alltså alla börjar i grunden (förutom de barn som talar engelska hemma).

    Tycker ni att dessa barn som talar engelska hemma och får undervisning i skolan som alla andra skall få ha ytterligare "hjälp", alltså hemspråk?

    Enligt min åsikt, är hemspråk ett språk som inte lärs ut till alla barn i skolan. T.ex. arabiska, kinesiska, isländska, finska osv.

    Öppnar den här tråden p.g.a. diskussion med engelsktalande familj. Som anser att deras barn skall ha hemspråksundervisning för att bli bäst i engelska. Precis som att det inte räcker med undervisningen i skolan och flytande engelska hemma. 

    Mamman argumenterade med "Då skall andra barn som t.ex. talar kinesiska inte ha hemspråk heller då dom talar det hemma." 

    Detta svar tycker jag är fel, då kinesiska (och andra språk) inte undervisas i skolan.

    Kan även tillägga att andra kärnämnen får "lida" p.g.a. dessa plockas bort och istället skall hemspråksundervisning under den timmen.

    Så min fråga är att engelsktalande familjer skall ha hemspråksundervisning?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-21 12:19
    Formuladerade frågan fel.

    Frågan är: Skall engelsktalande barn/ungdomar ha hemspråksundervisning?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Engelska som hemspråk/modersmål?
  • Tant Green

    Ja, det tycker jag. Men det rimliga är ju att ta tiden från de vanliga engelskalektionerna. Har man engelska som modersmål har man väl ändå ingen glädje av att lära sig det på nybörjarnivå också. 

  • tahira

    Ja, absolut. Jag hade modersmålsundervisning i engelska under grundskolan och det gjorde en otrolig skillnad för mig. Istället för engelsklektioner två gånger i veckan hade jag det fyra gånger i veckan och det gjorde att jag förbättrade min stavning avsevärt och blev såpass flytande i engelska att jag kunde flytta till min familj i Kenya när som helst och inte ligga efter.

    En svensk skolelev talar, läser och skriver inte lika bra engelska som någon som lever i ett land med det språket. För mig är hemspråksundervisningen till för att få upp nivån på elevens språk, till den nivå som talas av famlijen, eller den del av familjen som är engelsktalande.

    Dessutom är modersmålsundervisningen till för mer än bara språket, den skall inspirera eleven till att lära sig mer om sin bakgrund och sin kultur. Undervisningen utgår ofta ifrån de länder eleverna kommer ifrån och dessutom utgår de ifrån tvåspråkiga barn. Engelskundervisningen utgår ifrån att barnen är svensktalande och sedan skall lära sig engelska, och det är stor skillnad i hur man lär ut saker. När man utgår från tvåspråkiga barn, kan man ta hänsyn till de fel som ofta dyker upp när man talar två språk sedan barnsben, och sedan öva extra mycket på dem. Man har också större möjligthet att utforska språket, eftersom ord och uttryck redan finns där. 

    Hemspråksundervisning handlar inte om glosor och grammatik, utan om att lära sig hantera språket på en högre nivå än om det vore att andraspråk.  


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    Tant Green skrev 2011-09-21 12:46:27 följande:
    Ja, det tycker jag. Men det rimliga är ju att ta tiden från de vanliga engelskalektionerna. Har man engelska som modersmål har man väl ändå ingen glädje av att lära sig det på nybörjarnivå också. 
    Fast det handlar ju om betyg. Engelska i skolan brukar väl vara på 100p och modersmål på 50p
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Sunningdale

    Ja, det är viktigt för barnen att ibland få undervisas i en grupp med andra som också är på högre nivå i engelskan, och som kanske kommer från samma bakgrund. 


    Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • tahira

    Kan tillägga att vi alltid hade hemspråkslektionerna efter skolan, så det var ingenting som blev lidande. 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • MiniCatti

    Jag hade Engelska (Amerikansk)  som hemspråk från att jag var 5år tills jag var 13 och det var efter skoltid. Jag tycker det är självklart att man ska få läsa hemspråk om man har ett annat språk än det som talas i det land man bor i.

  • Tant Green
    tahira skrev 2011-09-21 12:51:27 följande:
    Fast det handlar ju om betyg. Engelska i skolan brukar väl vara på 100p och modersmål på 50p
    Aha... jag tänkte nog mest på mindre barn. Vad gör egentligen engelskspråkiga barn på de allra första engelskalektionerna i 2:an/3:an? Det måste ju vara jättetrist i flera år!
  • Ruby

    Jag tycker som Tahira.


    Tant Green skrev 2011-09-21 13:00:18 följande:
    Aha... jag tänkte nog mest på mindre barn. Vad gör egentligen engelskspråkiga barn på de allra första engelskalektionerna i 2:an/3:an? Det måste ju vara jättetrist i flera år!

    Mina barn är 5 och 7 och får hemspråk (engelska) en gång i veckan. De tränar bokstäver, tränar på att berätta och förstå, tränar ljud och ljudkombinationer, bokstäverna både heter och låter ju annorlunda än på svenska. 
    Man har ju även svenskundervisning från första skolåret så det är ju inte skillnad i princip. 
  • Trident5678

    Ja, jag tycker att engelsktalande barn/ungdomar ska få hemspråksundervisning (om de efterfrågar det) men den tiden ska inte tas från annan undervisning.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Engelska som hemspråk/modersmål?