• lolinool

Bilbarnstol till två nästan jämngamla? Hyra? Köpa?

Hej,

Vi väntar vårt andra barn i slutet av årsskiftet, det kommer skilja 1 år och 4 mån mellan dem. Vi har redan en bilbarnstol upp till 13 kg men nu undrar jag hur ni andra löst det med barn så tätt. Hyrde ni? Köpte ni? Köpte ni 2 av samma storlek sen efter första stolen? Jag är lite förvirrad över vad som är bästa och mest ekonomiska lösningen.
    När den minsta är över 1 år kommer denne behöva en ny stol också och hur har ni löst det? Med tanke på att storebror då inte växt ur den andra bilbarnstolen... tips o råd mottages gärna!

• Svar på tråden Bilbarnstol till två nästan jämngamla? Hyra? Köpa?
  • principessan

Jag har 13 mån mellan mina. Förstår inte din frågeställning riktigt. Men vi resonerade som så babyskydd hade vi från första barnet. Som andra fick ärva. Den "stora" satt i en bakåtvänd bilbarnstol och när den lilla hade vuxit till sig köpte vi en lika dan till henne. Bakåtvänd bilbarnstol har de ju i över 3 år så vi köpte nya.

• lolinool
    principessan skrev 2011-09-21 12:05:29 följande:
    Jag har 13 mån mellan mina. Förstår inte din frågeställning riktigt. Men vi resonerade som så babyskydd hade vi från första barnet. Som andra fick ärva. Den "stora" satt i en bakåtvänd bilbarnstol och när den lilla hade vuxit till sig köpte vi en lika dan till henne. Bakåtvänd bilbarnstol har de ju i över 3 år så vi köpte nya.
    kanske skrev lite virrigt, men ja det är väl alternativet om man inte väljer att hyra. först en till den lite större och sedan ytterligare när minstingen behöver ny. frågan är dock vilket som är mest ekonomiskt...
    tack för ditt svar :)
    ♥ Världens finaste kille född 2010-09-01♥
  • cicci85

Jag skulle köpa. Köp en ny bilbarnstol till ettan så fort den kan sitta själv, då bör man byta från babyskyddet. Sen använder ni ju babyskyddet till bebben ca 6 månader och köper sen ytterligare en bakåtvänd stol. De ska ju sitta bakåtvända tills de är minst 4-5 år och helst tills de väger 25 kg.

• Kodia

Sitter ettåringen fortfarande i babyskydd? Det är mycket säkrare med en riktig bakåtvänd stol, och man bör byta när barnet lärt sig sitta, så köp en ny stol med en gång!

Jag tror att det bästa är att köpa en stol som är bra för små barn (ombonad, viloläge osv) till storebror nu. Om ungefär ett år kan ni köpa en stol till, och då kanske en lite rymligare, som funkar upp till 25 kg, tex. Britax Twoway. Låt då storebror ta över den stolen, och småsyskonet ta den ni köper nu. Jag tror att det blir dyrt i längden att hyra. (månadskostnad x 2 barn x 60 månader)

Om man håller ögonen öppna finns det ofta kampanjer på bilbarnstolar, så man kan komma undan lite billigare.

• Lindreas

Men är er första ett år ungefär nu då? I så fall är det hög tid att köpa en bakåtvänd bilstol, så får bebisen ta över babyskyddet när det är dags.

• lolinool

ja den ena är 1 år nu. han är dock ganska liten fortfarande och har inte växt ur babyskyddet. Tror de flesta bilbarnstolar är från 9 kilo och han är snart uppe i det. dock inte riktigt än, men snart så :)

ja köpa kanske är smidigast, att hyra kanske blir meckigt när man måste hyra till två ungar. hoppas det kommer något bra erbjudande snart. Är lite nyfiken på de som klarat Plus-testen, så man kan ju hoppas att de rear eller nåt nu i vinter :)

• cicci85
    lolinool skrev 2011-09-22 08:34:29 följande:
    ja den ena är 1 år nu. han är dock ganska liten fortfarande och har inte växt ur babyskyddet. Tror de flesta bilbarnstolar är från 9 kilo och han är snart uppe i det. dock inte riktigt än, men snart så :)

ja köpa kanske är smidigast, att hyra kanske blir meckigt när man måste hyra till två ungar. hoppas det kommer något bra erbjudande snart. Är lite nyfiken på de som klarat Plus-testen, så man kan ju hoppas att de rear eller nåt nu i vinter :)
    Britax hiway II och besafe izi kid är plusgodkända från 0 kg.
  • lolinool
    cicci85 skrev 2011-09-22 08:53:55 följande:
    Britax hiway II och besafe izi kid är plusgodkända från 0 kg.
    Ah vad bra :) ska absolut kolla in dem tack för tipset!
    ♥ Världens finaste kille född 2010-09-01♥
  • Dr Mupp

Vi har 15 månader mellan våra. Ettan fick en Freeway (föregångaren till Hiway) när hon slutade sitta i babyskyddet. Det är en stol som är kanonbra till små barn, men som är ganska kort i ryggen och därför ofta är urvuxen relativt tidigt.

När det var dags för tvåan att ha bakåtvänd stol så fick han ta över storasysters Freeway och storasyster fick en ny Two-way. En stol som små barn sitter ganska dåligt i men som är perfekt till större barn eftersom den är så lång i ryggen.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Bilbarnstol till två nästan jämngamla? Hyra? Köpa?