• Smultron12

Ledsen mamma

Jag vet inte vart jag ska börja, men min son trivs inte i skolan. Han går i klass 5 och har inte så många kompisar. Jag fick höra idag att han är utfryst och att han inte är med de andra barnen på rasterna. Han känner sig även orättvist behandlad av sina lärare och en stödlärare. När de väljer elevrådsrepresentant och liknande får han aldrig bli. Enligt min son hade hans lärare sagt vilken tur att inte "min sons namn" blev. Jag blir så arg att jag inte kan sätta ord på detta.
    Min son är väldigt duktig men har svårt med den sociala biten och svårt att veta hur han ska vara för att duga. Han är ganska högljudd och vill göra allt på sitt sätt men ändå måste väl lärare kunna hantera det bättre?
    Jag känner mig nu så orolig för min son i skolan och vet inte hur jag ska tackla detta. Kan tillägga att vi aldrig har problem med honom hemma.Men jag vet att han är besvärlig i skolan. Men vad kan jag göra för att hjälpa honom? Vad kan jag göra för att se till att han får mer kompisar och att han känner sig som de andra? Att han inte ska känna sig orättvist behandlad av lärarna?

Från en mamma som fäller stora tårar just nu!   

• Svar på tråden Ledsen mamma
  • Gustie

Usch vad jag lider med dig...det är ju en mammas stora fasa att barnen inte mår bra eller känner sig utanför...

Men har du inget förtroende för någon av lärarna som du skulle kunna prata med. Det är ju inte klokt om inte någon skulle kunna ha förståelse för situationen....
    Hur är rektorn på skolan? Det är ju jätteviktigt att någon vuxen tar tag i detta och ser till att din son inte hamnar utanför! 

Har tyvärr inte så många råd, men du har min fulla medkänsla.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • JeanneDArc

Jag hade nog bytt skola alltså.. om han själv vill det. Annars får det väl bli att dra igång med elevrådskonferenser, hälsoteamet på skolan, snacka med klassföreståndaren, rektor osv.

• Smultron12

Ja jag har gett sonen förslaget att byta klass eller skola men han vill inte det själv. Jag ska be att få ett möte med lärarna och rektorn, men jag har pratat med dem tidigare och det känns inte som det leder någon vart förutom att de i princip säger att allt beror på min son och att vi borde gå till BUP. Känner mig så vilsen och ledsen.

• 1969
    Smultron12 skrev 2011-09-20 22:28:24 följande:
    Kan tillägga att vi aldrig har problem med honom hemma.Men jag vet att han är besvärlig i skolan.
    Detta är ju ett gott tecken, då har ni ett bra utgångsläge! Då ÄR det skolmiljön som inte är bra för honom.
    Smultron12 skrev 2011-09-20 23:06:13 följande:
    Jag ska be att få ett möte med lärarna och rektorn, men jag har pratat med dem tidigare och det känns inte som det leder någon vart förutom att de i princip säger att allt beror på min son och att vi borde gå till BUP. 
    Det där låter däremot inte så bra. Visst kan ni vända er till BUP, kan vara skönt att prata med någon, men eftersom det är situationen i skolan som behöver ändras så räcker självklart inte det.
  • caliningrad

Hej,
    jag har svart att forsta att detta  kan handa i ett landa som satsar miljoner pa likabehandlingsplaner och antimobbning.

Om Sverige inforde skoluniform skulle det vara lattare for alla att kanna sig lika. 

Svar på tråden Ledsen mamma