• Bittermandel

Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....

Så känns det nu faktiskt!

Dottern fyller 3 år om några veckor och är så lång ifrån blöjfri man kan komma. Började träna potta när hon var ungefär 2,5 år. Inte för att dottern visade att hon ville utan för att vi kände att det var dags. Gick inte alls. Dottern gillade att sitta på pottan men vägrade ta av sig byxorna. Thats it! Längre än så kom vi inte. För tre månader sedan köpte vi en liten toalettring istället. Detta intresserar dottern mer och nu går hon faktiskt med på att sitta där ett litet tag utan blöja, men vi kommer ingen vart över huvud taget.

Dottern har aldrig sagt att hon vill just kissa eller bajsa. Det har aldrig hänt. Någon gång har hon sagt att hon har bajsat men det har nog bara hänt vid tre tillfällen, länge sen nu. Hon säger däremot ofta, flera gånger varje dag, att hon vill sitta på toaletten men det verkar mest bara vara roligt att klättra upp, sitta fem sekunder och sen klättra ner igen. Problemet är att hon inte verkar ha något emot att gå med bajs i blöjan. Kan göra det länge utan att ge ett knyst ifrån sig och vara hur glad som helst. Två gånger har hon bajsat på toaletten när vi fångat upp henne och satt henne där när hon krystat. En gång har hon kissat på toaletten helt självmant, men det är också ett tag sen nu.

Vi kommer verkligen ingenstans och jag börjar ärligt talat bli jätteless på att lyfta upp henne på skötbordet hela dagarna. Hon ligger där, skrattar och sparkar mot mig och min rygg värker mer och mer. Dottern är annars som vilken unge som helst, lite sen i kommunikationen men har annars ett väl utvecklat språk. Normalt för sin ålder.

Ni som har haft barn som blivit torra sent får gärna komma med tips till en allt mer ledsen mamma! Känns som alla andra barn blir "blöjfria runt tvåårsdagen heeeeeeeeeelt utan problem". Suck!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....
  • rockmind

Tycker inte du behöver känna någon panik när hon inte ens fyllt 3 år... min dotter har pecis fyllt 3 och börjat gå på pottan sen ett par veckor tilbaka men hon säger inte till själv ännu utan kissar när man sätter henne där med jämna mellanrum. Tror faktiskt att många inte alls är blöjfria redan vid 2 år.

• Nina 566

prata med förskolan, det gäller nog att samarbeta med dem om det skall fungera bra.

Min äldsta son var torr dag o natt vidn 2,5 år. Dagis började sätta barnen på pottan efter lunch osv sedan så gjorde vi likadant hemma, men vi satt honom på toa. I början så gillade han inte det så mycket men vi var lite envisa och lät honom sitta kvar ett tag, Tog bara någon veckan så funkade det.

Lillebror är 2 år och 3 mån och han sitter lite på pottan då o då. Tror inte att det kommer att gå lika lätt där, vi får se =)

Ett tips är att köpa fina trosor som stooooora flickor har =)

Något att tänka på är ju att alla barn är olika o blir därefter torra vid olika åldrar.

• Bittermandel

Skönt att inte vara ensam! Tror dottern är den enda på sitt dagis som har blöja som är över 2,5 år. Alla mina kompisar som har barn har också lyckats få barnen blöjfria strax efter två år. För att inte tala om FL! Här blir barnen blöjfria strax efter ettårsdagen.

• Bittermandel
    Nina 566 skrev 2011-09-20 16:47:05 följande:

prata med förskolan, det gäller nog att samarbeta med dem om det skall fungera bra.

Min äldsta son var torr dag o natt vidn 2,5 år. Dagis började sätta barnen på pottan efter lunch osv sedan så gjorde vi likadant hemma, men vi satt honom på toa. I början så gillade han inte det så mycket men vi var lite envisa och lät honom sitta kvar ett tag, Tog bara någon veckan så funkade det.

Lillebror är 2 år och 3 mån och han sitter lite på pottan då o då. Tror inte att det kommer att gå lika lätt där, vi får se =)

Ett tips är att köpa fina trosor som stooooora flickor har =)

Något att tänka på är ju att alla barn är olika o blir därefter torra vid olika åldrar.

Hmm.. dagis vill först att barnen ska ha kommit igång ordentligt hemma innan de börjar där. Lite konstigt tycker jag. Dottern är bara 15 timmar/vecka som tur är.
  • Nina 566
    Bittermandel skrev 2011-09-20 16:49:59 följande:
    Hmm.. dagis vill först att barnen ska ha kommit igång ordentligt hemma innan de börjar där. Lite konstigt tycker jag. Dottern är bara 15 timmar/vecka som tur är.
    Ok. Olika från dagis till dagis. Men om inte dagis "hjälper till" så blir det ju svårt..barnet är ju oftast fler timmar där...

Ni får testa lite olika saker osv, belöningssystem kan funka o vara roligt för barnet. Man ger barnet en tex guldstjärna varje gång de kissar osv sedan så blir guldstjärnorna ett biobesök eller en leksak
  • Butterscotch

Jag tycker inte att du behöver vara orolig alls, fortsätt erbjuda potta/toalett så släpper det säkert snart. Vår dotter blev blöjfri när hon var 3 år och några månader, och det var inte sent jämfört med hennes kompisar på förskolan. I vissa kretsar verkar det vara nån slags tävling i att få barnen blöjfria så snart som möjligt. Jag tror mer på att erbjuda möjligheten men låta barnen ta det i sin egen takt. Att köpa fina trosor, som någon tipsade om ovan, är en bra sporre. Eller muta med klistermärke eller liknande som belöning efter att barnet gått på toaletten.

• DragonWoman

Låt henne gå en stund med bara trosor varje dag. Händer det en olycka så säg bara oj då, vi kanske ska försöka hinna gå till toan/pottan nästa gång. Stress och press har ju motsatt effekt, enklast är att ta det i barnets takt och inte jämföra med andras barn.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Kim J

Min kille är inte det minsta intresserad!! 2,5 år.
    Vi frågar honom dagligen om man vill prova att sitta på potta eller kissa på pappas potta, toaletten ;) men det vill han inte. Han vill dock gärna spola! Så försöker muta med det... " man måste bajsa/kissa på toa för att få spola!"
    Vi får honom inte ens att provsitta. Det gick när han var mindre, typ 1,5, men sedan tyckte han pottan blev läskig...

Jag stressar absolut inte över detta, jag vill ju inte tvinga honom till pottan men jag frågar ju honom nästan varje dag och försöker göra det spännande. Men blöjan är nog för trygg. De gånger han badat och går naken en stund tänker jag att man kan passa på att fråga lite mer och snabbt kunna agera men det slutar oftast med en pöl på golvet... "oj, aj,aj,aj jag kissat mamma!!!" Så vet inte om han är redo än, han kan inte säga till när det kommer! Hans jämnåriga kompis blev blöjfri i sommras och sa till 20 gånger om dan :)

Så vad ska man göra?

• xxx789

Min kille som blir 3 nu i höst blev blöjfri i somras. Han visade heller inget intresse för pottan och ville inte gå när vi frågade. Men så köpte vi fina kalsonger (måååånga) och de ville ha gärna ha på sig! Från början kissade han i kalsongerna säkert 3 ggr/timme men sedan började han känna när det var dags. När han kom ihåg att gå på pottan ritade vi något roligt - hade ett papper med typ 12 rutor på och när vi ritat i alla rutor köpte vi glass. Vi gjorde ingen "affär" av de gånger han inte kom ihåg pottan. Efter ett par veckor funkade det fint, och efter kanske 5-6 veckor kunde vi skippa ritandet och glassen 

Tricket för oss var att inte låta honom ha blöjan på sig alls hemma och stå ut med många kalsongbyten i början.

• Sorbus

Vi började med tanken att först skulle vår dotter lära sig gå på pottan och sedan blir blöjfri. Det gick sådär... När vi istället köpte roliga underbyxor blev det plötsligt jätteroligt att ha underbyxorna och vara utan blöja. Och har man ingen blöja måste man ju gå på pottan eller toaletten. Och med ens var det hur enkelt som helst. Lite missöden i början, men det får man ju leva med.

Svar på tråden Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....