• Trollet2011

Problem med styvdottern 8 år

Känns som när man läser om allas "problem" och försöker hitta en snarlik sida för mitt eget problem så kommer jag inte ens i närheten?

Jag har en sambo sen 6 år tillbaka. Hans ex är ett riktigt social fall som idag inte ens får hjälp av soc pga sina misstag och ljug de senaste 10 åren.
    Sambons ex är idag 35 år hon har aldrig haft ett jobb och hon har varit "sjukskriven" på falska grunder sedan hon var 19 år. Konstigt att fk kan bevilja varje år?..

Dom fick en dotter efter att  varit ilag i 2 månader,hon åt p-piller enligt henne själv och vid graviditeten hotade hon min sambo att aldrig få träffa sin dotter om han inte stannade.

Jaja,efter 1,5 år så träffade han mej och vi inled en.för mej idag,konstig start på relation. Han fortsatte träffa sitt x och under 1 års tid fick jag telefonsamtal med hot till mej,till min då 3 åriga son från tidigare förhållande av hans ex att  jag skulle passa mej j-vligt noga.

Jag åkte in på förhör till polisen för misshandel på henne. Jag skulle få besöksförbud (fast jag inte ens visste vart hon bodde) Jag skulle åka på kidnappning på hennes dotter då dotterns farmor och farfar kom till min sons 6 årskalas och ville stanna kvar över natten då min sambo skulle komma hem dagen efter.

Inget av polisanmälningarna kom till slut utan bara "kastades i papperskorgen".

X:et har otrolig dålig social kompetens då hon överdriver situationer,har en övertalningsförmåga som inte finns av denna värld till folk som inte känner henne! Hon har blivit vräkt från lägenheter ca 10-15 ggr under en 8 års-period för att hon inte betalar sin hyra.

Hon åker på playboykryssningar,handlar kläder för 1000 -tals kronor till sej själv medans dottern får gå till skolan med 2 stl för små byxor,tröjor,ingen regnjacka när det regnar och en lidl-påse som skolväska etc...

Mamman skaffar barnvakt åt höger och vänster så gott som varje helg. Är det inte farmor och farfar så knackar hon på hos en granne,frågar om dottern kan leka med grannens barn för att sedan övertala sin dotter att sova över där så hon själv kan ut och roa sej.

Mamman ifråga har även åkt dit för att sålt mobiltelefoner på tradera som aldrig fanns och skickades.
    Hon har även åkt dit för försäkringskasse-brott av olika slag.
    Även hot,misshandel etc etc

Hon har lurat en hel killar i sin omgivning på pengar,dumma killar som tycker hon är läcker med sina silikonbröst (som hon köpte för mobilpengarna på tradera som aldrig fanns...).supersmala kropp (45 kg till sina 180 cm),långa extensions och strippiga stil. Men IQ:t i huvudet verkar ingen kille bry sej i???

Förlåt men eg var det ju dottern som var problemet!

Dottern är idag 8 år,HELT uppmärksamhetsBeroende av ALLA!!!

Hon är riktigt svartsjuk på sin lillebror,våran son som är 2 år idag. Nästan så inte vågar lämna han själv med henne tyvärr :(

Hon ska ha sin pappas uppmärksamhet hela tiden,hon lämnar honom inte. Hon verkligen hänger på han när hon kommer hit. Min sambo jobbar borta varannan vecka så jag vill verkligen träffa honom och ha våran tid tillsammans när han kommer hem men det är bara att glömma när hon är i närheten!

Hon vägrar att han sover i våran gemensamma dubbelsäng. Han ska sova med henne,helst så nära som möjligt!

Vi får aldrig sitta och prata själv,varken i soffan,i köket eller om vi går ut på gården :(

Hon får hysteriska utbrott och grinar,skriker och är TOTALT envis och respektlös när det är kvällsdax. Hon SKA sova i soffan tills min sambo går och sover annars lägger hon sej ner på golvet och grinar tills hon spyr.

Jag får inte sitta med min sambo i soffan och kolla på tv utan att hon ska hänga klänga lägga benen över honom. Lika bra att hålla sej undan tills hon har somnat och då är kl 22.30-23 så då går jag och lägger mej oxå. Ensam. 

Om min sambo lyfter våran son och kramar honom så kommer hon och ber pappa att lyfta henne som en bäbis oxå ligger hon där och låtsasgråter som en 6 månaders.

Men SKA DET VARA SÅ HÄR? Så mycket mer att berätta men det skulle bli en hel bok så slutar här för ett tag.

För mej blir det jättesvårt att acceptera hans dotter men jag älskar ju honom som person. tror jag iaf. ?
    Blir osäker när jag skriver ner allt och börjar undra vad man eg håller på med :(

MVH// 
  • Svar på tråden Problem med styvdottern 8 år
  • Veritas18

Alltså jag förstår både dig och henne MEN tycker att du borde ha lite mer förståelse eftersom hon ändå är ett barn, som uppenbarligen har gått igenom en hel del. Har du provat prata med din sambo om att hans dotter kanske behöver hjälp? Kanske något känsligt men det påverkar ju er relation (och till lillebror) också.

• Trollet2011

Det sägs att man ska ge ett barn massor av kärlek (såklart!) men oxå gränser av vad som är ohållbart. 
    Om min sambo säger till henne att inte lägga sin sängmadrass på golvet så gör hon det ändå och hånflinar. Svårt att förklara men hon visar ingen respekt alls över vad han säger till henne. Jag anser åxå att det är för mycket mjök med dottern men det tycker inte min sambo och då blir han bara riktigt förbannad.

Jag har föreslagit att han ska ta kontakt med bup men det händer ju aldrig nåt. Verkar som att han väntar på att det "blir nog bättre NÅNGÅNG i framtiden... 

Både soc och familjerätten har varit inkopplade ett antal ggr ang vårdnaden men efter 3:de mötet så sa dom att dottern är för liten för att kunna berätta själv då hon har väldigt livlig fantasi och att hon dessvärre måste vara fysiskt skadad om soc ska kunna ta ifrån mamman delad vårdnad. Är de så? 

Vad kan JAG göra då??? 

• Veritas18
    Trollet2011 skrev 2011-09-20 14:28:07 följande:
    Det sägs att man ska ge ett barn massor av kärlek (såklart!) men oxå gränser av vad som är ohållbart. 
    Om min sambo säger till henne att inte lägga sin sängmadrass på golvet så gör hon det ändå och hånflinar. Svårt att förklara men hon visar ingen respekt alls över vad han säger till henne. Jag anser åxå att det är för mycket mjök med dottern men det tycker inte min sambo och då blir han bara riktigt förbannad.

Jag har föreslagit att han ska ta kontakt med bup men det händer ju aldrig nåt. Verkar som att han väntar på att det "blir nog bättre NÅNGÅNG i framtiden... 

Både soc och familjerätten har varit inkopplade ett antal ggr ang vårdnaden men efter 3:de mötet så sa dom att dottern är för liten för att kunna berätta själv då hon har väldigt livlig fantasi och att hon dessvärre måste vara fysiskt skadad om soc ska kunna ta ifrån mamman delad vårdnad. Är de så? 

Vad kan JAG göra då??? 
    Myndigheter alltså! Så ungen måste komma halvblodig till sjukhuset för att de ska reagera och göra något? Tyvärr är det inte mycket du kan göra gällande dotterns situation om varken mamma eller pappan vill ta ansvaret. Men det du kan göra är att prata med din partner om hur det här påverkar eran relation. Sen handlar det inte om att han ska välja mellan dig och dottern utan mer om att ta tag i dotterns situation.
  • Trollet2011

Barn under 12 år kan ej berätta hela sanningen anser dom så ja,föräldern måste bevisligen knarka eller slå sina barn för att dom kunna göra nåt. Helt sjukt. 

Tekniskt sätt det pappan kan göra är ju att kontakta bup som pratar m dottern. men sen då? Så länge dottern bor hos den totalt instabila mamman som flyttar runt,ligger runt (som dottern även sett!) och anklagar sin nuvarande sambo för misshandel,hon har även en son på 15 år som har väldiga kontakter med stadens knark"kung" fick jag reda på i telfonsamtal för ca 20 minuter sen. Sambon ringde även nyss och frågade om vi fått nåt nytt soc papper ang anmälan för 45:de gången på dotterns mamma.

Jamen ni hör ju,hela situationen är ju totalt sjuk. Hur ska man orka och bara acceptera dag för dag???

(Jag jobbar heltid och NEJ,jag är inte bitter -då hade jag dragit för länge sen!!)

Min största fråga nu är hur man ska klara av att älska en styvdotter om man hatar hennes mamma så otroligt mycket?! Måste verkligen gå till en egen psykolog ja tror ja och kanske där få svaret! För jag vill ju att det ska fungera!! 

• Veritas18
    Trollet2011 skrev 2011-09-20 15:19:07 följande:
    Barn under 12 år kan ej berätta hela sanningen anser dom så ja,föräldern måste bevisligen knarka eller slå sina barn för att dom kunna göra nåt. Helt sjukt. 

Tekniskt sätt det pappan kan göra är ju att kontakta bup som pratar m dottern. men sen då? Så länge dottern bor hos den totalt instabila mamman som flyttar runt,ligger runt (som dottern även sett!) och anklagar sin nuvarande sambo för misshandel,hon har även en son på 15 år som har väldiga kontakter med stadens knark"kung" fick jag reda på i telfonsamtal för ca 20 minuter sen. Sambon ringde även nyss och frågade om vi fått nåt nytt soc papper ang anmälan för 45:de gången på dotterns mamma.

Jamen ni hör ju,hela situationen är ju totalt sjuk. Hur ska man orka och bara acceptera dag för dag???

(Jag jobbar heltid och NEJ,jag är inte bitter -då hade jag dragit för länge sen!!)

Min största fråga nu är hur man ska klara av att älska en styvdotter om man hatar hennes mamma så otroligt mycket?! Måste verkligen gå till en egen psykolog ja tror ja och kanske där få svaret! För jag vill ju att det ska fungera!! 
    Har din sambo provat via familjerätten?

Det du ska försöka göra är att separera vad dottern är och mamman. Du kan omöjligt hata dottern p.g.a hennes mamma. Hon kan inte rå för det. Det verkar som om det bästa vore att ta bort dottern från den skadliga miljön. Prata med en advokat om vad sambon kan göra. Ni kan inte förlita er enbart på Soc för att de gör ju ingenting.
    Om det hjälper att gå till en psykolog så prova, men de har inte svaren. Han eller hon kommer att ge dig "verktygen" för att hantera hela situationen, och ja det kanske kan hjälpa.
  • Kinya

Kan inte din sambo be om ensam vårdnad av flickan? Hon verkar ha det riktigt tufft hos sin mamma om mamman beter sig som du beskriver. Flickan verkar behöva en fast och pålitlig punkt i tillvaron och hela hennes väsen verkar skrika efter trygghet. Jag tror att hennes klängighet kommer lugna sig med tiden bara hon får den där stabila och trygga tillvaron alla barn behöver och förtjänar.

Svar på tråden Problem med styvdottern 8 år