• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: Andra världskriget del 1

Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1
  • knisse

tva fel!
    camberlain
    och barbarossa...

*surar*

• blubberer
    Detta är inte saker som jag har gått igenom i skolan. Vet att vi pratade om axelmakterna och blitzkrieg (säkert nämndes fredsdatumet men det har jag inte lagt på minnet, vet året åtminstone), men övriga saker togs inte upp direkt. Vårt fokus låg mer på hur olika människor drabbades av kriget och vad det innebar för dem. Känns mer relevant än att veta namnet på stridsvagnar.

Jag skulle inte betrakta detta som ett lätt quiz, om det inte är riktat till personer med specialintresse av detaljer kring WWII.
  • knisse
    blubberer skrev 2011-09-19 18:17:14 följande:
    Detta är inte saker som jag har gått igenom i skolan. Vet att vi pratade om axelmakterna och blitzkrieg (säkert nämndes fredsdatumet men det har jag inte lagt på minnet, vet året åtminstone), men övriga saker togs inte upp direkt. Vårt fokus låg mer på hur olika människor drabbades av kriget och vad det innebar för dem. Känns mer relevant än att veta namnet på stridsvagnar.

Jag skulle inte betrakta detta som ett lätt quiz, om det inte är riktat till personer med specialintresse av detaljer kring WWII.
    jag tycker att det är ganska almänt.
  • Midka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-19 18:06:16 följande:
    Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!
    Jag vill inte prata med dig igen. Du har redan i inledningen sagt att jag nog är korkad som "bara" fick 5 p Alltså under ditt beräknade snitt......  Skrikandes

• lövet2
    Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Det var den där jäkla stridsvagnen ...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    blubberer skrev 2011-09-19 18:17:14 följande:

Jag kanske överskattade snittet lite, men det här är definitivt saker som jag anser vara allmänna. Stridsvagnsfrågan var en sådan som jag "räknade bort" från snittet, likaså frågan om OSS och SOE och frågan om Königsberg (som inte strikt är en fråga om andra världskriget).

Men jag trodde (och tror) att människor har koll på att kriget tog slut nästan på dagen sex år efter att det startade, att Churchill inte var premiärminister från början, att operation Barbarossa handlade om invasionen av Sovjet, vem Rommel var och så vidare.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse

jag tycker att du ska göra mer mer mer

• knisse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-19 18:25:11 följande:
    Jag kanske överskattade snittet lite, men det här är definitivt saker som jag anser vara allmänna. Stridsvagnsfrågan var en sådan som jag "räknade bort" från snittet, likaså frågan om OSS och SOE och frågan om Königsberg (som inte strikt är en fråga om andra världskriget).

Men jag trodde (och tror) att människor har koll på att kriget tog slut nästan på dagen sex år efter att det startade, att Churchill inte var premiärminister från början, att operation Barbarossa handlade om invasionen av Sovjet, vem Rommel var och så vidare.
    vist har man det.(när du säger det sa) men minnet är ju som en sil...
  • Trident5678

Två fel ... Barbarossa samt OSS och SOE.

knisse skrev 2011-09-19 18:25:28 följande:
    jag tycker att du ska göra mer mer mer
    Håller med!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

Körde lite på känn här, fick 9/10, men kan helt ärligt säga att jag gissade på stridsvagnen och stadens nuvarande namn. Missade på stadsnamnet

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1