blubberer skrev 2011-09-19 18:17:14 följande:
Detta är inte saker som jag har gått igenom i skolan. Vet att vi pratade om axelmakterna och blitzkrieg (säkert nämndes fredsdatumet men det har jag inte lagt på minnet, vet året åtminstone), men övriga saker togs inte upp direkt. Vårt fokus låg mer på hur olika människor drabbades av kriget och vad det innebar för dem. Känns mer relevant än att veta namnet på stridsvagnar.
Jag skulle inte betrakta detta som ett lätt quiz, om det inte är riktat till personer med specialintresse av detaljer kring WWII.
Jag kanske överskattade snittet lite, men det här är definitivt saker som jag anser vara allmänna. Stridsvagnsfrågan var en sådan som jag "räknade bort" från snittet, likaså frågan om OSS och SOE och frågan om Königsberg (som inte strikt är en fråga om andra världskriget).
Men jag trodde (och tror) att människor har koll på att kriget tog slut nästan på dagen sex år efter att det startade, att Churchill inte var premiärminister från början, att operation Barbarossa handlade om invasionen av Sovjet, vem Rommel var och så vidare.