• Keijser

Allmänt om min situation som "bonuspappa"

Jag är bonuspappa till två underbara tjejer, jag älskar dom precis lika mycket som mina biologiska barn (har tre). Just nu så känner vi att vi inte har råd, vi har så vi klarar av att köpa mat varje månad men inget mer.
    Jag vill kunna köpa nya kläder till alla barnen och även göra lite roliga saker utöver att gå till lekparken eller gå ut i skogen etc. Till saken hör at barnens pappa ofta köper nya kläder till ett utav mina två bonusbarn och hävdar att vi måste köpa till den andra utan att ens diskutera detta med oss, och det är alltid samma barn (den äldre av systrarna) han prioriterar. För mig känns detta hemskt, dels att vi inte har råd men också för att hon måste känna sig så väldigt oönskad eller bortglömd eller hur man nu ska beskriva de. Både jag och min fru har försökt prata med henne om detta men hon är väldigt sluten och vill inte gärna prata om det.. Detta gäller även när dom ska ha beök av kompisar och liknande så är det alltid besvärligt när den yngre ska ha kompisar över till pappan eller med när dom ska göra något kul.   Självklart tycker jag att barnen ska ha chans att träffa både mamma och pappa men jag och min fru har under en längre tid diskuterat att flytta till annan ort där vi vet att livskvaliten ökar markant för att bondekostnaden för oss skulle sjunka med ca 10 000 i månaden. Problemet då är ju var tjejerna ska bo. Vi vill ju självklart att dom bor med oss och sina 3 halvsyskon som älskar dom men vi känner att barnen måste få välja själva..  

Jag har valt att inte lägga mig i hur min fru och hennes förra man löser sina problem som uppstått genom åren men börjar tröttna på att han ringer och skriker på henne och försöker dumförklara henne i vartenda samtal och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag tycker inte att det är okej att han behandlar henne som han faktiskt gör.  Detta tär ganska ordentligt på mig... Tips och råd tack!

• Svar på tråden Allmänt om min situation som "bonuspappa"
  • kramis02

konstig prick den där pappan, undrar hur han tänker som gör sån skillnad på sina barn.
    har din fru sagt nåt om just det till honom?
    sen tycker jag du har all rätt att blanda dig i om han är jätteotrevlig mot din fru. du har rätt han ska inte behandla henne som han gör och visar du för honom att detta tolererar inte du och att det inte är ok att han behandlar henne som han gör så kanske han slutar att bete sig som han gör.
    sen angående det med ekonomin gör ni rätt i hur ni tänker försök prata med barnen dem kommer nog att förstå.Glad

• Merlot

Kan inte komma med så många råd, men en sak tycker jag är väldigt intressant. Hänger en del i styvtrådarna då jag är bonusmamma och om det är bråk mellan en biomamma och biopappa så ska en bonusmamma absolut inte lägga sig i. Men det första rådet du får är att du ska göra just det, lägga dig i deras sätt att "kommunicera". Helt rätt tycker jag, du ska stå upp för din sambo om du tycker han behandlar henne illa. Är bara lite förundrad över att en bonuspappa som "säger till" är en bra sak och en bonusmamma som gör det samma oftast här på fl får höra att hon minsann bör veta sin plats och hålla tyst...

• Ess

När det gäller hur hennes ex behandlar henne, så får du stötta henne att bli tuffare och slänga på luren eller gå därifrån när samtalet slutar handla om barnen på ett sakligt sätt.

• Loriyana

Klart att man VILL kunna köpa nya kläder och gå på utflykter och sådant med barnen. Men bara för att man vill betyder inte att man kan. Jag är ensamstående med ett barn och jag har extremt liten inkomst. Jag VILL kunna köpa nya kläder till henne. Jag VILL kunna ta henne till bio och karuseller och allt annat som kostar pengar. Men jag kan inte för jag har inte råd. MEN det lider ingen nöd på henne! Hon får second hand kläder, det funkar alldeles utmärkt. Vi går på utflykter till parken med picnic...är jättekul! Finns mycket man kan göra som är gratis. Det viktigaste är att ni är tillsammans som en familj. Försök att sluta fokusera så mycket på det materiella och fokusera på vad ni KAN göra istället.

Svar på tråden Allmänt om min situation som "bonuspappa"