• ppappa

Kan mamman neka mig att följa med till BVC?

Vårt barn är 10 månader. Mamman och jag lever inte ihop men vi har gemensam vårdnad, men ligger i tvist hos tingsrätten gällande umgänge. Barnet bor hos mamman. 

Nu har vi fått tid till BVC och besöken på BVC känns viktiga för mig, dels för att det är en viktig del i att lära känna mitt barn, mitt barns behov och att följa dess utveckling, dels för att jag vill få chansen att ställa frågor till sköterskan/läkaren.

Men modern skriver till mig att jag inte får följa med för att jaginte har någon inbokad umgängestid vid tiden för BVC-besöket. Min fråga är nu: kan modern, i egenskap av boendeförälder, neka mig som vårndadshavare att följa med till BVC?

/ P

• Svar på tråden Kan mamman neka mig att följa med till BVC?
  • PerG

Hon kan ju inte bestämma att du inte får befinna dig på BVC? Det är ju inte så att du ska ha umgänge eller att hon ska lämna över barnet. Du vill ju bara ta del av informationen från BVC?.. Hon visar sig ju inte direkt samarbetsvillig vilket borde ligga henne i fatet vad gäller umgängestvisten.

Oavsett har du rätt att ta del av all information om du har gemensam vårdnad så du kan göra är väl att ringa BVC-sköterskan och säga att du gärna vill komma och ta del av besöket? 

• Rostagg

klart du har rätt att vara med då.. det e ju samma sak som föräldra möte, etc.. du e lika mkt förälder som henne.

var pushig från början.. e du frånvarande från början minskar dina chanser..

Feminist sverige i ett nötskal

• wenger

Håller med ring dit och prata med dom, inte idealstället att börja bråka på ;)

• nevs4321

Skriver ned allt sådant/ och skaffa "bevis"/styrkning/vittne. Det är jätteviktigt för huvudförhandlingen. "Stora konflikter" och "omöjligt samarbete" kan i dagens sverige leda till ensam vårdnad. Det borde vara den som bojkotta samarbetet som förlorar vårdnaden, men så är det inte alltid. Mödrarna tror oftast att det räcker att de är kvinnor för att få vårdnaden ensam och kommer därför ofta inte med bevis/styrkning/vittne till huvudförhandlingen. Oftast har de ju också inget "bevis" utan  påstå bara saker. Det är "trovärdighet" som avgör i rätten och det gäller att se till att man är mer trovärdig än motparten.

Skulle du dyka upp vid BVC så är det inget omgänge.Du har också rätt till all information om ditt barn.  Om hon skulle börja bråka på BVC har du flera BVC-vittne. Skriva ned deras namn i fallet! För dagbok!

/N

• PappaBjörn

BVC är 'allmänt' område men in till BVCsköterskan är jag tveksam till om du kan 'tvinga' dig in. Däremot, om du går dit kan du ju på plats säga att du vill ha samma info som mamman och då ser ju BVC om mamman är ovillg till samarbete.

Dock, det främjar ju inte ert vidare samarbete direkt.. Iofs mamman pajjar det ju redan nu genom att visa sig så ovillig, hon vill kanske kunna påpeka att du inte varit med vid BVC eller gått till BVC med barnet utan att det har hon 'varit tvungen' att göra.
    Jag tycker du ska antingen ringa innan och fråga dem alt gå dit och fråga på plats vad de säger där. Då får du som någon skrev även vittnen om hon bråkar.

Hoppas bara det inte ligger dig i fatet att du går dit mot mammans vilja.

• nevs4321

Gå till BVC! Det är ditt barn och då skall du vara där! Jag gick till BVC förra veckan, 3 års "besiktning",mot "moderns" vilja. Spelar ingen roll vad de tycker, de har även svårt att bråka framförr vittnen! Går ditt och ta hand om ditt barn!

/N

• ppappa

Tack ska ni ha för era svar!

Jag har haft kontakt med BVC-sköterskan och tror att hon inte har något emot att jag kommer med på besöken. Men hon verkar osäker på vad som gäller juridiskt, och vill inte säga varken ja eller nej. Hur som helst vet jag ju att jag har rätt att ta del av informationen, så jag får helt enkelt boka in en journalgenomgång efter varje BVC-besök tills vidare. Dåligt utnyttjande av samhällsresurserna.

• nevs4321

Det är bättre att vara med på själva tillfället. Annars kan hon senare påstå saker. T ex att barnet inte mår bra, trots att det gör det. Du behöver inte vara oroligt att hon är där. Det finns barnet och personal och du behöver inte ens prata med henne om det känns onödigt framför barnet. Hälsningar!

Svar på tråden Kan mamman neka mig att följa med till BVC?