-
-
Svar på tråden Börjar bli nervös inför förlossningen. Några bra tips?
-
Har 4 veckor kvar nu till bf. Man börjar inse nu att det snart e dax och det gör mig lite nervös!
-
Läs en profylaxbok (föda-bok) eller om du/ni hinner, gå en profylaxkurs. Besök förlossningen (mvc ordnar åt dig).
-
Ta det lugnt och planera inte så mkt! Det blir aldrig som man tänkt sig iaf....
Ha inga förväntningar om att förlossningen minsann ska bli si eller så, då får man ofta en chock och blir helt förskräckt! Utan som sagt, vila mkt nu innan och tänk att barnet kommer komma ut på ena eller andra sättet! (det är det enda som går att vara säker på) -
Läs boken föda utan rädsla!!! Mycket bra om avslappning och andning:) det är en helt sjukt häftig upplevelse kan jag lova:) har bf med nr 2 den 27 mars och längtar redan:)) lycka till
-
Läs på om dyktekniken! Står helt kort om den i Gudrun Abascals bok "att föda", sök även på nätet. Tillämpade den fullt ut med tredje barnet och ångrade att jag inte gjort det redan vid första. Det går väldigt kort ut på total avslappning, långsam andning och mental fokusering när värkarna kommer. Dessutom, sitt på huk så mycket som möjligt under förlossningen, det går fortare och gör mindre ont. Jag var själv väldigt förlossningsrädd innan första barnet, men när jag tillämpade ovanstående vid tredje förlossningen gick det så snabbt och smärtfritt att jag inte ens bad om bedövning och jag hade lätt kunnat klämma ut ett par ungar till kändes det som!
-
Tänk på att hur jävligt det än känns (typ jag dör nu...) så tar moder jord hand om dig. För mig kändes det som att jag dog och återuppstod i förlossningssalen, hade den jävligaste förlossningen man kan tänka sig. Men jag födde naturligt och det var värt det nu när jag gluttar på min lilla Spruff som leker på golvet 4 månader senare
-
Lyssna och fråga personalen om råd om du känner dig osäker på nåt. Berätta för dom om du är rädd/orolig. Ingen fråga är dum; dom har varit med om allt redan.
Om jag skulle ha gjort något annorlunda med min förlossning så är det att jag skulle ha väntat med ryggbedövningen och testat lustgasen längre.