• mcfarsan

BIL köp ????

Hej alla glada pappor/mammor :)

Nu hoppas jag att ja kan få lite bra svar här på mina frågor .

Jag är inne o köpa en ny bil och den som jag är mest intresserad av är en BMW 520D touring 2008-

De ja undrar över är

1) Är den rymlig i baksätet ( 3 bilbarn stolar måste kunna få plats utan att jag klämmer fingarna eller måste tvinga dörrarna att stänga .

2) Är den pålitlig som familje bil ? dvs håller den eller är det mkt små fel på den som måste lagas titt som tätt?

3) är servicen dyrare än sina konkkurenter ?

jag hat läst mkt om den på google o där lovordas den.

men ja skulle vilja höra från er som äger eller har ägt denna bil och va ni har att säga om dennas fördelar och nackdelar

o sen får ni gärna komma med förslag ang eventuella andra alternativ på familje bil . motivera gäran varför ni rekomenderar den .

tack på förhand

mvh mcfarsan

• Svar på tråden BIL köp ????
  • BTD

Hej, Jag har haft en 535D touring 2009.
    pålitlig och rymlig, service kostar som alla andra premium bilar.(BMW, Audi, MB)

dock kan bagaget vara lite litet om du ska få in 3 barnvagnar., men två får du i alla fall in.

520D är dock ingen snabb bil, skulle rekomendera minst en 525D, om det finns utrymme i ekonomin.

Ett måste är m-sport paketet!

• mcfarsan
    BTD skrev 2011-09-18 17:09:57 följande:
    Hej, Jag har haft en 535D touring 2009.
    pålitlig och rymlig, service kostar som alla andra premium bilar.(BMW, Audi, MB)

dock kan bagaget vara lite litet om du ska få in 3 barnvagnar., men två får du i alla fall in.

520D är dock ingen snabb bil, skulle rekomendera minst en 525D, om det finns utrymme i ekonomin.

Ett måste är m-sport paketet!
    tack för för svaret
    Annledningen till att ja väljer en 520D är för att den även ska fungera som en bra pendlar bil och då inte ska kosta allt för mkt .
    De som egentligen bara ska få plats där bak är en barn vagn då dom 2 äldra barnen har slutat med barnvagn .

men får det plats 3 st barnstolar i baksätet utan problem eller är det väldigt trångt?

hade en 525D i åtanke men tyckte inte att det skulla vara värt de då de bara skiljer en ca 20 hk och 525D drog mer soppa o kosta de nästan dubbla i skatt . men visst är den ett alternativ  och en otroligt fin bil med .

tack
  • BTD

Jag hade 1 bakåtvänd och 2 framåtvända barnstolar där bak, under semestern när vi körde runt med ett extra barn. blev lite trångt för passageraren fram.  då bytte vi och satte en bakåtvänd i framsätet och två framåtvända i mitten bak och höger bak. Det var en bättre lösning.

• Gung Ho

520d är en kanonbil. Har inte räknat antal barnvagnar som går in och har inte lika många barn som du. Den 'gamla' modellen är ju av med alla 'barnsjukdomar' nya modeller dras med. Det går att köra på otroligt låg förbrukning även med automatlåda (vilket rekommenderas). Se till att få iso-fix fästen (och avstängbar krockkudde fram) för maximal flexibilitet vad gäller barn. Hittar du en med panoramatak (dubbel glastaklucka) så kan jag även rekommendera den, ger en härlig öppen känsla med så stort glastak. Dessa brukar dock främst finnas på dyrare modeller. 520d räcker utmärkt som motor om man växt ifrån racingdagarna men fortfarande gillar att premiera goda köregenskaper och körglädje.
    Har kört de flesta BMW-modeller och denna ger mest 'bang for the buck' så att säga.. 

• mcfarsan
    Gung Ho skrev 2011-09-20 23:52:14 följande:
    520d är en kanonbil. Har inte räknat antal barnvagnar som går in och har inte lika många barn som du. Den 'gamla' modellen är ju av med alla 'barnsjukdomar' nya modeller dras med. Det går att köra på otroligt låg förbrukning även med automatlåda (vilket rekommenderas). Se till att få iso-fix fästen (och avstängbar krockkudde fram) för maximal flexibilitet vad gäller barn. Hittar du en med panoramatak (dubbel glastaklucka) så kan jag även rekommendera den, ger en härlig öppen känsla med så stort glastak. Dessa brukar dock främst finnas på dyrare modeller. 520d räcker utmärkt som motor om man växt ifrån racingdagarna men fortfarande gillar att premiera goda köregenskaper och körglädje.
    Har kört de flesta BMW-modeller och denna ger mest 'bang for the buck' så att säga.. 
    tack för svaret de lutar mkt åt en 520D.
    de här med gasa har ja iof inte växt ifrån än men de har ja en mc att göra med.
    de ja g vill få ut av en bil är att den ska vara säker då barnen kommer att åka med mig o sen att komforten ska va relativ hög . de e skillnad på att köra en bil  o att åka en bil
    ja har kommit till den punkten do ja vill åka bilen haha
  • mcfarsan
    BTD skrev 2011-09-20 20:32:27 följande:
    Jag hade 1 bakåtvänd och 2 framåtvända barnstolar där bak, under semestern när vi körde runt med ett extra barn. blev lite trångt för passageraren fram.  då bytte vi och satte en bakåtvänd i framsätet och två framåtvända i mitten bak och höger bak. Det var en bättre lösning.
    men då är den rätt rymlig. vart ju lite orolig att man skulle behöva en mini van typ haha
  • VonBulldog

Vill du ha en bra komfortabel och rejält rymlig bil glöm BMW kolla på en Cittra C5 combi med V6a och du har otroligt mycket mer bil än i en BMW på alla sätt, och du har ca dubbelt så stor plats som i en BMW, och den går bättre också lite kul kanske. Jag har ingen Cittra själv i dag behöver inte platsen men hade det när tösen var liten och jag kollade på alla märken som det fanns kombimodeller av.

• mcfarsan

Jag har kollat på dem med men BMW hade bättre baksäte då det inte va upp höjt i mitten , blir lättare att få alla bilbarnstolar att passa om baksätet är mer rakt men visst håller jag med dig att det är en otroligt fin bil aif den nya modellen.

• Gung Ho
    VonBulldog skrev 2011-10-01 20:43:46 följande:
    ...otroligt mycket mer bil än i en BMW på alla sätt, och du har ca dubbelt så stor plats som i en BMW, och den går bättre också lite kul kanske.

Hehehe...

Jo, större och billigare kan väl ingen argumentera mot.. men 'på alla sätt' och 'går bättre'....knappast! Skrattande

Verkar inte gå bättre genom Bilprovningen heller..   
  • mijaon

Köp min Saab 9-5 -08 perfekt familjebil :)

• WoberT

Vi var och köpte en BMW 320DA Touring M-Sport -08 idag. Nu är ju det en mindre modell men det är samma motor iaf. Jag tycker att den räcker till gott och väl, den är riktigt pigg upp till 140 sen börjar det avta lite men hur ofta kör man fortare än så.

Vi har kollat runt på lite olika fabrikat och fastnat totalt för bmw, vi har inte hittat någon annan bil som har så genomgående hög kvalitet. Den känns helt underbar att köra :). 

Svar på tråden BIL köp ????