• Bobo0501

B eller C-ponny?

Har efter mycket funderande beslutat att köpa en ponny till min 10-åriga son. Får råd från alla håll men råden går isär. Någon tycker att jag ska köpa en maxad B-ponny, andra tycker en maxad c-ponny. Sonen är 138 cm lång med långa ben och ganska muskulös. Idag har han en B-ponny på halvfoder som han tränar både hoppning och dressyr med. Den är 115cm hög och är nog snart urvuxen. Han har tävlingsambitioner i både dressyr och hoppning och han vill kunna tävla lite ganska omgående. Tänkte därför köpa en ponny som kan en del. Vad tycker ni???

• Svar på tråden B eller C-ponny?
  • FridaB

Jag skulle kart köpt C ponny! Bättre med en som han kan ha och utvecklas med under en så lång period som möjligt, hade jag tänkt iaf. :)

• Tutilure

Kan han rå på en D-ponny?
    Skulle isåfall köpa en sån istället eftersom han då har möjlighet att ha den ganska länge. Jag fick min d-ponny när jag var 11 och det gick bra. Hade haft en B-ponny innan.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Cia o krabaten

Det där är ju lite lurigt.
    Särskilt om han har tävlingsambitioner. Då kan det vara  en fördel med en mindre ponny pga åldersgränsen.
    Visst är det till 13 man får tävla B va?
    Konkurrensen i klasserna för ffa Dponny blir ju genast mycket hårdare.
    Inte lätt för en 10-12 åring att konkurrera med 16 åringar på D-ponny. Och då kanske man tappar lusten?

Tänker man istället på vad ponnyn ska bära eller orka med så kanske en stor C eller tom D-ponny är bättre? 
    En större ponny kanske du kan rida också (om du nu kan rida vill säga, men de flesta ponnymorsor kan väl det) så att ni kan dela på motioneringen av ponnyn samt att man lättare kan få hjälp eller själv rida till ponnyn vid problem. 

• Baryk

Din son får ju "bara" tävla en B-ponny till och med det år han fyller 13 (i hoppning iaf), så om jag var som du så skulle jag nog köpt en C-ponny (om man vill ha kvar samma ponny ett tag), kanske inte maxad, men helt klart en större (pga tävlingsambitionerna). Min son som är åtta år är nästan 140 cm lång, och han börjar se lite stor ut på B-ponnyn på 120 cm som vi har förmånen att få låna så ofta vi vill.

• Crissie

jag skulle nog haft kvar den ni har på halvfoder tills han har vuxit ur den, och sedan skaffat en c-ponny. En d-ponny blir nog för stor, och steget från en liten b-ponny till en c kan vara ganska stort, och det är ingen idé att köpa en ponny som han kan "växa i", speciellt inte om ni ska ha en tävlingsponny.. Den kan bli alltför svårriden, och då är det lätt att tappa intresset ganska fort. Det är bättre både för häst och ryttare om ponnyn är lagom i storlek :)

• Fru X

Byt ponny vartefter han växer om hanvill ha tävlingsabitioner. Annars blir det för svårt.

• Bobo0501

Att fortsätta med foderponnyn är helt uteslutet eftersom den varken är vaccinerad eller slutmätt och därför bara kan tävlas i klubbens egna tävlingar.

Kan ju tillägga att han har en lillasyster på 6 år som också rider och det vore en fördel om hon också kan rida på hans häst då och då.

Jag kan överhuvudtaget inte rida så mej behöver vi inte tänka på när vi väljer storlek på ponny . Hans enorma hästintresse kommer verkligen inte från mej, även om jag nu lärt mig hantera en ponny hyfsat efter 6 år som ponnymamma.(dock inte i sadeln)

• Bobo0501

Glömde fråga: Hur länge får man tävla med c-ponny och hur hög får en c.ponny vara?

• Baryk
    Bobo0501 skrev 2011-09-17 18:36:43 följande:
    Glömde fråga: Hur länge får man tävla med c-ponny och hur hög får en c.ponny vara?
    En C-ponny får vara max 140,0 cm. Den får man tävla på till och med det år man fyller 18 (nationellt). Tror det kan vara en annan åldersgräns internationellt (jag har slutat som domare/överdomare nu, men förr var det 16 år internationellt om jag minns rätt).
  • mochu

Jag skulle köpa en C-ponny. De får man tävla upp 18 år, och den får vara upp till 140 cm hög. Hemma hos oss rider 10-åringar på D-ponnysar, för vi har bara det. Det är lite stort men det funkar. Det är roligare att ha en ponny som han kan ha kvar längre, en B-ponny kanske han växer ur om 2-3 år. Men jag rekomenderar er att prata med en tränare eller liknade som känner honom, och kan hästar innan ni köper, eftersom att du inte har så mycket erfarenhet.

• cajsasmamma

Hur tänker ni i framtiden? ska även lillasystern ha en ponny om några år? Annars tycker jag att man inte ska köpa ponny som man ska växa i.  
    Har jobbat med problemhästar i ca 10år och har fått ta emot C och D-ponnyer som föräldrar med lite erfarenhet har köpt en förstor ponny till sitt barn.

• Chinchilli

Satsa på en snäll lite äldre C-ponny, en riktig läromästare som är van vid tävlingsbanan, det är nog det bästa tycker jag. Då får killen en bra start på sin tävlingskarriär och det gör inte så jättemycket om den är lite stor i början, hästen "vet" vad som förväntas av den. En snäll häst kan även en liten 6-årig ryttare skumpa runt på :)

• Zhepyr

Jag skulle köpa en C ponny han är snart ivuxen den med o barn växer snabbt.

• Fru X
    cajsasmamma skrev 2011-09-18 18:50:47 följande:
    Hur tänker ni i framtiden? ska även lillasystern ha en ponny om några år? Annars tycker jag att man inte ska köpa ponny som man ska växa i.  
    Har jobbat med problemhästar i ca 10år och har fått ta emot C och D-ponnyer som föräldrar med lite erfarenhet har köpt en förstor ponny till sitt barn.

Risken med att få en poony som man ska "växa i"

Ingen skulle köpa 3 nr för stora skor till sitt barn  
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-09-19 16:48:13 följande:
    Risken med att få en poony som man ska "växa i"

Ingen skulle köpa 3 nr för stora skor till sitt barn  
    Och det känns dumt och köpa en förstor cross tex till ett barn.  

Ens första ponny ska man växa med , inte växa i den  eller ännu värre när folk köper en unghäst som första ponny med anledningen att dom ska kunna växa upp tillsammas Förvånad 
Svar på tråden B eller C-ponny?