Era femåringars favoritböcker?
Ska köpa mera böcker till min femåriga dotter men det är så svårt att veta vilka som är bra när man kollar på adlibris så jag vill gärna ha tips på böcker som era femåringar gillar :)
Ska köpa mera böcker till min femåriga dotter men det är så svårt att veta vilka som är bra när man kollar på adlibris så jag vill gärna ha tips på böcker som era femåringar gillar :)
Mamma mu o Pettson o Findus läser vi mest =)
Min femåring läser mest själv och då blir det ofta Bamse som är väldigt lättläst med stora bokstäver. Annars gillar hon bajsboken och naken om baken... Väldigt roligt tydligen.. sen faktaböcker, typ "så funkar det".
Jag köper massa böcker på loppisar så vi har massor att välja från. Billigt och bra.
Jag måste faktiskt tipsa om en sida som heter unikabarn.se där har de böcker där man kan sätta in sitt barns namn i historien. Det är en av min sons favorit böcker. Visserligen är han bara 4 år men det kanske passar iallafall :)
Klara älskar en serie böcker av Daisy Meadows, som skriver om två flickor som hjälper Älvor att rädda världen typ
I någon serie böcker är det veckodagsflaggor som försvunnit ut i människornas värld som flickorna hjälper älvorna att hitta.
I en annan serie handlar det om havsälvorna och en snäcka som gått sönder och bitarna har spridit sig över världen. Igen så hjälper flickorna älvorna att leta upp och rädda dom från Svartalverna.
Här är ett exempel på hur en bok ser ut
www.wahlstroms.se/Bocker/Bokpresentationssida/
Ja hon lärde sig läsa stora bokstäver innan 5, nu vid 5,5 läser hon rätt bra.
hennes lillebror vet inte ens hur en bokstav ser ut utom möjligtvis M ochP och han är 4,5...
Har ni testat böckerna om Alfons Åberg? Han är ju 5-6 år i böckerna så då handlar boken om någon som är lika gammal som en själv.
Min dotter är visserligen bara 3 år men älskar böcker (och har gjort länge). Hon gillar Alfons Åberg, Pettsson och Findus, Mamma mu, Småflodhästarnas äventyr, Historien om Någon mfl.
Min dotter ÄLSKADE samlingen om Sandvargen när hon var fem (2 eller 3 böcker i en och samma samlingsvolym). Hon läste den inte själv utan jag läste högt.
När jag var fem läste jag själv och slukade böckerna om hästen Vitnos samt böckerna om Mimmis Dagbok.
"halvan" böckerna läses om
Sonens favoriter är Rakel-böckerna av Martin Widmark.
Brott & Straff av Fjodor Dostojevskij.
Kråke böckerna
Mamman och den vilda bebin- böckerna är stor favoriter hos oss! :)
Har ingen femåring men jobbar med femåringar och får de välja själva så gillar de Kenta-böckerna (Ex Kenta och barbisarna), Castor-böckerna (Ex. Castor målar) och Halvan-böckerna.
Här är en stor favorit "Var är min syster". En jättekonstig bok, konstig text tycker jag, men barnen gillar den!
Annars är det Bamse-böcker, men Pettson och Findus är också populära.
Tack för alla svar! Jag frågade min dotter om hon har några favoritböcker på dagis och vilka hon inte tycker om och nu blev det några nya Mamma mu böcker och Lilla prinsessan.
Alfons är superpoppis. En annan favorit är alla Jan Lööfs böcker, med fascinerande bilder.
Vi läser riktiga sagoböcker med både klassiska och moderna sagor. Inte så mycket bilder längre, mera text.
Vi har ett antal tjockare sagoböcker som hon med andakt ber att få välja saga ur ur innehållsförteckningen. Sen är Pippi en favorit, gärna de lite längre som Pippis Julgransplundring tex.
Vi läser också en del faktaböcker för barn, bl.a. "Känn igen 25 blommor/fåglar/svampar" av Bergenholtz (tror jag). Mkt uppskattat!
Mamma Mu har hon växt ifrån för länge sen....de böckerna läses nu helst av lillasyster 3 år.
Alfons gillar inte vi vuxna, så vi har lagt dem åt sidan.....