• Boost

Rimligt avstånd till skolan?

Hoppas kunna få lite kloka råd här.

Dottern börjar 6-års till nästa höst. Vi har hittat en tilltalande skola i ett bra område i en annan del av stan, (bor i Sthlm). Dilemmat är att vi inte kommer att hinna få ihop en handpenning till en ny bostad till hösten när hon börjar. Utan detta kommer att ske till vintern eller till hon börjar ettan senast.

Resvägen kommer då att bli mellan 20-25 min enkel väg varje dag med bil under då max ett års tid.
    Är detta något som ni tycker är rimligt? Det känns ju heller inte bra att låta henne först börja 6-års där vi bor nu, för att sedan byta skola till ettan.

Vad tycker ni om detta?
    Ni som bor i lite mindre städer, detta måste väl ändå vara ett "normalt" avstånd för er?

Ge mig gärna lite kloka råd och tankar.
    Enda nackdelen jag ser är ju naturligtvis detta med kompisar, att inte kunna bjuda med dem hem. Meen, ge mig lite tankar och funderingar tack :)

• Svar på tråden Rimligt avstånd till skolan?
  • Feline

Under en halvtimme tycker inte jag är orimligt på något sätt. Säkert inte ovanligt heller.

Vet ni att ni kommer flytta dit hade jag aldrig tvekat att låta barnet börja där redan 'i förväg'. En bra skola är guld värd och själv tycker jag det är tokigt att hänga upp sig på kompisar när barnen är såpass små. Skola skall man välja utifrån vad som passar ens egen familj bäst, oberoende av hur andra gör. Kanske man får vara beredd att skjutsa lite mer, bara.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Boost

Tack för ditt svar Feline!
    I och med att det bara blir under max två terminer så känns det nog inte så orimligt, precis som du skriver. Och eftersom vi vet att vi kommer att bo där så lutar det naturligtvis åt det.
    Och precis som du skriver Feline så är de ju ändå hyfsat små i början av skolåldern.

Är bara intressant att prata med andra i liknande situation.
    Hur långt har era barn till skolan?
    "Påverkas" de på något sätt om de har längre resväg än kanske de flesta andra?

• Triple Trouble

Jag hade kört henne, min dotter går förskoleklass nu och hon skulle "dö" om vi skulle flytta henne nu. Så bättre att göra det innan.

Har du kollat att ni får plats, här får man söka andra skolor, men närhetsprincipen vinner, de som bor längst bort fick ingen plats i dotterns skola. Nu bor vi 100 m från skolan så vi hade inte det problemet

• Boost

Jo precis, känns ju dumt att först börja 6-års och sedan flytta henne ytterligare en gång efter bara ett år. Svårt att veta om hon får plats nu, men det kommer bli förstahands valet om vi bestämmer oss för den.

Svar på tråden Rimligt avstånd till skolan?