• Lilla Yllet

Efterlysning: fler föräldrar till barn med Asperger?

Hej!

Vår son, som just har börjat förskoleklass, fick i våras diagnosen Asperger. Nu håller vi håller så sakteliga på att inse vad det betyder och suger i oss all tillgänglig information och erfarenhet. 
    Finns här fler föräldrar vars barn nyligen fått Aspergerdiagnos, eller någon rutinerad förälder med erfarenhet att dela med sig av?  Jag vill gärna ha kontakt med andra föräldrar!

• Svar på tråden Efterlysning: fler föräldrar till barn med Asperger?
  • LindaJohanna

Hej!
    Jag har en son på 16 år med aspergers, adhd och bipolär sjukdom. Han fick de två första diagnoserna när han var 9 år. 
    Vi har sedan dess gått igenom en hel del. Vi har lärt gått kurser och läst massor men vi har lärt oss allra mest av familjer som haft äldre barn med diagnoser.
    H har problem med sociala kontakter, är känslig för både syn,hörsel och känselintryck, han tar allting väldigt bokstavligt. Ett lite gulligt exempel på det är när han var elva år. Jag bad honom lägga ett brev på postlådan precis utanför vårt hus. Det gjorde han gärna. En timme senare tittar jag ut genom fönstret och där ligger brevet. OVANPÅ lådan. Det var ju vad jag bad honom om..Skrattande
    Jag har massor av exempel och oxå en massa små tips som har funkat för oss.
    Inboxa mig gärna om du vill prata!
    Linda 

• LinnIvan

Hej! Jag har en dotter på 12 år som fick diagnosen aspberger för knappt ett år sen. Hänger gärna med här men har inte tid att skriva just nu.

• Envisis

Jag har asperger och jag svarar gärna på frågor m.m. Om du bara skriver vad du vill veta :)

• CelineNaminah
    Lilla Yllet skrev 2011-09-15 22:06:13 följande:

Hej!

Vår son, som just har börjat förskoleklass, fick i våras diagnosen Asperger. Nu håller vi håller så sakteliga på att inse vad det betyder och suger i oss all tillgänglig information och erfarenhet. 
    Finns här fler föräldrar vars barn nyligen fått Aspergerdiagnos, eller någon rutinerad förälder med erfarenhet att dela med sig av?  Jag vill gärna ha kontakt med andra föräldrar!

Jag har tre barn på 9 år, 7 år och 6 år. Jag fick själv min diagno på Aspergers i början på somaren, 7-åringen vår står i kö för att utredas för Aspergers.
  • mammaasperger

Hej
    Jag har två flickor med Aspergers syndrom den ena flickan har även ADD.
    Jag själv fick min diagnos i somras.

Det som är skönt med en diagnos är att man äntligen kan få verktyg till att hjälpa dem både i skolan och hemma
    Jag har gått kurser, läst böcker och pratat med erfarna människor vid habiliteringen som givit råd.

Det bästa är att ta upp konkreta exempel och fråga hur man ska göra i olika situationer. 
    Det har alltid funkat för mig.

• snabella

Hej!
    Jag har en dotter som är 14 och som nyligen fått sin diagnos.
    Henne kommentar "fan va coolt, nu e jag en aspie"... nu är hon inte riktigt medveten
    om allt vad det innebär, men som förstareaktion känns det rätt bra. Men tanke på att hon annars
    alltid ska vara en i mängden och aldrig vara annorlunda

nu ska vi lära oss mer om allt vad det innebär... så jag kommer hålla mej häromkring  

Svar på tråden Efterlysning: fler föräldrar till barn med Asperger?