• WSalma

Modersmjölk länge eller uteslutande?

Jag pumpammar min son som är drygt tre månader gammal.

Nu börjar mjölken tyvärr så långsamt att sina, sannolikt för att jag inte kan pumpa var fjärde timme längre allt eftersom barnet blir äldre och vill ha mer underhållning...

Mitt minimimål var att ge enbart modersmjölk i minst fyra månader och sedan mm plus smakisar till ca 7-8 månader. Nu tror jag inte att det kommer att funka. Enbart mm till 4 mån är inget problem, jag har fortfarande massor i frysen och inte jättelite i brösten. Men därefter måste jag nog börja fundera på att introducera ersättning.

Hu tänker ni: hellre ge enbart mm så länge det går och sedan byta till ersättning eller köra omlott så att man kan ge mm under längre tid?

• Svar på tråden Modersmjölk länge eller uteslutande?
  • kixan

Jag tror jag hellre hade kört omlott i din sits för att kunna ge bröstmjölk så länge som möjligt. Du kanske inte vill svara, men jag funderar ändå på varför du inte ammar från bröstet, är det så att det inte fungerade tidigare så kan det kanske vara värt att prova igen att få till det om du önskar.

A -03, F -05, V -10
  • Tygtiiger

Ge mm under längre tid. Då minskar du risken för förstoppning dramatiskt

Jag har läst ett par studier där man jämfört delammade, helammade och helflaskade barn med avseende på infektioner och det var ingen signfikant skillnad mellan de hel- och delammade. 

Själv ammar jag "som vanligt" och tycker också att det är svårt att hålla produktionen uppe nu när sonen snart är fyra månader.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Litet My

Jag hade också kört omlott.

Alt provat att amma från bröstet (om det känns ok såklart) då barnet stimulerar bröstet bättre att släppa ut mjölken än vad pumpen gör, många mammor kan inte pumpa men har endå mycket mjölk men brösten släpper inte mjölken till pumpen.

• Litet My

Tänkte även: Jag tror det är en tillväxtfas runt 3-4 månader någonstans, minns att jag med förra barnet ammade, ammade och ammade och trodde mjölken var slut, men enl BVC så var det att barnet försökte öka produktionen själv, vilket fungerade trots att jag var 100 på att mjölken var slut.

• fröken argbigga

Har hört att för att få ut fördelarna med modersmjölken behöver barnet endast 15ml bröstmjölk/dag. Om det stämmer tolkar jag det som att det är bättre att ge omlott så att mjölken räcker längre. Men kolla med bm/läkare hur mycket mjölk som verkligen behövs.  Sen kanske bebisens mage klarar omställningen från mm till ersättning bättre om du fasar in ersättningen å andra sidan om du väntar kanske bebisen hunnit bli så stor att ersättningen inte påverkar magen negativt som den kan göra på en yngre bebis?

Jag vet inte men spontant hade jag nog kört omlott så att mjölken räcker längre. 

• WSalma

Han drack så dåligt från bröstet som nyfödd att han lev jättesvag, hamnade på neo och fick sondmatas. Inte förrän vi ställde om helt till flaska piggade han på sig tillräckligt för att bli utskriven. Hellre en flaskbebis hemma än en delammad på sjukhuset tänkte vi...

Försökte ställa tillbaka till vanlig amning när han kommit hem (hade även hjälp av en barnmorska varje dag) men han ville inte alls.

Jag är också mest inne på att köra omlott.

• kixan

Då förstår jag. Måste ju bara få säga att du är grym som orkar helpumpa!

(Nu kommer jag med mer amningstips, vill du inte ha dom så låt bli att läsa. ;))
    Var det länge sen ni sist försökte amma från bröstet? Har du hört talas om tillmatningsset? Det tror jag skulle kunna funka bra för er (och hade nog varit ett jättebra alternativ när han var nyfödd, tyvärr verkar det vara få sjukhus som vet om att det finns). an hänger en flaska med mjölk runt halsen och från den går det en sond som du tejpar fast på bröstvårtan, så när barnet suger på bröstet kommer det mjölk från flaskan samtidigt som bröstet stimuleras.

A -03, F -05, V -10
  • WSalma

Jag har provat att erbjuda bröstet då och då men oftast tittar han bara på mig som om jag vore pervers. Alternativt att han tar bröstet men inte suger. Vanlig amning är inte längre ett alternativ för oss tyvärr. Jagär lite lite bitter att man inte agerade annorlunda på sjukhuset när han var nyfödd (t ex flaskat eller gett ur kopp mycket tidigare, innan han blivit så svag att han inte orkade dricka från bröstet alls), men det går ju inte att ändra på nu, så det släpper jag.

Jag har alltid haft massor med mjölk och pumpningen funkar jättebra, så det är inte det. Det är snarare att bebisen inte tycker att det är jättekul när jag pumpar och så har jag börjat jobba, så under hans sovstunder konkurrerar pumpningen med arbete (och hushållsarbete är ju också kul om man hinner med någongång). Jag pallar inte att hålla produktionen uppe, det tär för mycket helt enkelt. Men jag får fortfarande allt som oftast ut två portioner (2* 160-180 ml) per gång så det är ju ingen akut brist. Men på senare tid har det oftare och oftare hänt att det bara blivit en portion nu när jag bara pumpar 3-4 ggr om dagen istället för 6 ggr.

Ska vi gå direkt på en 1:a om vi börjar ge vid fyra månader. Har en förpackning Pre hemma som vi som tur är aldrig har behövt öppna.

• FrkJenny
    WSalma skrev 2011-09-15 12:56:26 följande:
    Jag pumpammar min son som är drygt tre månader gammal.

Nu börjar mjölken tyvärr så långsamt att sina, sannolikt för att jag inte kan pumpa var fjärde timme längre allt eftersom barnet blir äldre och vill ha mer underhållning...

Mitt minimimål var att ge enbart modersmjölk i minst fyra månader och sedan mm plus smakisar till ca 7-8 månader. Nu tror jag inte att det kommer att funka. Enbart mm till 4 mån är inget problem, jag har fortfarande massor i frysen och inte jättelite i brösten. Men därefter måste jag nog börja fundera på att introducera ersättning.

Hu tänker ni: hellre ge enbart mm så länge det går och sedan byta till ersättning eller köra omlott så att man kan ge mm under längre tid?
    Tänker du ändå fortsätta pumpa med minst samma intervall? I så fall funkar det förmodligen som du tänkt; att bröstmjölken räcker längre om du ger omlott. 
    Börjar du däremot dra ut på tiden mellan pumpningarna blir det, precis som med "vanlig" amning, att det skickar signaler till brösten att producera mindre mjölk. Och om mjölkmängden minskar så är risken stor att du inte kan fullfölja någon av planerna.

Till skillnad mot övriga skulle jag kört på med enbart bröstmjölk så länge det fungerar - just nu funkar det kanske inte längre att pumpa oftare än var fjärde timma men om en månad eller två kanske du kan minska intervallerna mellan pumpningarna igen och därmed öka mjölkmängden så du både kan ge enbart bröstmjölk i fyra-sex månader och sedan omlott med smakportioner och ersättning som du planerat, om det är vad du önskar. 
  • WSalma

Jag har tänkt att pumpa tills han är ungefär sju manader. 3-4 ggr om dagen känns realistiskt.

Svar på tråden Modersmjölk länge eller uteslutande?