WSalma skrev 2011-09-15 12:56:26 följande:
Jag pumpammar min son som är drygt tre månader gammal.
Nu börjar mjölken tyvärr så långsamt att sina, sannolikt för att jag inte kan pumpa var fjärde timme längre allt eftersom barnet blir äldre och vill ha mer underhållning...
Mitt minimimål var att ge enbart modersmjölk i minst fyra månader och sedan mm plus smakisar till ca 7-8 månader. Nu tror jag inte att det kommer att funka. Enbart mm till 4 mån är inget problem, jag har fortfarande massor i frysen och inte jättelite i brösten. Men därefter måste jag nog börja fundera på att introducera ersättning.
Hu tänker ni: hellre ge enbart mm så länge det går och sedan byta till ersättning eller köra omlott så att man kan ge mm under längre tid?
Tänker du ändå fortsätta pumpa med minst samma intervall? I så fall funkar det förmodligen som du tänkt; att bröstmjölken räcker längre om du ger omlott.
Börjar du däremot dra ut på tiden mellan pumpningarna blir det, precis som med "vanlig" amning, att det skickar signaler till brösten att producera mindre mjölk. Och om mjölkmängden minskar så är risken stor att du inte kan fullfölja någon av planerna.
Till skillnad mot övriga skulle jag kört på med enbart bröstmjölk så länge det fungerar - just nu funkar det kanske inte längre att pumpa oftare än var fjärde timma men om en månad eller två kanske du kan minska intervallerna mellan pumpningarna igen och därmed öka mjölkmängden så du både kan ge enbart bröstmjölk i fyra-sex månader och sedan omlott med smakportioner och ersättning som du planerat, om det är vad du önskar.