• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • Maniole

Hej
    Har vetat om att jag har pco sen 16 års ålder. Sen 1 1/2 år tillbaka bestämde vi oss för att försöka bli gravida. I mitten av augusti hade nu fått tid på sjukhuset för att påbörja behandling. Men två dagar innan visade det sig att vi lyckats på egen hand. Är nu i vecka 8.
    Jag är överviktig dock inte lika mycket som det men jag var orolig att vi skulle bli nekad hjälp pga av min vikt.

• sju27
    Maniole skrev 2011-09-14 17:46:11 följande:
    Hej
    Har vetat om att jag har pco sen 16 års ålder. Sen 1 1/2 år tillbaka bestämde vi oss för att försöka bli gravida. I mitten av augusti hade nu fått tid på sjukhuset för att påbörja behandling. Men två dagar innan visade det sig att vi lyckats på egen hand. Är nu i vecka 8.
    Jag är överviktig dock inte lika mycket som det men jag var orolig att vi skulle bli nekad hjälp pga av min vikt.
    hej!
    Kul att höra om någon som blev gravid på naturlig väg fast den har PCO. det är bra jobbat!
    mm dom verkar vara stenhård på landstinget när det gäller vikten..
  • sju27

Västmaland, var på kvinnikliniken i Västerås.

• Maniole

Okej. Det har ju varit i tidningen här i Uppsala för något år sen just det där om att det är hårda på BMI. Det var några röster som höjde sig ang att det är diskriminering eftersom det finns ju vissa som inte kan rå för att de är överviktiga och då såg det som att de straffades och inte fick chansen att få hjälp.

• sju27
    Maniole skrev 2011-09-15 09:50:29 följande:
    Okej. Det har ju varit i tidningen här i Uppsala för något år sen just det där om att det är hårda på BMI. Det var några röster som höjde sig ang att det är diskriminering eftersom det finns ju vissa som inte kan rå för att de är överviktiga och då såg det som att de straffades och inte fick chansen att få hjälp.
    Jaha.. tack för att du delade med dig! ska ha det i åtanke när jag besöker gyn nästa gång den 27:e.
  • AgnesGN

Tänker följa dig lite TS.

Var på gyn idag och hon har misstanke om PCOS hos mig då jag har ett pärlband av små äggblåsor i äggstockarna. Jag är överviktigt med ett BMI på ca 35, men hon sa inget om att jag inte kan får hjälp pga av min övervikt. Men väger just under 100 kg. har gått ner ca 10 kg sen i maj med LCHF och min gynekolog sa att det var nog en bra grej för mig. Dels går jag ner i vikt, sen så påverkas inte kroppen av insulinpåslag. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag hade PCOS och blev chockad och ledsen och orolig och rädd. Så nu gäller det att läsa på. För jag vet inte ett dyft mer än min gynekolog sa idag...

• sju27
    AgnesGN skrev 2011-09-15 19:22:23 följande:
    Tänker följa dig lite TS.

Var på gyn idag och hon har misstanke om PCOS hos mig då jag har ett pärlband av små äggblåsor i äggstockarna. Jag är överviktigt med ett BMI på ca 35, men hon sa inget om att jag inte kan får hjälp pga av min övervikt. Men väger just under 100 kg. har gått ner ca 10 kg sen i maj med LCHF och min gynekolog sa att det var nog en bra grej för mig. Dels går jag ner i vikt, sen så påverkas inte kroppen av insulinpåslag. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag hade PCOS och blev chockad och ledsen och orolig och rädd. Så nu gäller det att läsa på. För jag vet inte ett dyft mer än min gynekolog sa idag...
    Hej! Ja absolut, bara kul om vi kan vara flera st som följs åt!

Ja, det kom som ett chock besked för mig med, visst antog jag att det måste ju vara nåt lurt efetrsom vi försökt bli gravid i snart två år, men inte att det var en " riktigt sjukdom".. om du förstår.

Ja, jag käkar lchf jag med, älskar det, men går inte ner så fort pga av min ämnesomsättning och troligen sköldkörteln, dessutom har kvinnor med PCO:s svårare att gå ner i vikt än andra människor. vilket blir hetl fel när de sedan nekar en och vill att man ska gå ner i vikt.. utan hjälp från sjukvården!

Jag vet inget jag heller om det här förutom allt jag läser på nätet och pratar om här, så man har en del att lära! det enda jag vet nu är att jag ska kämpa för att få hjälp att sätta igång ÄL, blir så sur när dom nekar än fast dom kan!!

Jag väger ungeför 114 kilo, gick upp närmare 30 när jag tog ur min p-stav, så det känns förjävligt.
    dom vill att man väger 100 för att de ska hjälpa en, så det äär ju jättebra för dig! :)

Hur är allt för dig nu då? vart i vägen till bebis står du? ska du börjar med prego?

kram
  • lillamillan

I stockholms län får man inte hjälp på fertilitetsenheten via landstinget om man har bmi över 35.

• AgnesGN
    sju27 skrev 2011-09-15 21:48:57 följande:
    Hej! Ja absolut, bara kul om vi kan vara flera st som följs åt!

Ja, det kom som ett chock besked för mig med, visst antog jag att det måste ju vara nåt lurt efetrsom vi försökt bli gravid i snart två år, men inte att det var en " riktigt sjukdom".. om du förstår.

Ja, jag käkar lchf jag med, älskar det, men går inte ner så fort pga av min ämnesomsättning och troligen sköldkörteln, dessutom har kvinnor med PCO:s svårare att gå ner i vikt än andra människor. vilket blir hetl fel när de sedan nekar en och vill att man ska gå ner i vikt.. utan hjälp från sjukvården!

Jag vet inget jag heller om det här förutom allt jag läser på nätet och pratar om här, så man har en del att lära! det enda jag vet nu är att jag ska kämpa för att få hjälp att sätta igång ÄL, blir så sur när dom nekar än fast dom kan!!

Jag väger ungeför 114 kilo, gick upp närmare 30 när jag tog ur min p-stav, så det känns förjävligt.
    dom vill att man väger 100 för att de ska hjälpa en, så det äär ju jättebra för dig! :)

Hur är allt för dig nu då? vart i vägen till bebis står du? ska du börjar med prego?

kram
    Läste på mitt landstings hemsida och jag får inte hjälp om jag har ett bmi för 30. Måste ner minst 15 kg till alltså. Goodbye till hjälpen känner jag. Just nu rådeppat och ledsen. Men ska avvakta med de värsta farhågorna tills min gynekolog ringer om provsvaren och jag kan fråga ur henne allt som jag nu lärt mig.

Vägen mot bebis står still.... Fick ju veta idag om hur läget ser ut. Jag har PCO, troligtvis PCOS med tanke på min oregelbundna och nästan obefintliga mens.... Kontaktade gyn på grund av den och för att jag blödde 16 dagar i sträck förr förra mensen. Läkaren gav mig tre alternativ när jag var där: p-piller (kan ej bli gravid som jag vill) gulkropphormon (heller inte att föredra om jag vill bli gravid snabbt enligt läkaren) och ansöka om utredning hos barnlöshetskliniken. De kräver alltså BMI på under 30 - alltså = inget alternativ för mig just nu... Helt sjukt att vi som behöver hjälp, på grund av vår sjukdom, ej kan få det! Jag läste att hälften av de som har PCOS är överviktiga. Hur tänker de egentligen? Hur ska vi nånsin kunna få barn?

LCHF funkar för mig, men går ganska sakta. Men får vara glad att det går neråt. Min läkare tyckte att LCHF nog var vägen för mig och tyckte jag skulle fortsätta leva så. Så jag får fortsätta...
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(