• PerG

"Torr" 3½-åring vill inte kissa på förskolan

Vår 3½-åring har varit helt blöjfri dagtid i 9 månader nu (innan det var han delvis torr under 3-4 månader)  och nattetid har han varit helt torr c:a 7 månader. Han kissar på sig kanske 1 gång/månad nattetid i snitt (kan väl i princip räknas som helt torr) och har aldrig kissat på sig hemma (förutom under en period, se nedan, och i övrigt endast några droppar i kalsongerna när han väntat för länge) det senaste halvåret.

Dock vägrar han totalt kissa på förskolan (han har gått där sen han var två år). Han har kissat där två gånger varav en gång i våras och en gång nu när han kom tillbaka efter sommarlovet. Under sommaren hade han blöja under en period på dagis (som vi inte ville, men personalen var angelägna eftersom han kissade på sig jämt, bl.a. i soffan och mitt under lunch när personalen hade det hektiskt m.m.)

Nu efter sommarlovet så började det bra med att han gick på toaletten en gång och i övrigt har han hållit sig!? (kl 9-14) varje dag och kissat när han kommit hem. Nu har han dock de senaste två dagarna kissat på sig 2 gånger per dag. Jag har gett personalen tips om att inte säga till honom att gå och kissa (eftersom det verkar "låsa" sig då) utan låta honom sköta det helt själv som han gör hemma (om vi säger till honom hemma vägrar han också. Han kissar i princip enbart när han själv väljer det).

Det är någon form av låsning som varken vi eller personalen har något bra sätt att låsa upp. Att sätta på en blöja känns helt bakvänt (när det gjorde så i somras på förskolan fick det effekten att han helt plötsligt började kissa på sig hemma på dagen och även varje natt under en period!?)

Hur ska man göra!? Hjälp!? 

• Svar på tråden "Torr" 3½-åring vill inte kissa på förskolan
  • aaaaaaaaaa

Det kanske ser ut som ett helvete på toaletterna? Har ni kontrollerat hur toaletterna ser ut?

När jag gick i dagis var toalettsiterna lösa och det var piss över allt.

• PerG
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-14 17:56:58 följande:
    Det kanske ser ut som ett helvete på toaletterna? Har ni kontrollerat hur toaletterna ser ut?

När jag gick i dagis var toalettsiterna lösa och det var piss över allt.
    Nejdå! Det är rena och fina toaletter!

Det märkliga är att han har gått på toaletten ett par gånger när jag har hämtat honom så det är inte toaletterna i sig som verkar vara problemet. Och han har kissat och bajsar när mormor och morfar varit barnvakt och även min lillebror så det brukar funka att andra följer med. Men han brukar kissa på egen hand utan assistans så det borde heller inte påverka... 
  • Shasti

Min dotter kan också vara krävande när det gäller toabesök (drygt 3). Nu har vi börjat hos ny dagmamma för en månad sen och där vägrade hon gå på toa, tills vi tog med hennes favoritpotta hemifrån och ställde den avskilt i en källartoa. Där går hon själv och kissar och bajsar. Och vi släpar en Babybjörn pottstol fram o tillbaka varje dag . Har din son nån favvopotta? Annars kanske ni kan testa att köpa en särskild "dagispotta" till honom och ställa på något särskilt ställe, tex i ett visst toabås?

• aaaaaaaaaa

Jag kissade i en kopp och hällde i handfatet, så jag skulle slippa att gå in på någon av dagistoaletterna.

• Shasti
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-16 14:29:16 följande:
    Jag kissade i en kopp och hällde i handfatet, så jag skulle slippa att gå in på någon av dagistoaletterna.

Svar på tråden "Torr" 3½-åring vill inte kissa på förskolan