• Jasmine Angelina

1 år alldeles för tidigt för att börja dagis?

Ja som rubriken lyder vilken ålder anser ni att ett barn ska börja dagis? Jag kan faktiskt tycka att de första två åren ska vara mellan mamman och barnet men det kan ju bero på att dels jag är förstagångs-mamma och min son har den sjukdom som han har som gör att han behöver lite extra tillsyn speciellt det första året. Sen så är det kanske så att dom har mer nytta av dagis i 3 års åldern då jag anser att barnet är så litet och skört de första 2 åren. Man ska förvisso alltid vara rädd om sitt barn men vad kan det göra för skada om man känner att det är det rätta för både en själv OCH det allra viktigaste det rätta för barnet.

Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden 1 år alldeles för tidigt för att börja dagis?
  • Krake

Det finns väl två anledningar till dagis, det ena är att föräldrarna jobbar eller av annan anledning inte kan ta hand om barnet 24/7, det andra är att barnet behöver mer pedagogisk stimulans än vad hemmet kan erbjuda. Om och när detta inträffar är olika för alla barn och familjer, så jag ser inte att det finns någon "ska" ålder. Att sätta åttaveckors är lika rätt/fel som att inte använda dagis alls.

Det är behoven i det individuella fallet som avgör. 

Moster, inte monster.
  • ThePointOfItAll

Det är bättre om du gör en omröstning, det finns ju inget rätt svar på frågan eftersom alla gör olika.

• Dixie

jag anser inte att det finns en specifik ålder som barn bör börja på förskolan - varje familj tar de beslut som passar sin familj och sina barn bäst....................

mina barn har börjat vid 14 mån och då har de gått 3 dagar/vecka - för oss passade det bättre än att vänta tills barnen var 2 år och att de då skulle behöva gå heltid på förskolan.

• Jasmine Angelina
    Pumpkin skrev 2011-09-13 22:44:37 följande:
    "Mellan mamman och barnet"? Pappan då?
    Ja pappan inräknad också men han jobbar är inkomsten för familjen så han tar de stunder med pojken som han kan beroende på sitt jobb.
    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • Pumpkin

Och ja, jag tycker för övrigt att 1 år (12 månader) är alldeles för tidigt. 18-20 månader som tidigast känns OK för oss, men alla har tydligen inte den möjligheten.

• såffan

min dotter fick börja när hon var ett år, jag studerar på heltid fast på distans men ibland måste vi vara på plats i skolan och att plugga med en ettåring går inte alltid så bra. Därför fick hon börja 12 timmar i veckan. Jag hade i stort sett aldrig lämnat bort henne innan och tyckte att ett år var alldeles för tidigt.

men hon älskade att vara där redan från första stund, det har aldrig varit gråt eller sura mina och sen hon var ett och ett halvt ungefär har hon blivit arg de mornar som hon inte varit på förskolan för att hon inte har fått gått dit...

• Mälaröbo

Jag tycker inte att nåt barn SKA/BEHÖVER börja på dagis nånsin faktiskt.
    Däremot är det ofta nödvändigt av praktiska skäl och då är jag mycket glad att vi har den föräldraförsäkringen som vi har, som tillåter oss att vara hemma hela ett år!

Tror inte att staten har råd att bjuda på mer utan att dra ner på nåt annat. Hur viktiga de åren än må vara så vill jag inte tumma mer på tex skolmiljön som är en jätteviktig del av våra barns liv under MÅNGA år.

• Lenora

Om man ska gå rent efter forskningsresultat och statistik, vilket är väldigt begränsat inom detta område, så finns det forskning som visar på att barn som går på förskola under en begränsad tid efter tre års ålder kan få fördelar av det och att barn som går mer än 35 timmar i veckan under tre års ålder kan få skador av det.

• Tow2Mater

Nej det är inte för tidigt för de flesta. Barn är olika, så det finns definitivt inget rätt eller fel svar.

• Anne69

3 år....tidigast om man ser det ur barnets perspektiv. Sen kan förstås föräldrar behöva förskolan tidigare......

• Mumin80
    Finns inget SKA i denna fråga. Det finns inget rätt eller fel heller tycker jag.

För min dotter, som är den enda jag kan uttala mig om, och som jag anser mig känna bäst i hela världen (utom hennes pappa då som känner henne minst lika väl) så var det såhär: 

Hon började dagis vid 13½ månad. Redan vid 11-12 månader så märkte vi att det var svårt att orka aktivera och stimulera henne på den nivå som detta aktiva, nyfikna, självständiga och energiska barn behöver.  Hon sov ganska dåligt på nätterna, vaknade flera gånger per natt, var ofta grinig och frustrerad. Sedan började hon dagis. Och jag har aldrig behövt lämna henne ledsen, och hon har aldrig varit ledsen när jag har hämtat henne. Hon började sova bättre, var gladare hemma, hon har utvecklats mycket i synnerhet i det sociala och är en allmänt glad, välbalanserad och trygg liten tjej. Efter sommaren bytte vi dagis eftersom vi fick plats på ett nära hemmet. Inskolningen gick bra och numera går lämningen på under fem minuter (hon får en kram och en puss och så vinkar hon förstrött till mamma medan hon spanar in alla leksaker och funderar på vad hon ska leka med idag). Även lämningen går bra, med undantag för vredesutbrott över att mamma tar henne ifrån alla roliga leksaker. 

Vår dotter är idag 21 månader, och för just henne så funkar dagis jättebra.

Men detta gäller just MIN dotter, med SIN egen personlighet. Ett annat barn, med en annan personlighet, kanske inte är moget för dagis förrän senare. En annan förälder kanske klarar av att aktivera sitt barn och ge den tillräckligt mycket socialt samspel m.m. så det barnet inte behöver dagis. Och ännu en förälder kanske vill vara hemma men kan inte p.g.a. omständigheterna.

På det stora hela så tror jag att så länge alla inblandade parter är måna om att få den valda lösningen (oavsett vilken det är) att funka så bra som möjligt för alla, så mår dom flesta barnen, och deras föräldrar, allra bäst. 
  • Mumin80
    Mumin80 skrev 2011-09-14 11:22:31 följande:
    Finns inget SKA i denna fråga. Det finns inget rätt eller fel heller tycker jag.

För min dotter, som är den enda jag kan uttala mig om, och som jag anser mig känna bäst i hela världen (utom hennes pappa då som känner henne minst lika väl) så var det såhär: 

Hon började dagis vid 13½ månad. Redan vid 11-12 månader så märkte vi att det var svårt att orka aktivera och stimulera henne på den nivå som detta aktiva, nyfikna, självständiga och energiska barn behöver.  Hon sov ganska dåligt på nätterna, vaknade flera gånger per natt, var ofta grinig och frustrerad. Sedan började hon dagis. Och jag har aldrig behövt lämna henne ledsen, och hon har aldrig varit ledsen när jag har hämtat henne. Hon började sova bättre, var gladare hemma, hon har utvecklats mycket i synnerhet i det sociala och är en allmänt glad, välbalanserad och trygg liten tjej. Efter sommaren bytte vi dagis eftersom vi fick plats på ett nära hemmet. Inskolningen gick bra och numera går lämningen på under fem minuter (hon får en kram och en puss och så vinkar hon förstrött till mamma medan hon spanar in alla leksaker och funderar på vad hon ska leka med idag). Även lämningen går bra, med undantag för vredesutbrott över att mamma tar henne ifrån alla roliga leksaker. 

Vår dotter är idag 21 månader, och för just henne så funkar dagis jättebra.

Men detta gäller just MIN dotter, med SIN egen personlighet. Ett annat barn, med en annan personlighet, kanske inte är moget för dagis förrän senare. En annan förälder kanske klarar av att aktivera sitt barn och ge den tillräckligt mycket socialt samspel m.m. så det barnet inte behöver dagis. Och ännu en förälder kanske vill vara hemma men kan inte p.g.a. omständigheterna.

På det stora hela så tror jag att så länge alla inblandade parter är måna om att få den valda lösningen (oavsett vilken det är) att funka så bra som möjligt för alla, så mår dom flesta barnen, och deras föräldrar, allra bäst. 
    hämtningen skulle det vara
  • vittra

Finns ju inget som heter ska men absolut tidigast vid 2 år, men ju senare desto bättre. Vid 3-4 år kan det vara bra för barnen att börja inom den allmänna förskolan eller mer regelbundet gå på ÖF eller andra liknande grupper där de får leka och vara med andra barn. Sedan är barn olika och har olika behov, familjer ser olika ut osv. Vissa mår bäst av att vara hemma tills de börjar skolan, andra mår bättre av lite tidigare introduktion om föräldrarna tex inte har ett socialt nätverk som inkluderar kompisar till barnet.

• Tow2Mater
    vittra skrev 2011-09-14 11:37:13 följande:
     Vissa mår bäst av att vara hemma tills de börjar skolan,
    Och de som skulle må bättre av att vara hemma längre än så då, de struntar man i princip totalt i idag. Att hemskola har i princip blivit omöjligt, fast det kanske skulle vara för vissa barns bästa.
  • vittra
    Tow2Mater skrev 2011-09-14 14:26:07 följande:
    Och de som skulle må bättre av att vara hemma längre än så då, de struntar man i princip totalt i idag. Att hemskola har i princip blivit omöjligt, fast det kanske skulle vara för vissa barns bästa.
    Jag vet ju att det förekommer. Men då rör det sig ju om barn med särskilda behov, och som en temporär lösning antar jag. Sedan är det ju skilda behov mellan småbarn och skolbarn. Skolbarn har rent utvecklingsmässigt inte alls samma behov av familjen i sin ständiga närvaro, vilket små barn har (allra helst under 3 år). Så jag tycker ju inte att man kan dra förskoleåldern och skolåldern över samma kam direkt.
  • Tow2Mater
    vittra skrev 2011-09-14 15:09:38 följande:
    Så jag tycker ju inte att man kan dra förskoleåldern och skolåldern över samma kam direkt.
    Nej, men det ska man ju inte göra med nån ålder, eftersom alla barn och familjer och deras förutsättningra ser olika ut.

Det bästa man kan göra är att ge alla förutsättningar (inom rimliga gränser, t ex finns ju ekonomiska begränsningar) att kunna göra vad man anser bäst för just sina barn. Det borde gälla både småbarn och skolbarn.
Svar på tråden 1 år alldeles för tidigt för att börja dagis?