• beccazin

Utredning pga sonens vikt och längd!

På 1-årskontrollen vägde han 9140 gram och var 72,5 cm lång. Huvudmått: 47 cm

Då tyckte sköterskan att han var för liten och vi fick ett återbesök vid 14 månader.

Då vägde han 9570 gram och var 76 lång. Samma huvudmått.

Idag ringde sköterskan tillbaka och sa att han skulle få en remiss för undersökning och provtagning  på barnsjukhuset. Pga "spretande" kurvor.

Han har alltid legat ca 2 under normalkurvan. Han vägde 3025 gram och var 48 lång när han föddes.

Någon annan som varit med om något liknande?

Vad väger era 1åringar?

Han stannade av lite i vikt när jag slutade amma. Han äter men är inte jättestor i maten.

• Svar på tråden Utredning pga sonens vikt och längd!
  • MissAdelaide

Ärligt talat så tror jag att du inte behöver oroa dig.
    Min dotter vägde vid 1 år 7905 g, var 72,5 cm och hade 45,5 i huvudomfång.
    De enda de sa var "Sådan mor sådan dotter". Jag är nämligen ganska liten och smal.

Idag är hon över tre år och väger mellan 10-11 kg och det är fortfarande ingen som tycker det är konstigt.

Lycka till !

• Emmalinnéa

du behöver nog inte oroa dig alls min lille kille har legat under kurvan hela tiden när  han föddes var han 48 cm 2760 g, han vägde ungefär lika mkt vid ett års kontrollen och blir snart 19 månader och väger 11 kg vilket också är under på kurvan. vissa är små bara så är det, det behöver inte vara något fel alls.

• strawberrypie

Det är ingen fara ska du se. Det beror nog säkert mycket på vilka anlag han har. Alla är vi olika!
    Min kille är också liten, nu 2 år och 2 mån och väger 11,5 kg.  

• beccazin

Tack för era svar.
    Är väl inte jätteorolig. Han är en frisk och aktiv lite kille.
    Tycker bara att BVC ibland kan oroa i onödan.

frollen: Vilken jättefin blogg du har!       

• Momalicious

Låter väl inte konstigt :) alla är ju olika :) min son på 8 månader väger 10 kg och hans kusin som är 7 månader äldre väger mindre ;)

• jordgubbe0812

Han går ju upp i vikt och växer. Och huvudmåttet ökar ju inte så snabbt i den åldern. Tror inte alls du behöver oroa dig.  Men de vill väl kolla upp för säkerthetsskull.

• mamma till tre busungar

Det låter ju mest som att han bara är liten men är väl inte fel att kolla upp

Svar på tråden Utredning pga sonens vikt och längd!