• Pillan78

Föräldrar med barn i åk 4

Nu när våra godingar har börjat 4an så har de oxå börjat läsa engelska. Nu undrar jag hur ni hjälper era barn med glosorna?

Jag gör så här:
    Viker in 1/4 av pappret från höger.
    Under den vikta fliken skriver jag de svenska orden t.ex.
    På fliken skriver jag glosorna på engelska.
    Sen får min son skriva sina svar på höger sida om de engelska orden. 

Ja jag är inte värdsbäst på att beskriva men jag hoppas ni förstår.  

Livet är som en dans på rosor, men ibland sticker man sig på taggarna.
  • Svar på tråden Föräldrar med barn i åk 4
  • Snooze

Mina ungar tränar sina glosor på glosboken.se, helt suveränt enkelt och starkt rekommenderad av deras lärare.

• Pillan78
    Snooze skrev 2011-09-12 21:21:13 följande:
    Mina ungar tränar sina glosor på glosboken.se, helt suveränt enkelt och starkt rekommenderad av deras lärare.
    Tack så mycket! Det var helt suveränt! Jag har testat å det kommer bli kanon! Jag kommer rekommendera det här till andra!
  • mamma till 2 frön

Instämmer med glosboken.se. Vi gör egna memory också, har utklippta kort som vi skriver ett ord på engelska och samma på svenska sen är det bara att matcha. Ibland lägger vi dem i två rader den ena rättvända och då kan man sitta och repetera och vända bort allt eftersom man kan dem. Det är bra att få med lite rörelse då jobbar hjärnan bättre . Fler tips tas gärna emot så jag hoppas fler ser tråden

• Pillan78
    mamma till 2 frön skrev 2011-09-13 18:10:45 följande:
    Instämmer med glosboken.se. Vi gör egna memory också, har utklippta kort som vi skriver ett ord på engelska och samma på svenska sen är det bara att matcha. Ibland lägger vi dem i två rader den ena rättvända och då kan man sitta och repetera och vända bort allt eftersom man kan dem. Det är bra att få med lite rörelse då jobbar hjärnan bättre . Fler tips tas gärna emot så jag hoppas fler ser tråden
    Jättebra tips! Jag får verkligen idétorka ibland. Tyckte inte alls det var lika "svårt" när jag själv skulle lära mig engelskan. Nu pratar jag som en amerikan enligt några engelskpratande vänner men jag kan ta mig tusan inte lära ut haha.
Svar på tråden Föräldrar med barn i åk 4