• Skruttensmamma

Påtvingad blöja på förskolan

Idag när jag kom till förskolan hade min treåring som varit blöjfri på dagen i två månader blöja på sig!

Jag medger att han har ett antal olyckor i veckan och att han ibland väljer att bajsa i kalsongerna, men så gör man väl ändå inte?? Olyckor ingår väl i att bli torr?

Jag blev ganska arg, men lyckades behålla lugnet och ifrågasatte det starkt. Då frågade hon som hade satt på honom blöjan ifall jag anser att han är mogen för att vara blöjfri!?

Nu har de skrivit upp att jag inte vill att han ska ha blöja på förskolan (varför de nu ska behöva skriva det, när han inte har några blöjor med sig och har börjat på ny avdelning efter sommaren och där har han aldrig förr haft blöja...)

Behövde skriva av mig lite....

• Svar på tråden Påtvingad blöja på förskolan
  • SilverLadyG

men hur trevligt är det för personalen ha en unge som bajsar ner sina kläder hela tiden? Kläderna blir ju fulla av skit och barnet måste nästan duschas efteråt. Blöjor håller väl bajset på sin plats.
    Man kan faktiskt anställa en nanny som har tid med att bada ett barn om och om igen.

• En Åsa

Det viktiga är ju vad din son tyckte om att få blöja på sig men det skriver du ingenting om. Vad tyckte han?

• Girlinthecity

Finns det ombyteskläder för flera byten per dag? Inte så trevligt för varekn ditt barn, de andra barnen eller personalen att ha kiss och bajsiga kläder på sig. Bara för att hon eller han har blöja betyder inte att hon/han inte kan fortsätta gå på toaletten eller bli blöjfri.

Att man skriver upp det är ju för att all personal ska veta, ibland kan det tex vara vikarier  som inte vet vad som gäller. Det är väl positivt att all personal informeras?

• Skruttensmamma

Var skrev jag att han bajsar ner sig hela tiden?

Jag skrev att han ibland väljer att bajsa i kalsongerna. Jag tror att det har hänt 2 gånger på dagis hittills.
    Han bajsar inte ner sina kläder. Bajsar han i kalsongerna så är det för att han är lite hård i magen. Då hamnar det hårda klumpar i kalsongerna. Man torkar lite i rumpan och byter kalsonger. Ungefär lika kladdigt i rumpan som om han hade gjort det på toan, skillnaden är att du får byta kalsongerna....

• veh

Tycker du det är en olycka när barnet "väljer" att bajsa i kalsongerna?

Kanske är det så att ni ska fortsätta öva hemma, tills han har lärt sig att säga till när han behöver bajsa.

Vad tycker barnet om det hela? För barn som verkligen vill vara blöjfria har ju nästan aldrig några olyckor? Utan det är väl mest när föräldrarna "tvingar" fram det? I alla fall inte efter två månader, så rör det sig ju inte om flera olyckor i veckan... Då är ju barnet inte moget?

• Skruttensmamma
    En Åsa skrev 2011-09-12 15:59:11 följande:
    Det viktiga är ju vad din son tyckte om att få blöja på sig men det skriver du ingenting om. Vad tyckte han?
    Han tyckte mest att det var lite konstigt. Det ger ju honom konstiga signaler.

Det känns inte särskilt framåtsträvande att sätta på honom blöja igen efter två månader utan.
  • Skruttensmamma
    Girlinthecity skrev 2011-09-12 16:01:35 följande:

Finns det ombyteskläder för flera byten per dag? Inte så trevligt för varekn ditt barn, de andra barnen eller personalen att ha kiss och bajsiga kläder på sig. Bara för att hon eller han har blöja betyder inte att hon/han inte kan fortsätta gå på toaletten eller bli blöjfri.

Att man skriver upp det är ju för att all personal ska veta, ibland kan det tex vara vikarier  som inte vet vad som gäller. Det är väl positivt att all personal informeras?

Han har ombyten med så att det räcker. Vissa dagar händer det en olycka, andra inte.

Ja, det är klart att det är positivt att personalen informeras.
  • Carisma95

Vi hade samma problem. Sonen var blöjfri hemma sen ett bra tag tillbaka och visst hände det enstaka olyckor. Helt plötsligt hade han blöja på sig när vi kom för att hämta honom på dagis. Vi sa till flera gånger, ändå hände det mer än en gång. En dag satt det upp en lapp på sonens plats "Blöjorna är slut!" 

Synd för er, tänkte jag. Och nej, vi köpte inga nya... 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Zofian

Inte blir väl ett barn förnedrat att man tar på det blöja om det så nyligt har slutat med det på dagtid. Han har väl blöja på natten. Jag tror att det är din reaktion.

Varför inte låta honom ha blöja tills han inte haft några olyckor på ett tag och du ser att han är mogen. Hur många vuxna har du mött som använder blöja? Skynda långsamt och låt honom mogna i sin takt. :)

Svar på tråden Påtvingad blöja på förskolan