• Wernerliv

Min 7-åring är väldigt aktiv... undrar

Jag har en 7-åring som inte lyssnar, men hon gör det ibland. Hon kan ha vissa stunder där hon faktiskt lyssnar men oftast så får jag säga ett antal gånger att hon ska komma. Hon svarar jag kommer.. men jag måste ändå tjata och få henne att komma ett antal gånger till. Hur normalt är detta?? Hon är aldrig helt stilla, förutom framför tv:n eller datorn. Det är nästan mera standard med utvällta glas och saker som förstörs... Jag börjar fundera på om det är någon bokstavskombination. Men min systers dotter har fått diagnos och hon var enligt dom inte alls som min dotter som jämförs med en ängel... Är det allmänt så med sjuåringar?? Att dom är överallt och ingenstans? När går det isåfall över??

• Svar på tråden Min 7-åring är väldigt aktiv... undrar
  • skånegås

Tycker det verkar helt normalt Fast i precis vilken ålder de är så varierar ju. Min son var "värst" från 5-årsåldern och det blev bättre precis då han fyllt 7. De brukar bli 6-års klumpiga, då armar och ben växer så de inte har kontroll över sig själva...
    Dottern trillade av stolen varje dag i den åldern JObbigt, men det går över... Försök att inte tjata för mycket utan gör klart att du säger bara en eller två gånger. Det blir så lätt en ond cirkel annars och rätt jobbigt och otrevligt för alla inblandade.

• Wernerliv
    skånegås skrev 2011-09-12 08:16:08 följande:
    Tycker det verkar helt normalt Fast i precis vilken ålder de är så varierar ju. Min son var "värst" från 5-årsåldern och det blev bättre precis då han fyllt 7. De brukar bli 6-års klumpiga, då armar och ben växer så de inte har kontroll över sig själva...
    Dottern trillade av stolen varje dag i den åldern JObbigt, men det går över... Försök att inte tjata för mycket utan gör klart att du säger bara en eller två gånger. Det blir så lätt en ond cirkel annars och rätt jobbigt och otrevligt för alla inblandade.
    Man blir såå frusterad bara, varför kan man inte bara få en normal middagsstund? En lugnare? Duken ligger inte längre på bordet som standard, utan i tvättkorgen.. Hon ber så snällt om ursäkt och jag får verkligen svälja rejält med skäll som uppstår inne i mig. Jag kämpar med att inte överösa henne med alla möjliga svärord ( inne i mig däremot...). Jag ber henne istället snällt att hålla koll på sina armar och försöka sitta mer stilla. Jag behöver ibland bara gå iväg och få rensa hjärnan, bara få lite energi att orka med denna ålder! Samma med läggningen... mera vatten mamma..måste kissa mamma... får jag ligga hos er... det är ett monster under sängen... jag drömde en mardröm... ghuuuuaaa!! 
  • Majsan70

Låter normalt i mina öron. Hör efter på fritids/skolan så får du säkert det bekräftat oxå. Och ja det är jobbigt att ha barn stundtals.....

Svar på tråden Min 7-åring är väldigt aktiv... undrar