• Darla

Skaffa pass i Sverige till barnet, vad ska jag ta med för handlingar?

Hej!

Vi ska ansöka om svenskt pass till vårat barn när vi befinner oss i Sverige på semester. Vi har redan ett samordningsnummer fixat men vad måste vi ta med mer? Frågar de på polisen efter birth certificate och vårat vigselbevis vilket det står på Sweden abroad att man måste visa upp om man ansöker på en ambassad?

Skulle ringa men det är ju söndag och jag vill helst veta nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 20:29
    Nu har vi ordnat passet och det gick snabbt och smidigt! Vi fyllde i blanketten som alla måste fylla i för minderåriga, visade upp våra pass (mitt svenska och makens utländska) samt barnets birth certificate och sen fick jag fylla i en annan blankett (som jag minns att jag gjorde när jag förnyade mitt förra året).
    Så alltså behövdes:

Blanketten för minderåriga.
    Våra pass.
    Birth ceritificate.
    Samordningsnumret.

• Svar på tråden Skaffa pass i Sverige till barnet, vad ska jag ta med för handlingar?
  • Carla82

Förlåt men jag kan inte hjälpa dig men vill fråga dig en sak. Är också utlandsförälder och vi väntar ett till barn i mars nästa år och eftersom första sonens pass hinner gå ut och det är billigare att förnya i Sverige tänkte vi isf förnya hans och skaffa pass till den nya bebisen när vi ändå är där. (tänkte då resa med resehandlingar från landets polismyndighet så länge eftersom de har dubbelt medborgarskap) Såg att du har skaffat samordningsnummer. Till sonen gjorde vi det i samband med att vi bad om pass (gjordes på ambassaden och då kostade det  bara ca 50kr mer än i Sverige) men hur gjorde du för att skaffa bara samordningsnummer? Vem ska man kontakta, vad behövs osv? Jag har sett att informationen du söker finns på polismyndighetens hemsida men det kan nog vara bra att ringa och kolla med "din" polis också så du inte missar något. Så hade jag tänkt göra. Hoppas du förstår nåt av mitt röriga inlägg...hihi!

• Darla
    Carla82 skrev 2011-09-11 18:27:08 följande:
    Förlåt men jag kan inte hjälpa dig men vill fråga dig en sak. Är också utlandsförälder och vi väntar ett till barn i mars nästa år och eftersom första sonens pass hinner gå ut och det är billigare att förnya i Sverige tänkte vi isf förnya hans och skaffa pass till den nya bebisen när vi ändå är där. (tänkte då resa med resehandlingar från landets polismyndighet så länge eftersom de har dubbelt medborgarskap) Såg att du har skaffat samordningsnummer. Till sonen gjorde vi det i samband med att vi bad om pass (gjordes på ambassaden och då kostade det  bara ca 50kr mer än i Sverige) men hur gjorde du för att skaffa bara samordningsnummer? Vem ska man kontakta, vad behövs osv? Jag har sett att informationen du söker finns på polismyndighetens hemsida men det kan nog vara bra att ringa och kolla med "din" polis också så du inte missar något. Så hade jag tänkt göra. Hoppas du förstår nåt av mitt röriga inlägg...hihi!
    Det var jättelätt att skaffa samordningsnummer, vi gick till konsulatet här med vigselbevis, våra pass och sonens birth certificate och som de kopierade och skickade till Sverige. Du kan säkert be ambassaden om att bara ansöka om numret eftersom de själva skriver på hemsidan (här iallafall) att de uppmanar att ansöka om pass i Sverige då det är billigare och snabbare tydligen.

Jo det står bra info på polisens sida men det står också att man ska kontakta dem innan man kommer dit om man bor utomlands så jag tänkte vara lite proaktiv och fråga här innan jag ringer
  • EllanEriksson

Du ska väl ta med barnet i första hand? x)
    Men tyvärr vet jag inte mycket vilka handlingar som ska med utan dem brukar väl ta det viktiga på plats? :)

• Darla
    EllanEriksson skrev 2011-09-11 18:47:06 följande:
    Du ska väl ta med barnet i första hand? x)
    Men tyvärr vet jag inte mycket vilka handlingar som ska med utan dem brukar väl ta det viktiga på plats? :)
    Haha, ja barnet är första prioritet så klart, det har jag redan fixat
  • LilaFjäril

Hej! Vet inte om det är någon skillnad när man inte bor i Sverige. Men har barnet ett gammalt pass ska man ta med det. Annars räcker det med leg för mamma och pappa. Man fyller i blanketten där och de tar kort på barnet.

Vet som sagt inte om det även gäller er, för vår son finns med i Skatteverkets system så de såg all info på datorn. Men båda föräldrarna måste vara med och skriva på. 

• Darla
    LilaFjäril skrev 2011-09-11 18:53:39 följande:
    Hej! Vet inte om det är någon skillnad när man inte bor i Sverige. Men har barnet ett gammalt pass ska man ta med det. Annars räcker det med leg för mamma och pappa. Man fyller i blanketten där och de tar kort på barnet.

Vet som sagt inte om det även gäller er, för vår son finns med i Skatteverkets system så de såg all info på datorn. Men båda föräldrarna måste vara med och skriva på. 
    Måste ni båda visa upp svenskt leg när ni var där och ansökte?
  • Carla82

Lillafjäril: Tack så mycket för snabbt svar! Ja, det borde vara så här också.  Skulle tro att det inte är några större problem att förnya passet det är nog som du säger gammalt pass, barn och båda föräldrar med giltigt id. Men jag tror dessutom att det behövs intyg på vart barnet är skrivet plus eventuella dubbla medborgarskap om jag inte fattat helt fel. Värre med första passet. Jag har bett mamma att ringa till "vår" polis som utfärdar pass när det är dags och informera sig innan för säkerhets skull...skulle inte vilja stå där och så fattas det något. Så du gör helt rätt i att kolla noga innan...en del saker kan ju ta tid att få ut från olika myndigheter också så det är ju bra att ansöka ett tag innan...så är det här i alla fall.  

Svar på tråden Skaffa pass i Sverige till barnet, vad ska jag ta med för handlingar?