• olandstoken

sonen blöjfri- vill inte alls nu bemötande?

I sommras slutade sonen med blöja klarade sig galant med kallsonger. Han är 2,5 år gammal och det är ju ganska tidigt att sluta med blöja. Nu då började han på dagis efter sommaruppehållet på 5 veckor. Till en början hann han gå på pottan men det kom ofta några droppar i kallsongerna (blev 1-3 byten per dag). Men jag märkte med att det var mer och mer kiss i dom. Under tiden hemma (3 veckor) kom det inte en droppe i kallsongerna hemma (och självklart vet jag att det är annorlunda på dagis, det är inte det tråden handlar om). så i förra veckan frågade personalen på dagis om det var ok att ha på honom blöja igen  och jag sa visst, om han får kissa på pottan när han säger ifrån (hemma kissade han inte en droppe i blöjan när vi var iväg på långäventyr). 

Så nu till "problemet". Sedan de började ha blöja på honom på dagis kissar han oftare och ofare på sig hemma och har nu börjat ha blöja jämt på sig, och säger inte till när han är kissnödig längre. Går på pottan själv om han är naken, men kan inte skilja på blöja och kallsong längre. Så frågan är om jag ska hålla på och fråga honom "är du kissenödig?" blablabla... eller om man bara ska låta det bero? Han kommer ju inte ha blöja tills han är 15 iaf (hoppas jag) Jag vill inte lägga någon värdering i om han har kissat i blöjan eller inte, och är det bäst då att inte säga något alls? 

Kan ju tillägga att han inte är stormförtjust i dagis, plus att han ska bli storebror runt 20/9, plus full trotsålder. Så jag är ju inte förvånad över "tillbaka steget" 

• Svar på tråden sonen blöjfri- vill inte alls nu bemötande?
  • Sootie

Jag tycker det beror lite på vad du känner..
    Min son började dagis efter sommarn och var blöjfri men dem ville ta på blöja..
    Så jag fick säga ifrån för det blev för mkt för oss, min son klara sig överallt förutom på dagis.. Så jag fick prata med dem och säga vad jag tycker..

För din del så beror det ju på hur du orkar.. Och hur du och han känner i och med att han ska bli storebror.. Känns det lättare att ha blöja eller känner du att du vill och har tiden till att vara blöjfri och allt vad det innebär med pottor osv?
    Vad säger din son?

• mamma till tre busungar

Ta bort blöjan HELT. Olyckor kommer ju att hända men jag tror att problemet förvinner fortare om det inte blir förvirring med blöja ibland och ibland inte.

• olandstoken

Jag frågade på bvc och hon tyckte att han själv får bestämma om han vill ha blöja eller kallsonger. Så nu går han oftast naken hemma och då klarar han pottan galant och på morgonen när han går med pyamasbyxorna på sig klarar han av att dra ner dom själv (om han är naken under) och kissa på pottan. När vi åker iväg har han blöja. Han blir duktigare och duktigare att kissa på pottan igen, nu efterhand som han trivs mer och mer på dagis. Enl BVC har de så mycket i huvudet när de börjat på dagis igen att de faktiskt inte kan hålla reda på kisseriet med. För oavsätt om de trivs eller inte på dagis så är det en helt ny miljö och därför blir det för mycket för dom att hålla reda på. sen är inte barns blåsor mogna till att hålla sig förrän de är i 3-4 års åldern.

Så jag är faktiskt nöjd med att han har fått ha blöja på sig och så har vi börjat om från början igen. Det är ju inte så brottom. Han kommer inte ha den för evigt. Sen sätter jag honom på pottan innan han får ny blöja och innan vi ska iväg någonstans så det går knappt åt några blöjor iaf. Men jag tvingar aldrig honom att sitta där, utan jag "tävlar" med honom om vem som kissar först

• mamma till tre busungar
    olandstoken skrev 2011-09-24 11:20:09 följande:
    Jag frågade på bvc och hon tyckte att han själv får bestämma om han vill ha blöja eller kallsonger. Så nu går han oftast naken hemma och då klarar han pottan galant och på morgonen när han går med pyamasbyxorna på sig klarar han av att dra ner dom själv (om han är naken under) och kissa på pottan. När vi åker iväg har han blöja. Han blir duktigare och duktigare att kissa på pottan igen, nu efterhand som han trivs mer och mer på dagis. Enl BVC har de så mycket i huvudet när de börjat på dagis igen att de faktiskt inte kan hålla reda på kisseriet med. För oavsätt om de trivs eller inte på dagis så är det en helt ny miljö och därför blir det för mycket för dom att hålla reda på. sen är inte barns blåsor mogna till att hålla sig förrän de är i 3-4 års åldern.

Så jag är faktiskt nöjd med att han har fått ha blöja på sig och så har vi börjat om från början igen. Det är ju inte så brottom. Han kommer inte ha den för evigt. Sen sätter jag honom på pottan innan han får ny blöja och innan vi ska iväg någonstans så det går knappt åt några blöjor iaf. Men jag tvingar aldrig honom att sitta där, utan jag "tävlar" med honom om vem som kissar först
    Det är bra att ni hittar en lösning som funkar och som ni är nöjda med men detta påstående med att urinblåsan inte är mogen nog för att hålla sig förrän de är i 3-4-årsåldern stämmer inte. I stora delar av världen finns inga blöjor och där blir barnen torra långt mycket tidigare än här. Barn är mycket tidigt medvetna om att de kissar och bajsar och går att få torra mycket tidigt. Här i väst lär vi barnen att uträtta sina behov i blöjan. Sedan måste de lära om.

Jag tror nog att dagis förvirrade honom en del med att sätta på blöja och att på nytt ta på blöjan på ett barn som varit torrt oftast inte är en bra väg att gå. 
  • olandstoken

Jo, men det sa hon med, att man kan lära dom att hålla sig iaf, om man är med på deras signaler. Vilket de inte hinner med på dagis. Och visst tror jag också att det förvirrade honom med att få blöja (speciellt med tanke på att han kunde kissa på pottan även när han hade blöja på sig). Men nu känns det som att det löser sig iaf

• olandstoken
    ÄrtaMärta skrev 2011-09-25 12:33:48 följande:
    Självklart kommer olyckor men sen kommer även bakslag där barnet inte vill gå på pottan/toan alls.
    Precis det som hänt oss, även om han inte haft blöja på sig och har gjort på sig så struntar han helt enkelt i det.
    Han bryr sig inte även om han går med bajset i kalsongerna bara för att han markerar ngt.

Pratade med dagbarnvårdarna och de sa att man borde börja med blöja igen samma sak sa bvc när jag ringde dem.
    Båda sa att känner barnet sig tvingat att gå på toa så låser den sig helt.

Jag tycker definitivt att man inte borde börja med blöja igen nu när han lärt sig kissa och bajsa på toa och på pottan och kan uppenbarligen hålla sig, MEN man börjar ju fundera när man hör alla dessa åsikter från bvc och dagbarnvårdarna.
    Hur gammal är din son?
  • Sootie
    ÄrtaMärta skrev 2011-09-25 12:33:48 följande:
    Självklart kommer olyckor men sen kommer även bakslag där barnet inte vill gå på pottan/toan alls.
    Precis det som hänt oss, även om han inte haft blöja på sig och har gjort på sig så struntar han helt enkelt i det.
    Han bryr sig inte även om han går med bajset i kalsongerna bara för att han markerar ngt.

Pratade med dagbarnvårdarna och de sa att man borde börja med blöja igen samma sak sa bvc när jag ringde dem.
    Båda sa att känner barnet sig tvingat att gå på toa så låser den sig helt.

Jag tycker definitivt att man inte borde börja med blöja igen nu när han lärt sig kissa och bajsa på toa och på pottan och kan uppenbarligen hålla sig, MEN man börjar ju fundera när man hör alla dessa åsikter från bvc och dagbarnvårdarna.
    Låter ganska likt oss.. Min son bryr sig inte det minsta om en olycka i byxorna heller..
    Han klarar sig perfekt om han är med mig och till 99% om han är med andra (tex mormor osv) men på förskolan("dagis") går det inte alls.. Dem ville ta på blöja från första dagen för han är såååå tidig..
    Jag sa åt dem rätt ordentligt osv och dem satte inte på blöja men ju mer han e på dagis ju värre blir det och han skriker för att han inte vill gå på pottan.. Ju mer han är hemma ju bätte är han och jag har ALDRIG blöja, inte ens på natten..
    Vet inte varför dem ska vara så envisa och varför det ska vara så svårt och varför västvärlden har fått för sig att älska blöjor.. Hursomhelst på vår förskola använder dem träningsblöjor nu (så vitt jag vet) och dem tränar att gå på pottan samtidigt.. Jag lämnar min son utan blöjor och har meddelat att när jag hämtar ska det inte finnas någon skymt av dem heller (även om jag skulle råka komma tidigare) och det går ganska bra..
    Jag känner att dem får ta sitt ansvar och göra sitt och dem vet om vad jag tycker och hur bra allt går annars..
    Nu näst ska jag be dem att göra en lista på hur ofta han har gått på pottan och vilken dag, dem kommer dem säkert tycka är superkul ;)
Svar på tråden sonen blöjfri- vill inte alls nu bemötande?