• Stuck In Time

Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..

Min son är fyllde två år i juli. Han är världens góaste, kramas och pussas. Glad är han också, det är sällan han är ledsen och är han det, är han oftast hungrig eller trött. Han är väldigt duktig på att sysselsätta sig själv och kan sitta på sitt rum och leka med bilar ensam länge.

Nu till problemet. Han pratar inte alls. Det han kan säga är: mamma, babba (pappa), tittadäää (titta där), taatoooo (traktor) och puh puh (puss puss).

När man ropar på honom kommer han inte. När man står bredvid honom och säger hans namn reagerar han inte alls. Han är helt i sin egen värld och jag börjar helt ärligt bli riktigt orolig! Rynkar på näsan Han har en syster som är två år äldre och hon är aldrig tyst. Hennes lilla mun går i ett och ibland har jag funderat om det är därför, han får aldrig en chans till att yttra sig? Men samtidigt borde han väl veta vad han heter?! Visst reagerar han till sist, men jag tycker inte man ska behöva säga namnet femtioelva gånger för att få en reaktion.

Jag börjar bli orolig att han har någon bokstavskombination och jag vill jättegärna höra av er som har antingen barn med det eller barn som hörde/hör dåligt eller bara är i samma situation! Snälla, jag behöver någon att prata med!

• Svar på tråden Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..
  • Stuck In Time

Jag har gjort det och de har tittat i hans öron som såg ut som de ska. De har skickat en remiss till Öron nu så vi får vänta och se..

Vill ändå prata med någon som varit med om samma eller ungefär.

• SilverLadyG

Har ni kontrollerat hans hörsel? Kanske han hör inte vad ni säger. Jag håller med, ta kontakt med bvc.

• SilverLadyG

Min sambo var så som liten, han var döv från ena örat. Tyvärr kan jag inte säga, eftersom han mår bra ändå och har växt upp med det och har aldrig klagat.

• Stuck In Time

Jo, vi har fått en remiss till öron så vi väntar.. Men jag oroar mig hela tiden och det är en jobbig väntan.

Ville bara höra om någon kan ge mig tecken på tidiga symptom om det skulle vara något annat än hörseln..

• Strawberry3

Som du säger så verkar han ju glad och social också och har dessutom bra koncentrationsförmåga eftersom han kan sysselsätta sig själv och leka för sig själv. Det låter inte som en bokstavskombination för mig, de brukar ju oftast ha mer eller mindre problem med ovanstående (fast jag är ingen expert!) Jag skulle också rösta på hörselproblem, det har jag varit med om liknande senarion i släkten (fast med lite äldre barn innan det upptäcktes). Oavsett så låter han som en fantastisk liten kille!!! När ni har fått kollat om det eventuellt finns några "problem" och du slipper oroa dig så kommer du ju att älska honom lika mycket oavsett om han har / eller vad han har för problem, eller hur?! Han är ju fortafarande samma goa person oavsett!

• mamma till tre busungar
    Stuck In Time skrev 2011-09-11 16:13:31 följande:
    Jo, vi har fått en remiss till öron så vi väntar.. Men jag oroar mig hela tiden och det är en jobbig väntan.

Ville bara höra om någon kan ge mig tecken på tidiga symptom om det skulle vara något annat än hörseln..
    Det skulle kunna vara något inom autismspektrum. (Men behöver självklart inte vara så!)

Mitt förslag är att ni efter att ha kollat öron faktiskt begär via BV C att få träffa barnpsykolog eller kontaktar BUP. 
  • Alexi

Men förstår han? Dvs förstår han om du frågar om han vill ha något att äta, om han vill gå ut och leka eller vad ni nu pratar med honom om?

• Lyskompis

Jag har en son som också fyllde två i mitten av juli. Han är precis så som du beskriver din kille; alltid glad, gosig, kan leka mycket själv o.s.v. Han pratar inte heller mycket mer än mamma, pappa, bil och några fler ord på hans vis som bara vi förstår. Han har desto mer läten för sig iform av billjud,  djurläten och allt annat som låter.

Men jag skulle inte säga att min son hör dåligt. Han hänger med och förstår det mesta man säger åt honom. Han leker också väldigt bra och ibland ganska vilt med sin storebror som är 4,5 år.

Att barn inte pratar så mycket i den åldern är inte så ovanligt. Vissa talar mer än andra.  Så på den punkten tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Men om du upplever att han inte "samspelar" och "komuniserar" med andra barn så kanske det kan vara något med hörseln.  Vänta till ni får remissen och oroa dig inte för talet.

• Stuck In Time
    Alexi skrev 2011-09-11 16:23:41 följande:
    Men förstår han? Dvs förstår han om du frågar om han vill ha något att äta, om han vill gå ut och leka eller vad ni nu pratar med honom om?
    Han svarar aldrig och försöker inte ens men han förstår vissa grejer. Som t.ex. duscha, då går han till badrummet och börjar klä av sig. Säger man att vi ska åka bort eller gå ut går han ofta till hallen och tar på sig skorna. Och säger man att vi ska byta blöja går han till tvättstugan där vi har skötbordet.

Däremot förstår han inte (eller visar det inte iaf) om man frågar om han vill ha en till macka, vill ha mer mjölk osv. Om han vill det visar han det genom att ge en glaset eller sträcker sig efter brödet.. Han pekar aldrig.
Svar på tråden Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..