11-åring har tappat sugen
Hur GÖR man med en 11-årig pojke som aldrig haft några direkta mål i livet, och utan fart?
Det händer INGENTING om han får välja, dvs hänger vid TV, dator är allt han "gör".
Han tar inget direkt ansvar för vare sig skolarbete, läxor, kläder, mobil, kamera eller nånting??
Gränslöst bortskämd antagligen, men hur kommer man vidare?? Vi har gård, han har alla möjligheter att fixa med vad han vill, men oftast får man TVINGA ut honom, och han återfinns strax hemma hos grannen, vid TV´n...annars drar han iväg till nån kompis om han ska göra läxor eller nåt annat vi ber om.
Alla fritidsintressen hoppar han av ett efter ett, utom ridningen, och hans älsklingsponny på ridskolan skulle säljas, och dum som jag var gick jag på hans tårar och önskan om egen ponny när det nu var denna som kulle säljas. En månad var det kul... Tur att lillebror också rider, han har fått ta över ponnyn, men FATTA vad arg man blir!
Senaste gången jag tvingade honom att göra eng-läxa (glosor) grät han och skrek och vägrade. Han VILL inte, och det kan man ju inte argumentera emot, men vad ska man GÖRA!? Han verkar inte fatta att HAN av skolan anses vara ansvarig för sina läxor.
Nu hade han "glömt" vilka glosor de hade, men eftersom att jag tipsat hans lärare om att lägga alla läxor på hemsidan, kunde elaka mamman fixa fram glosorna! HA! Då bröt han ihop TOTALT...
Han riskerade förra terminen att inte nå målen i engelska, men han är inte bra på ngt annat ämne heller direkt, utan han är under medelmåttan i allt.
Det finns inga som helst möjligheter att få honom att berätta vad det är som är fel, "du FATTAR inte morsan!" är allt jag får höra, men VAD det är jag inte fattar, det får jag aldrig veta!
Vad i all världen GÖR man??