• Bondfia

11-åring har tappat sugen

Hur GÖR man med en 11-årig pojke som aldrig haft några direkta mål i livet, och utan fart?

Det händer INGENTING om han får välja, dvs hänger vid TV, dator är allt han "gör".
    Han tar inget direkt ansvar för vare sig skolarbete, läxor, kläder, mobil, kamera eller nånting??

Gränslöst bortskämd antagligen, men hur kommer man vidare??  Vi har gård, han har alla möjligheter att fixa med vad han vill, men oftast får man TVINGA ut honom, och han återfinns strax hemma hos grannen, vid TV´n...annars drar han iväg till nån kompis om han ska göra läxor eller nåt annat vi ber om. 

Alla fritidsintressen hoppar han av ett efter ett, utom ridningen, och hans älsklingsponny på ridskolan skulle säljas, och dum som jag var gick jag på hans tårar och önskan om egen ponny när det nu var denna som kulle säljas. En månad var det kul... Tur att lillebror också rider, han har fått ta över ponnyn, men FATTA vad arg man blir!

Senaste gången jag tvingade honom att göra eng-läxa (glosor) grät han och skrek och vägrade. Han VILL inte, och det kan man ju inte argumentera emot, men vad ska man GÖRA!? Han verkar inte fatta att HAN av skolan anses vara ansvarig för sina läxor.
    Nu hade han "glömt" vilka glosor de hade, men eftersom att jag tipsat hans lärare om att lägga alla läxor på hemsidan, kunde elaka mamman fixa fram glosorna! HA! Då bröt han ihop TOTALT... 

Han riskerade förra terminen att inte nå målen i engelska, men han är inte bra på ngt annat ämne heller direkt, utan han är under medelmåttan i allt. 

Det finns inga som helst möjligheter att få honom att berätta vad det är som är fel, "du FATTAR inte morsan!" är allt jag får höra, men VAD det är jag inte fattar, det får jag aldrig veta! 

Vad i all världen GÖR man?? 

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden 11-åring har tappat sugen
  • mamma till tre busungar

Man vänder sig till BUP eftersom han inte verkar må bra och ni inte tar er ur det själva.

• caliningrad

Hej!
    jag skulle gora sa har:
    * ta bort hans dator eller hans tillgang till dator
    * ta bort TV:n eller hans tillgang till TV
    * Sitta med honom varje kvall tills att alla laxor blir gjorda
    * inte bry mig om tarar, elaka ord osv
    * tvinga honom att  ta utepromenader och inte komma tillbaka forran en tid ni har bestamt, oavsett vadret

• caliningrad

Hej!
    Eftersom han drar till grannen om ni tvinger honom ut skulle jag naturligtvis informera grannen att han inte far vara hos grannen utan maste sysselsatta sig ute. 

• Bondfia

Han går hos kurator i skolan.

Men HUR begränsar man TV-tittandet?? Jag har ju ett liv, man kan ju inte VAKTA tv´n?? För nåt år sedan vände vi teven (vi har tjock-tv) in mot väggen ett tag, inte så kul då... (Fast det var ju straff för HELA familjen, ingen kunde ju se på tv nånting alls...) Men vi har 2 st till, man får väl kasta ut dem då, för annars smyger han iväg och klämmer i en film nån annanstans.

Grannen är farmor och farfar, de är informerade, men inte heller de vaktar sin tv. Dessutom går han in där då de är ute också, imorse sa jag till farfar att han kunde ringa polisen, han har ju inbrott! :D    

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden 11-åring har tappat sugen