Låna pengar från sitt aktiebolag
Hej Min man har ett eget aktiebolag, och vi funderar på att köpa hus, kan han låna på något sätt ur sitt företag, till kontant insatsen?
Hej Min man har ett eget aktiebolag, och vi funderar på att köpa hus, kan han låna på något sätt ur sitt företag, till kontant insatsen?
Att låna av sitt eget aktiebolag är förbjudet utom i vissa undantag och det här låter inte som ett sånt.
Konsekvensen blir att det man lånar beskattas som inkomst av lön. Lånar man en miljon får man alltså betala kanske 5-600 000 i extra skatt.
Vi hade isåfall tänkt låna typ 500000
Så kontantinsatsen ligger alltså på 250 000 ungefär?
Japp precis
Förutom skattekonsekvensen så blir även revisorn tvungen att skriva en sk oren revisionsberättelse vilket syns om någon gör en kreditbedömning på bolaget...så dumt att låna det blir bara dyrt i slutändan....
Ja det blir ett väldigt dyrt lån! Finns det inga andra alternativ?
Lisbeth Persson har under många år arbetat som ekonomiansvarig på företaget Svensk Säkerhet AB. Företagsledningen har nu konstaterat att Lisbeth under vissa perioder då hon haft ont om pengar ”lånat” av företagets pengar för att kunna betala sina egna räkningar. Pengarna har alltid återställts efter en tid.
Vilka möjligheter har företaget att bli av med Lisbeth?
Du kanske ska lösa dina studieuppgifter på egen hand, annars lär du dig inte så mycket.
Finns balanserad vinst? I så fall kan han ju ta utdelning. Annars är det ju som de andra sagt tidigare, ett förbjudet lån och ingenting jag rekommenderar.