• Silverälvan

Sambo som rullar runt i sängen

Hej!

Frågan är kanske lite larvig, men jag kan inte låta bli att fundera på den.

Om ett par månader ska vi får vårat första barn och vi är båda överens om att hon ska sova mellan oss i dubbelsängen. Min sambo rullar runt för fullt i sängen, och lägger sig ofta tätt intill mig, så trot ni att han skulle kunna rulla på bebisen? Han sover så djupt, så när jag försöker putta bort honom, om han tränger ut mig, märker han det knappt. 

• Svar på tråden Sambo som rullar runt i sängen
  • viseversa

Jag hade INTE haft bebisen i sängen om min sambo sov så djupt och rullade runt som en galning.

• linjes

Min man är likadan i natt va han på mig och vette fan vad fan höll på med Jag hade inte haft barnet emellan oss,därmeot ställt sängen mot väggen och haft barnet på min sida

• cajsasmamma

Jag är själv en rullare och jag har aldrig skadat eller rullat på mitt barn. Det är likadant som att man inte samlas ur sängen. Och ni har väl aldrig hört eller läst om nån som har rullat på eller skadat sitt barn!

• linjes
    cajsasmamma skrev 2011-09-10 08:24:01 följande:
    Jag är själv en rullare och jag har aldrig skadat eller rullat på mitt barn. Det är likadant som att man inte samlas ur sängen. Och ni har väl aldrig hört eller läst om nån som har rullat på eller skadat sitt barn!
    Fast alla är ju olika,min man rullar ur sängen allt som oftast hehe
  • Queenie70

Nej jag skulle inte låta barnet sova mellan er om han sover på det viset. Det är faktiskt en rätt konkret säkerhetsrisk, då fler än ett barn faktiskt dött på det viset. Min sambo var lika dan, sov jättedjupt och gav mig flera rejäla smällar under åren. När vi fick barn hade vi en låg vagga precis brevid min sida av sängen så vi låg nära, jag kunde ha handen nere i vaggan och barnet hörde våra andetag kände vår doft. Samsovning behöver inte innebära att man exakt delar säng, det viktiga är närheten.

• Queenie70
    Jodå det händer med jämna mellanrum tyvärr.
  • viseversa
    Queenie70 skrev 2011-09-10 08:51:07 följande:
    Nej jag skulle inte låta barnet sova mellan er om han sover på det viset. Det är faktiskt en rätt konkret säkerhetsrisk, då fler än ett barn faktiskt dött på det viset. Min sambo var lika dan, sov jättedjupt och gav mig flera rejäla smällar under åren. När vi fick barn hade vi en låg vagga precis brevid min sida av sängen så vi låg nära, jag kunde ha handen nere i vaggan och barnet hörde våra andetag kände vår doft. Samsovning behöver inte innebära att man exakt delar säng, det viktiga är närheten.
    Håller med. Vågar man riskera sitt barns liv?
  • viseversa
    Klart det har hänt. Dom snackar ju om att samsovning ökar risken för psd. Det kan mycket väl ha ett samband med att barnet kanske blir klämt av en förälder!
Svar på tråden Sambo som rullar runt i sängen