• sofiaolivia

Äppelkart=farligt?

Var på ett kalas här om helgen, dottern fick ett äpple från ett äppelträd som hon gladerligen mumsade på. Några äldre damer satt och stirrade ett tag innan dem sa att äppelkart minsann är superfarligt för små barn. Kan leda till förlamning sa dem?! 

Dem menade att äpplen som har vita kärnor är farligt och ska inte ges till småbarn. Dottern är 18 mån.

Erfarenheter?   

• Svar på tråden Äppelkart=farligt?
  • La Lola

Aldrig nånsin hört talas om det där.

Var det gamla tanter så snackade de nog i nattmössan.
    En del säger så mycket som man trodde på förr.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sofiaolivia
    La Lola skrev 2011-09-09 11:57:59 följande:
    Aldrig nånsin hört talas om det där.

Var det gamla tanter så snackade de nog i nattmössan.
    En del säger så mycket som man trodde på förr.

Nej inte jag heller.

Hon har ju ätit äpplen från äppelträd hela sommaren och hon springer fortfarande!  
  • mamma till tre busungar

Nej, då hade nog mina barn varit totalförlamade vid det här laget!

• sofiaolivia

Skönt! Hade det på känn att det inte stämde, men nu kan jag med gott samvete låta henne äta!

• Natulcien

Låter som en gammal skröna.

Men - Livsmedelsverket avråder från att äta stora mängder äppelkärnor eftersom de innehåller något mindre bra ämne...minns ej vad.
    Men vem äter "stora mängder" äppelkärnor..? Flört

• Primrose

Men meningarna verkar vara mycket delade vad gäller det här. Se kommentarerna på artikeln.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2011-09-09 12:04:41 följande:
    Låter som en gammal skröna.

Men - Livsmedelsverket avråder från att äta stora mängder äppelkärnor eftersom de innehåller något mindre bra ämne...minns ej vad.
    Men vem äter "stora mängder" äppelkärnor..? Flört
    Floridzin hetter det visst....
  • Lindreas

Jo, äppelkärnor är faktiskt lätt giftiga, men det krävs stora mängder innan man blir sjuk.

• mimsan01

Vita kärnor betyder väl egentligen bara att äpplet inte är riktigt moget (vilket TS säkert redan räknat ut eftersom dottern åt kart)

• sofiaolivia

Så det är stora mängder kärnor som är farliga?

Kan jag sluta oroa mig på en gång, för dem äter hon inte. =)  

• mimsan01
    mimsan01 skrev 2011-09-09 12:08:35 följande:

Vita kärnor betyder väl egentligen bara att äpplet inte är riktigt moget (vilket TS säkert redan räknat ut eftersom dottern åt kart)

... tryckte på skicka lite för snabbt...

Det är nog precis lika illa att äta bruna som vita kärnor, men själva äpplet är det nog inget större fel på förutom att det är hårt och kanske smakar lite surt.... 

• Lindreas

Ja, och äppelkarten är ju inte farliga, fast jag fattar inte att ungar tycker det är gott, det är ju sjukt surt!

• mimsan01
    Lindreas skrev 2011-09-09 12:10:31 följande:
    Ja, och äppelkarten är ju inte farliga, fast jag fattar inte att ungar tycker det är gott, det är ju sjukt surt!

För att inte tala om alla krusbärskart och rå rabarber min unge trycker i sig! hua!
  • Lindreas

Vad ar du gör unge, mimsan?!

• mimsan01
    Lindreas skrev 2011-09-09 12:14:25 följande:
    Vad ar du gör unge, mimsan?!

En alldeles unik en!
    Hon ratar vanlig mat men petar gladeligen i sig allt hon kan plocka i trädgården... Blivande vegan kanske?  
  • Bellziban

På 30-talet under en stor polioepidemi trodde man att äppelkart kunde ge barn polio, varför många som levde på den tiden nog än idag tror att det är farligt. Polio kan ge förlamning och drabbade ffa barn. Idag är det utrotat i Sverige.

Svar på tråden Äppelkart=farligt?