• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • linjes

Finns nog många som helammar och lika många som inte gör det

• Lillefant

Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...

• Lady without tattoo

Inte blir du väl förvånad över det? Det är lika normalt att inte helamma..så kom ner på jorden igen

Yrke: Leg pratkvarn
  • NollSjuTjugo

Jag har upplevt lite samma sak. När jag var hos barnläkaren på BVC sa han att jag var sååå duktig och att min pojke var välväxt & fin vilket då skulle bero på amningen lät det som? Även min barnmorska på efterkontrollen reagerade starkt och sa "ameeen guuuu så bra"... Så, man undrar ju? Personligen struntar jag i om folk ammar eller inte men för mig var det viktigt att amma. Jag kunde inte amma min dotter för 13 år sen och ville verkligen att det skulle fungera den här gången. Det har det ju gjort men det var bra slitigt första 2 månaderna :)

• viseversa

Jag helammade också när ungarna var en vecka. Dock har dom alla tre fått tillägg dom första två tre dagarna på bb då det tog tid för min mjölk att rinna till och dom var inte nöjda och kunde inte hålla sockernivån i blodet uppe.

• Luullis

Jag vet självklart att det finns många som inte gör det men jag trodde att man(många iaf) åtminstone försökte det i början. Att man blir berömd för att man inte ger tillägg till sin 3-dagar gamla bebis kändes lite skumt..

• Lady without tattoo
    Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...
    Trevlig du var då.Låt ist folk göra som de vill.
    Yrke: Leg pratkvarn
  • NollSjuTjugo
    NollSjuTjugo skrev 2011-09-09 11:49:28 följande:
    Jag har upplevt lite samma sak. När jag var hos barnläkaren på BVC sa han att jag var sååå duktig och att min pojke var välväxt & fin vilket då skulle bero på amningen lät det som? Även min barnmorska på efterkontrollen reagerade starkt och sa "ameeen guuuu så bra"... Så, man undrar ju? Personligen struntar jag i om folk ammar eller inte men för mig var det viktigt att amma. Jag kunde inte amma min dotter för 13 år sen och ville verkligen att det skulle fungera den här gången. Det har det ju gjort men det var bra slitigt första 2 månaderna :)
    Kan ju tillägga att min dotter också var välväxt & fin och hon åt ju ersättning så att höja mig till skyarna som barnläkaren gjorde kändes lite onödigt faktiskt ;)
  • Mariella81

Har jag också fått höra många gånger. Har undrat vad jag hade fått för reaktoner om jag inte ammat. Fick kämpa mycket med tvåan, pumpade och sondmatade i en månad och det har jag fått mkt beröm för. Men många kämpar ju förgäves och måste ju känna sig misslyckade när de som lyckas hyllas. Konstig sak att lägga värderingar i tycker jag.

Svar på tråden Helammar folk inte längre?