• Mirjamell

Hur mycket och vilka läxor i 4:an?

Just det hur mycket läxor och vilka har era barn som går i 4:an?

Min son har nu första terminen i 4:an så här:

måndag: svenska, läsförståelse, läsa ett kapitel och svara på ca 6 frågor

tisdag: so (kanske kombinerat med svenska) olika saker, men nu senast olika ord tex mycel, klorofyll osv skulle förklaras och lära sig hur de stavades

onsdag: engelska läxa

torsdag: matte läxa

fredag: ytterligare en matteläxa

Så här ska det se ut varje vecka, dessutom ska de hellst läsa ca 15 minuter varje dag. Är detta mycket, lite eller som det ser ut överallt?

• Svar på tråden Hur mycket och vilka läxor i 4:an?
  • Rix

Elin har
    Läsning,
    Veckans ord som de också ska skriva meningar till,
    Matte,
    Engelska glosor och text att läsa
    En skrivläxa i svenskan

• mamma till 2 frön

Vad är syftet med läxorna är min första fråga som lärare. Själv har min egen son som också går i år 4, läxor som behöver  nötas in dvs glosor, multiplikationstabeller och viss stavning. Eftersom sonen har läs- och skrivsvårigheter tränar vi på eget initiativ läsning 4 dagar i veckan. Ibland måste vi som föräldrar våga ifrågasätta vissa läxor, är min uppfattning, då de inte får ersätta undervisningen i skolan. Handlar läxorna om ren informationshämtning mm anser jag att det inte är ok. Ingen av oss vuxna tvingas ta med oss jobbet hem och arbetar vidare efter arbetstid om ni förstår vad jag menar. Skoltiden ska räcka däremot är det svårt med tabellkunskap av olika slag och ex glosor som måste nötas in i många och små doser . Att träna på att ta ansvar gör de redan med idrottskläder, låneböcker etc. Barnen behöver sin fritid och återhämtning är min åsikt. Det finns ingenstans i varken skollag eller läroplan där det står att barnen ska ha läxor utan det är den enskilda skolans val. Inte heller finns det forskning som styrker läxor snarare är det så att undersökningar som gjordes i början av 2000 talet, minns tyvärr inte vem eller var längre, visade att läxfria skolor hade mer aktiva elever på lektionerna och inte som man förmodade lägre resultat.
       Hade min son gått i ditt barns klass hade jag förmodligen reagerat då vissa inslag i läxan för mig inte känns relevant. 

• Rix

Läsa hemma bör alla barn göra för att hålla igång sin läsning och öka sin takt, förståelsen för texten de läser mm mm.

Glosor i svenska och engelska är ju sånt som ska nötas in så det behöver också tränas hemma.

Matematiken där kan det behövas träning hemma på tabellerna för att de ska sitta och dom är viktiga att kunna.

Min Elin skulle kunna ha mer läxor i engelska för hon brinner för det ämnet just nu så där tränar vi lite extra själva.

• Tuffen

Hur kan frågor om mycel och klorofyll vara en SO-läxa?

• 010306

3 läxor i veckan har dem här.. Kan vara ett eller två papper svenska, 12 engelska glosor & nått papper matte. Det mesta av det lämnas in på torsdagarna & de nya läxan kommer på fredagen.
    Matteboken har dem bara med hem om man halkat efter en massa pga sjukdom eller dyl.
    Läsa hemma behöver dem inte längre , inte än i år iaf.. . Hon läser däremot frivilligt i böcker ofta om kvällarna då hon har intresset för det.

Svar på tråden Hur mycket och vilka läxor i 4:an?